سرگرمی

نقد فیلم جوکر: جنون مشترک (Joker: Folie a Deux)

برخلاف جوکر ۲۰۱۹، وقتی جنون مشترک روی پرده آمد همه آن را کوبیدند. مخاطب از جوکر، جوکری می‌خواست؛ و منتقد نیز دوست داشت بداند که تاد فیلیپس دقیقا به‌دنبال چه چیزی است! جنون مشترک همه‌ی ذهنیت مخاطب را خراب کرد، چراکه او منتظر دیدن دوباره‌ی چیزی بود که چند سال پیش سر کیف‌اش آورده و حسابی احساسات فروخورده‌اش را صیقل داده بود. از جوکر تنها واکین فینیکس‌اش مانده است، تنها المانی از جوکر که می‌تواند به مخاطب قدری دلگرمی بدهد. تاد فیلیپس در قسمت اول جوکر به موضوع قدرت و آشوب می‌پرداخت و از این گستره به ایده‌ی ارتش جوکرها نزدیک می‌شد. جوکر تاد فیلیپس پایه‌ریز یک مسیر اعتراضی بود، اعتراض علیه سیستمی که همه‌ی قدرت را در دست دارد.

تاد فیلیپس در قسمت اول جوکر به موضوع قدرت و آشوب می‌پرداخت و از این گستره به ایده‌ی ارتش جوکرها نزدیک می‌شد

حال ما این فیلم را در شرایطی می‌بینیم که قسمت اول آن نامزد ۱۱ جایزه اسکار شد و نزدیک یک میلیارد دلار نیز فروخت. همین اتفاق باعث شد که تاد فیلیپس و واکین فینیکس وسوسه شوند و بخواهند این موفقیت را دوباره تکرار کنند، آنهم در شرایطی که قرار نبود هیچگاه دنباله‌ای بر جوکر ساخته شود. و چه بد است که جنون دنباله‌سازی به جوکر نیز رسید، ای کاش تاد فیلیپس مخاطب را با خاطره‌ی جوکر ۲۰۱۹ رها می‌کرد. جالب اینجاست که هیچکسی فکرش را نمی‌کرد جنون مشترک در همان شب اول اکران با شکست مواجه شود و نتواند خاطره‌ی سال ۲۰۱۹ را دوباره تکرار کند. وقتی اعلام شد دنباله‌ی جوکر در دست ساخت است، مخاطب ذوق‌زده از این خبر سرازپا نمی‌شناخت اما وقتی فهمید جنون مشترک یک فیلم موزیکال است، رفته‌رفته از این هیجانات عقب‌نشینی کرد. برادران وارنر اگرچه متوجه عدم‌علاقه‌ی مخاطب جوکر به ژانر موزیکال بودند اما ترجیح‌شان بر این بود که به دنبال جهان خودشان بروند و جوکر تازه‌ای را از دنیای دی‌سی تجربه کنند. جوکر جز معدود فیلم‌هایی است که متعلق به کارگردان‌اش نیست و نباید خواسته‌ی او در نوع روایت و قصه‌ی آن مهم باشد، تنها چیزی که پراهمیت جلوه می‌کند نیاز مخاطب و خواسته‌ی اوست. مخاطب از جنون مشترک بدون برآورده شدن نیازهایش بازمی‌گردد و همین دلیلی می‌شود بر شکست این دنباله! یک اثر هنری بعد از خلق شدن دیگر متعلق به خالق‌اش نیست و این جمله برای فیلم‌هایی مثل جوکر بیشتر از همه صدق می‌کند، چراکه جوکر خالق قهرمانی است که خیلی‌ها زیست‌اش کرده‌اند.

مخاطب در سال ۲۰۱۹ برای دیدن خودش در هیئت یک جوکر به سینما رفت، خوشحال بیرون آمد و همه را تشویق به دیدن آن کرد. اما مخاطب در سال ۲۰۲۴ وقتی به سینما رفت دیگر جوکری ندید، او خودش را ندید، دلتنگ شد، دلتنگ اعتراض، دلتنگ هرج‌ومرج علیه سیستم موجود و در آخر دلتنگ شجاعتی که هیچوقت درون خودش آن را لمس نکرده و تنها در سایه‌های روانی جوکر آن را دیده بود. گم شدن جوکر، دلیلی شد، بر شکست جنون مشترک. تاد فیلیپس نباید چیزی را که ساخته بود رها می‌کرد، چونکه او خالق جهان و قهرمانی بود که مخاطب در دنیای واقعی نمی‌توانست بدان دست پیدا کند. تاد فیلیپس آرزوهای یک طبقه‌ی درهم‌فرورفته و به‌دنبال ناجی را برآورده کرده بود، مخاطبی که سینما را محلی برای تحقق آرزوهایش می‌دید؛ جائی برای دهن‌کجی به کسانی که قدرت را در دست دارند و خالق تعفن‌اند.

در ادامه داستان فیلم مشخص می‌شود

منبع: https://www.zoomg.ir/movie-tv-show-review/401423-joker-folie-a-deux-movie-review/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا