رئیس مرکز پژوهش های مجلس در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مجلس دانش آموزی گفت: توانمندسازی نیروی انسانی نخبه برای دسترسی به فضای عمومی و حکمرانی یکی از رویکردهای پژوهش سرای مجلس است که مجلس دانش آموزی برای آن در نظر گرفته است. مسئول است. یک قدم به سوی او همین هدف را دارد.
به گزارش ای بی اس نیوز، مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مجلس دانش آموزی امروز (چهارشنبه 25 آبان 1403) در پژوهش سرای مجلس برگزار شد.
بابک نگهداری در این مراسم، مردمی شدن حکومت داری را یکی از رویکردهای مورد توجه رهبر انقلاب دانست و رئیس مجلس نیز این رویکرد را در قوه مقننه دنبال می کند.
وی ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس رویکرد مردمی سازی را در اولویت اقدامات خود قرار داده و اقدامات مهمی را در سطوح مختلف در این حوزه انجام داده است.
نیژداری راه اندازی مجلس دانش آموزی را نمادی از اقدامات پژوهشگاه در حوزه مردمی دانست و گفت: مردمی شدن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ذکر و مورد توجه قرار گرفته است. رسیدن به این هدف دارای پیچیدگی هایی است زیرا همه ارکان کشور باید دست به دست هم دهند تا به این هدف برسند. در حال حاضر با وجود تمام تلاش های انجام شده در این زمینه، نتیجه رضایت بخش نیست.
وی افزود: در قانون اساسی از مشارکت مردم در تصمیم گیری ها و تصمیم گیری و اجرای آن صحبت شده است. بنابراین باید این سوال را از خود بپرسیم که آیا مشارکت مردم صرفاً برای کسب قدرت است یا باید در اداره امور و اداره قدرت نیز نقش داشته باشند؟
رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: مشارکت مردم تنها محدود به زمان انتخابات نیست، بلکه پس از آن باید مردم در اداره امور نقش آفرینی کنند و برای این امر باید سازوکار مناسبی ایجاد شود.
وی با طرح این سوال که چرا مردمی سازی انجام نشد، تصریح کرد: برای تحقق این امر نیازمند چهار سطح اقدام هستیم که مرکز پژوهش های مجلس در هر یک از سطوح چهارگانه و در حد توان خود اقداماتی را طراحی و اجرا کرده است.
وی مرحله اول و سطح اول را گفتمان مشارکت مردمی دانست و ادامه داد: ایجاد روحیه مشترک و گفت و گو بین مردم و متولیان مشارکت مردمی ضروری است و این مشارکت موجب حکمرانی و کارآمدی می شود. مردم راه حل مشکلات هستند، نه آنطور که برخی فکر می کنند مردم بخشی از مشکل هستند، که این یک تصور اشتباه است.
وی در تشریح اقدامات مرکز پژوهش های مجلس افزود: در این زمینه مرکز پژوهش های مجلس منشور حکومت داری مردمی را تهیه و به مسئولان ارائه کرد و ارتقای حکومت داری مردمی را نیز در دستور کار خود قرار داد.
وی سوال دوم را بستر قانونی برای مشارکت مردمی دانست و گفت: وقتی بحث تمام شد و ذهنیت مشترک شکل گرفت باید بستر این مشارکت فراهم شود. در این زمینه اقداماتی را برای تدوین قانون مورد نیاز انجام داده ایم که برای بررسی و تصویب در اختیار مجلس است.
وی حفظ مرحله سوم را تقویت نهادها دانست و گفت: امروز نیازمند نهادهایی هستیم که به عنوان واسطه عمل کنند و ارتباط بین دولت و مردم را برقرار کنند. مجلس دانشجویی می تواند نقش این حلقه میانی را ایفا کند.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس حضور دانشجویان در دوره چهارم مجلس دانش آموزی را می تواند به حل مشکلات کشور کمک کند و ادامه داد: در این مجلس به شما کمک می کنیم تا برای ورود به فضای عمومی توانمند شوید و شما به ما کمک کنید. با ایده های خلاقانه شما و بدانید که مجلس دانشجویی تمرینی است برای خودمختاری در عرصه حکومت داری.
مجلس نماد دانش و تجربه است
فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در شورای اسلامی با بیان اینکه نماینده باید با مردم زندگی کند و مردمی باشد، گفت: صبر، واقع بینی و اقتدار را از ویژگی های نماینده موفق می داند.
عضو کمیسیون اصل 90 قانون اساسی شورای اسلامی همچنین با اشاره به شبیه سازی فضای مجلس در مجلس دانشجویی یادآور شد: شما دانشجویان باید یاد بگیرید که در مجلس از ادبیات و استدلال های دقیق استفاده می شود.
بهروز کاظمی معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس در نطق مجلس دانش آموزی تقویت قدرت اقناع در بین دانشجویان شرکت کننده را ارزیابی کرد و گفت: در فضای قانون گذاری و حاکمیت لازم است کسب مهارت ها
چهارمین دوره مجلس دانشجویی به مدت یک ماه ادامه دارد و در این جلسه دانشجویان شرکت کننده در کمیسیون های مختلف تقسیم شده و طرح ها و لوایح مشابه سازوکار مجلس را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.
انتهای پیام