در این مقاله از سه منبع اصلی، شامل Taming of the Samurai (Ikegami, 1995)، The Conquest of Ainu Lands (Walker, 2001)، و Ainu Creed and Cult (Ohnuki-Tierney, 1974) در کنار سایر منابعِ ذکر شده در مطلب، استفاده شده است.
در اولین قاب، نمایی از کوهستان یوته در شمال ژاپن دیده میشود؛ سپس تصویری از بقایای نبردی عظیم که یادآور فیلم Ran از کوروساوا است را میبینیم. نکته جالب این تصویر این است که رن به معنای «آشوب» است و میتواند نمایانگر وقایع شمال ژاپن در اواخر دوره سنگوکو (سال ۱۴۶۷ تا ۱۵۶۸) و اوایل دوره ادو (سال ۱۶۰۳ تا ۱۸۶۸) باشد.
لحظاتی بعد، زمان و مکان داستان بازی مشخص میشود: سال ۱۶۰۳ در منطقه یوته. این موضوع معانی مهمی در خود دارد:
ابتدا باید گفت انتخاب سال ۱۶۰۳ توسط استودیو ساکرپانچ ترفندی فوقالعاده است که جین ساکای، شخصیت اصلی بازی اول، را بهاسطورهای واقعی تبدیل میکند؛ داستان گوست آو یوته، ۳۲۹ سال پس از وقایع تسوشیما جریان دارد و ساکرپانچ با این جهش زمانی، خاطرات بازیکن از جین ساکای را به افسانهای دور تبدیل کرده است؛ تمام اتفاقات و مراحل بازی اول اکنون در قالب «افسانه جین شبح» روایت خواهند شد و احتمالاً بخشی از Mythic Tales در بازی دوم به ماجرای او اختصاص خواهد داشت.
بازی Ghost of Tsushima سرآغازی بود بر داستان «جین شبح»؛ قصه جین با آن بازی تازه شروع شد و این داستان، قطعا جای ادامه هم دارد؛ چرا که در تاریخ ژاپن و ۱۲ سال پس از پایان هجوم اول مغولستان به ژاپن (ظرف زمانی Ghost of Tsushima)، مغولستان برای دومین بار به ژاپن حمله میکند. ماموریتهای Myhic Tale، فیلم سینمایی Ghost of Tsushima و حتی یک اسپینآف/بازی جدید میتواند قصه جین ساکای را تکمیل میکند.
در سال ۱۶۰۳، «دوره ادو» در تاریخ ژاپن آغاز شد. توکوگاوا ایهیاسو، پس از پیروزی در نبرد سکیگاهارا و اتحاد نواحی مختلف، توانست پایههای دوره ادو را در کشور ژاپن مستحکم سازد. با این حال، جزیره هوکایدو هنوز تحت سلطه حکومت توکوگاوا قرار نگرفته بود و به مکانی برای فعالیتهای غیرقانونی دزدان دریایی، رونینها، یاغیان و دیگر مجرمان خطرناک تبدیل شده بود (ایکهگامی، ۱۹۹۵).
منبع:
- ایکهگامی، ت. (۱۹۹۵). تسلیم ساموراییها. انتشارات هارپرکالینز.
هوکایدو در این دوره، مترادف است با «غرب وحشی» آمریکا؛ در نتیجه، ما Ghost of Yutei را در «شمال وحشی ژاپن» تجربه خواهیم کرد؛ این ویژگیها در استفاده از موسیقی وسترن در تریلر بازتاب یافته است.
دوره ادو، که از قرن ۱۷ تا ۱۹ میلادی ادامه داشت، زمانی بود که فرهنگ و هنر ژاپن به اوج شکوفایی رسید. این دوره نه تنها از نظر هنری بلکه از نظر اقتصادی نیز حائز اهمیت بود. یکی از دستاوردهای برجسته این دوره، پیدایش قالب شعری «هایکو» بود که توسط شاعران بزرگی همچون ماتسوئو باشو گسترش یافت و به یکی از شناختهشدهترین فرمهای شعر ژاپنی تبدیل شد (ایشیکاوا، ۲۰۰۹). همچنین، تئاترهای «نو» و «کابوکی» به عنوان دو فرم اصلی تئاتر ژاپنی در این دوره توسعه یافتند و همچنان تأثیرات خود را بر هنر نمایشی ژاپن حفظ کردهاند (یاماناکا، ۲۰۱۷).
علاوه بر این، نمایشهای خیابانی به نام «کامیشیبای» که به عنوان پیشزمینهای برای ظهور مانگا و انیمههای معاصر شناخته میشوند، در این دوره رواج پیدا کردند. این نمایشها ابتدا برای سرگرمی عمومی و همچنین کسب درآمد از مخاطبان اجرا میشدند و نقش مهمی در شکلگیری صنعت سرگرمی مدرن ژاپن ایفا کردند (هیبینو، ۲۰۰۳). بنابراین، هنرمندان دوره ادو نه تنها به خلق آثار هنری مشغول بودند، بلکه به نوعی درآمدزایی از طریق هنر را نیز در پیش گرفتند، که این امر به تدریج زمینهساز پیشرفت صنعت سرگرمی در ژاپن شد.
منابع:
- ایشیکاوا، ت. (۲۰۰۹). تکامل هایکو در دوره ادو. انتشارات دانشگاه توکیو.
- یاماناکا، ا. (۲۰۱۷). کابوکی و نو: تئاتر سنتی در ژاپن ادو. بنیاد هنرهای ژاپن.
- هیبینو، ک. (۲۰۰۳). کامیشیبای: تاریخ تئاتر خیابانی ژاپنی. انتشارات شوبونشا.
منبع: https://www.zoomg.ir/game-articles/401482-ghost-of-yotei-trailer-analysis/
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز