17:57 – 16 نوامبر 1403
امروز دفتر اقتصادی با حضور بی محمد قانون کارشناس اقتصاد دریایی، حسینی رئیس توسعه اراضی و امور توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه و الغربالی امین البحر به بررسی اقتصاد دریایی پرداخت. – مقر آن تیم توسعه سازمان بنادر و دریانوردی و سالاری رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی می باشد.
در ابتدای این برنامه، بی محمدلو، اقتصاددان گفت: توسعه اقتصاد دریایی باید به عنوان بخشی از بسته سیاستی کلی برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: بحث توسعه اقتصاد دریایی شامل بحث امنیت و بازدارندگی است. توانی که ما در کشور داریم که یکی از ظرفیت های بکر کشور است در چهل سال اول انقلاب وجود داشت و در دوره های گذشته چندان از آن استفاده نشد.
وی گفت: در دنیا کشورهایی که به دریا دسترسی دارند از این موهبت بهره مند شده اند. استفاده از اقتصاد دریایی دنیا دوبرابر شده و یک سری کمبودها در این بخش داشته ایم.
بیک محمدلو تصریح کرد: به اقتصاد دریا محور پایان دهیم به طوری که در این دولت 60 کیلومتر نوار ساحلی ایجاد شد.
این کارشناس اقتصادی دریایی گفت: بحث سیاست واحد مطرح شده است اما وقتی برخی مسائل بین وزارتخانه ها تقسیم می شود نمی توانیم آن را هماهنگ کنیم. امسال تلاشهای زیادی برای طراحی بستری برای نوع حکمرانی ما در دریا انجام شده است و جهان با طیف وسیعی از سبکها روبرو شده است. تشکیل کارگروه بین نهادی به معاون اول رئیس جمهور محول شد.
در ادامه این برنامه حسینی رئیس آمایش اراضی و امور توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه گفت: یکی از دستور کارهای دولت که به مرکز آمار ایران ابلاغ شد، محاسبه اقتصاد دریا است و این امر انجام شده است. برآورد شده است.
الحسینی گفت: همه فعالیت های نفت و گاز را نمی توان از این حساب کسر کرد. تلاش ها در حال انجام است تا بتوانیم اولین برآوردهای خود را برای سال آینده به دست آوریم.
وی ادامه داد: تولید حساب های ماهواره ای عوارضی دارد. کار روی مرکز سرشماری آغاز شده و به دلیل تغییر در دولت، برخی کارها به تاخیر افتاده است.
الغرابالی دبیر کارگروه توسعه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: چهارده دستگاه در این مجموعه حضور دارند و می خواهند نقش آفرینی کنند و دو دهه است که این توسعه در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: طبیعی است که وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از دستگاه های دولتی به صورت جزئی به موضوع نگاه کند چرا که بر اساس ماده چهل و چهارم برنامه اجرای سیاست های دریامحور است. و مسائل کنترلی بر آنها به سازمان بنادر محول شده است.
وی ادامه داد: اولویتها تغییر کرد و ما تمام برنامههایی را که میتوانستیم ارائه کردیم. به این ترتیب بندر چمخالی تکمیل شد، کار کانال میانکالا که یک میلیون و چهارصد هزار کیلومتر در آن لایروبی شد و بندر توسعه یافت و منجر به گردشگری در بندر خمر شد.
دبیر کارگروه توسعه دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی تایید کرد: چهارده دستگاه در این مجموعه حضور دارند و می خواهند نقش آفرینی کنند و دو دهه است که این توسعه در دستور کار قرار گرفته است.
الغرابالی تصریح کرد: سیاست های توسعه باید دریایی محور باشد به گونه ای که دولت سیاست گذار و تسهیل گر از یک سو و تجار و توسعه گرایان از سوی دیگر حضور داشته باشند که اساس دکتر دکتر را تشکیل می دهد. دولت .
وی ادامه داد: در گام اول پروژه های سازمان بنادر، سیاست های کلی توسعه دریایی را در اولویت قرار داد و 113 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی سازمان بنادر بود که 53 درصد از این سازمان در بنادر سرمایه گذاری کرد. حوزه زیرساخت ها و تجهیزات استراتژیک که 60 درصد آن از بخش خصوصی است که در منطقه دریایی سرمایه گذاری کرده است.
در ادامه این برنامه ریزی، رئیس شورای عالی صنایع دریایی گفت: در کارگروه کمیته ها مشخص شده و نهادها تشکیل جلسه داده و سیاست ها و تسهیلات را تعیین می کنند که به این معنی است که مردم را معطل نخواهیم کرد و این از بدون نتیجه
وی تاکید کرد: پانزده کارگروه را در شورای عالی صنایع دریایی با کمک فعالان و کارشناسان مردمی در پانزده زنجیره ارزش دریایی تشکیل دادیم.
سالاری تصریح کرد: این 15 کارگروه اسناد پروژه خود را تعریف کرده اند و بسیاری از آنها کنسرسیوم های دریایی تشکیل داده اند و در حال تامین مالی هستند.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی تصریح کرد: در منطقه کریدور یکی از بزرگترین ائتلاف های دریایی را با هدف تسهیل گری تشکیل داده ایم. برای راه اندازی این کنسرسیوم منتظر تکمیل خط ریلی خاش زاهدان نیستیم.