09:40 – 10 نوامبر 1403
مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز، گفت: از اردیبهشت 1394 که مجلس قانون بیمه اجباری شخص ثالث را تصویب کرد و در واقع این قانون دائمی شد، در تعریف ماده 1، تعاریف اساسی است که با توجه به قانونگذار، وسایل نقلیه مشمول این قانون بیمه اجباری شخص ثالث به گونه ای تعریف شده است که وسایل نقلیه زمینی، ریلی، وسایل نقلیه متصل و غیر متصل شناسایی می شوند. – واگن ها و لکوموتیوهای متصل در بیمه گنجانده شده است که خود نکته بسیار مهمی است زیرا وسایل نقلیه ریلی مشمول قانون بیمه اجباری شخص ثالث می شوند قانونگذار برای اجرای این بحث ضمانت های اجرایی نیز وضع کرده است که در اصل 42 تصریح شده است خودروهایی که فاقد بیمه نامه هستند باید شناسایی شوند و یا در اصل 45 ارائه هرگونه خدمات به وسیله نقلیه بدون بیمه نامه ممنوع است.
این مقام مسئول می گوید: با وجود اینکه وسایل نقلیه زمینی دیگری مانند خودروهای سواری، موتورسیکلت، ادوات کشاورزی و غیره وجود دارد، اما شرایط تهیه بیمه نامه و چارچوب های پوششی از قبل مشخص شده است، اما سال ها از تصویب قانون کلی می گذرد. و چارچوب بیمه وسایل نقلیه ریلی مشخص نشده است.
وی افزود: تا اینکه حادثه دلخراش قطار مشهد – طبس در نیمه خرداد 1401 اتفاق افتاد، نکته مهم و اساسی در قانون که اکنون ماجرای بیمه قطار را به صندوق پیوند می زند، این بود که طبق قانون اگر خودرو در مقابل شخص ثالث پوشش بیمه ای ندارد، این صندوق به این صورت است که باید خسارت وارده را بپردازد و پس از وقوع حادثه بهبود یابد و این یک تکلیف قانونی برای ما است. در حادثه قطار تاپاس مشهد اعلام شد که خسارات جان باختگان باید از سوی صندوق تامین شود و در همین راستا پیگیری کردیم که چرا این اتفاق افتاده است و گفتند ابتدا باید چارچوب تعیین قیمت ریلی به تصویب برسد. هیأت وزیران و سپس آیین نامه مربوطه توسط شورای عالی بیمه تعیین می شود و موضوع به موضوعی تبدیل شده است که سال ها تعیین تکلیف شده است.
مدیرعامل صندوق خسارت های بدنی افزود: در نهایت با پیگیری های صندوق خسارت های بدنی، بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد موضوع بیمه وسایل نقلیه ریلی به طور کامل در دولت تصویب شد و در مدت کوتاهی بیمه وسایل نقلیه راه آهن به طور کامل در دولت تصویب شد. فهرست بها و چارچوب کلی آن در شورای عالی بیمه تصویب شده است و دیگر بهانه ای برای بیمه نشدن وسایل نقلیه ریلی وجود ندارد. البته باید توجه داشت که وسایل نقلیه ریلی ما همیشه تحت پوشش بیمه بودند اما بیمه شخص ثالث وجود نداشت.
این مسئول تصریح کرد: بحمدالله تعداد تصادفات ریلی بسیار کم است و از وسایل ایمن محسوب می شوند اما به هر حال وقتی حادثه ای رخ می دهد معمولا هزینه و آثار تخریب زیاد است و به همین دلیل قطار شهری را دنبال می کنیم. و با قطارهای بین شهری شروع کردیم و یکی از مهمترین بحث ها در مورد این موضوع امنیت قطار شهری و مترو در شهرهای بزرگ است که تعداد زیادی مسافر را جابجا می کنند و نقش بسیار مهمی در حمل و نقل عمومی دارند. امروز خوشحالیم که اعلام کنیم برای اولین بار در تاریخ حمل و نقل ریلی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت های حمل و نقل ریلی درون شهری در پنج شهر بزرگ تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و کرج، در حال خرید پوشش بیمه شخص ثالث هستند.
قمصریان در خصوص قطارهای حومه ای نیز گفت: در قطار شهری دو سازه و گروه مجزا داریم که یکی از آنها اداره حمل و نقل است، به تعبیر ما لکوموتیو و پیشرانه قطارهای ما که متعلق به جمهوری اسلامی است حرکت می کند. شرکت راهآهن ایران و واگنهای آن اکنون واگنهای مسافری یا باری متصل در مالکیت یا بهرهبرداری شرکتهای مختلف است. ما همچنین اصرار داریم که همه شرکت ها به تعهدات خود عمل کنند.