یکشنبه , ۴ خرداد ۱۴۰۴

ناوگان حمل و نقل ریلی در پنج کلان شهر بیمه شخص ثالث است

09:40 10 نوامبر 1403

مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز، گفت: از اردیبهشت 1394 که مجلس قانون بیمه اجباری شخص ثالث را تصویب کرد و در واقع این قانون دائمی شد، در تعریف ماده 1، تعاریف اساسی است که از نظر قانونگذار، وسایل نقلیه موضوع این قانون بیمه اجباری شخص ثالث را وسایل نقلیه زمینی، راه آهن، وسایل نقلیه متصل و غیر متصل و لکوموتیو از جمله بیمه تعریف کرده است. این خود نکته بسیار مهمی است و آن اینکه وسایل نقلیه ریلی مشمول قانون بیمه اجباری شخص ثالث می شوند و قانونگذار برای اجرای این بحث ضمانت های اجرایی نیز وضع کرده است مانند اصل 42 که خودروهایی که حمل نمی کنند. بیمه نامه باید مشخص شود و قانون لازم الاجرا یا ماده 45 می گوید ارائه هرگونه خدمات به وسیله نقلیه بدون بیمه نامه ممنوع است.

این مقام مسئول می گوید: با وجود اینکه وسایل نقلیه زمینی دیگری مانند خودروهای سواری، موتورسیکلت، ادوات کشاورزی و غیره وجود دارد، اما شرایط تهیه بیمه نامه و چارچوب های پوششی از قبل مشخص شده است، اما سال ها از تصویب قانون کلی می گذرد. و چارچوب بیمه وسایل نقلیه ریلی مشخص نشده است.

وی افزود: تا اینکه حادثه دلخراش قطار مشهد – طبس در نیمه خرداد 1401 اتفاق افتاد، نکته مهم و اساسی در قانون که اکنون ماجرای بیمه قطار را به صندوق پیوند می زند، این بود که طبق قانون اگر خودرو در مقابل شخص ثالث پوشش بیمه ای ندارد، این صندوق به این صورت است که باید خسارت وارده را بپردازد و پس از وقوع حادثه بهبود یابد و این یک تکلیف قانونی برای ما است. در حادثه قطار تاپاس مشهد اعلام شد که خسارات جان باختگان باید از سوی صندوق تامین شود و در همین راستا پیگیری کردیم که چرا این اتفاق افتاده است و گفتند ابتدا باید چارچوب تعیین قیمت ریلی به تصویب برسد. هیأت وزیران و سپس آیین نامه مربوطه توسط شورای عالی بیمه تعیین می شود و موضوع به موضوعی تبدیل شده است که سال ها تعیین تکلیف شده است.

مدیرعامل صندوق خسارت های بدنی افزود: در نهایت با پیگیری های صندوق خسارت های بدنی، بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد موضوع بیمه وسایل نقلیه ریلی به طور کامل در دولت تصویب شد و در مدت کوتاهی بیمه وسایل نقلیه راه آهن به طور کامل در دولت تصویب شد. فهرست بها و چارچوب کلی آن در شورای عالی بیمه تصویب شده است و دیگر بهانه ای برای بیمه نشدن وسایل نقلیه ریلی وجود ندارد. البته باید توجه داشت که وسایل نقلیه ریلی ما همیشه تحت پوشش بیمه بودند اما بیمه شخص ثالث وجود نداشت.

این مسئول تصریح کرد: بحمدالله تعداد تصادفات ریلی بسیار کم است و از وسایل ایمن محسوب می شوند، اما در هر صورت وقتی حادثه ای رخ می دهد معمولا هزینه و آثار تخریب زیاد است و به همین دلیل ما دنبال شهری هستیم. قطارها و ما با قطارهای بین شهری شروع می کنیم و یکی از مهم ترین بحث ها در این مورد بحث امنیت قطار شهری و مترو در شهرهای بزرگ است که تعداد زیادی مسافر را جابجا می کنند و نقش بسیار مهمی در حمل و نقل عمومی دارند. با همکاری نهادهای نظارتی، امروز اعلام می کنیم که برای اولین بار در تاریخ حمل و نقل ریلی کشور، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت های حمل و نقل ریلی درون شهری در پنج شهر بزرگ تهران و تهران افتتاح شده است. شیراز. مشهد، اصفهان و کرج بیمه نامه شخص ثالث خریداری کردند.

قمصریان در خصوص قطارهای حومه ای نیز گفت: در قطار شهری دو سازه و گروه مجزا داریم که یکی از آنها اداره حمل و نقل است، به تعبیر ما لکوموتیو و پیشرانه قطارهای ما که متعلق به جمهوری اسلامی است حرکت می کند. از شرکت راه‌آهن ایران و واگن‌های متصل که هم‌اکنون یا مسافری هستند یا کالایی که واگن‌های متصل در اختیار شرکت‌های مختلف یا در حال فعالیت هستند، این واگن‌های مسافری یا کالایی که مورد استفاده شرکت‌ها قرار می‌گیرند، پیگیر هستیم و در این راستا شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اقدامات خود را انجام داده است و ما اصرار داریم که همه شرکت ها به تعهدات خود عمل کنند.

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

تکلیف بانک مرکزی به بانک‌ها در نظارت بر نحوه مصرف تسهیلات

۱۳:۴۷ – ۰۴ خرداد ۱۴۰۴ ای بی اس نیوز – بر اساس ماده (۴) آیین‌نامه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *