اخبار اقتصادی روز

دستورالعمل های خدمات پس از فروش معیوب تلفن همراه را دوباره بخوانید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، ستاد قاچاق کالا در سال 1394 و درست در لحظه تشکیل ثبت نام نامه ای به این وزارتخانه ارسال کرد که بر اساس آن این وزارتخانه آیین نامه ای را برای تعیین شرایط واردات موبایل تدوین می کند. گوشی ها که امکان داشتن نمایندگی رسمی شرکت های مادر در ایران را ندارند. مشکل اصلی این دستورالعمل از این جهت بود که برخی از تلفن های همراه در داخل کشور نمایندگی ندارند و بر این اساس مناسب است شرایطی فراهم شود تا فعالیت های قانونی توسط شرکت های دارای قابلیت ارائه خدمات پس از فروش انجام شود. خدمات خدمات

در مقدمه و مواد اول تا سوم این دستورالعمل اشاره شده است:

مقدمه

این دستورالعمل با هدف ساماندهی واردکنندگان کالاهای سرمایه ای و مصرفی بادوام (تلفن همراه و تبلت) که به دلیل تحریم امکان اخذ مجوز نمایندگی از یک شرکت خارجی با برند و علامت تجاری در ایران را ندارند و بر اساس آن مستقر هستند، می باشد. با ماده 2 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده، حق نظام صنفی، اختیارات ناشی از اساسنامه وزارت صنعت معدن و تجارت و مصوبات اداره مرکزی مبارزه با قاچاق کالا تدوین و ابلاغ می شود.

ماده 1) این دستورالعمل شامل برندهای تولید کننده و عرضه کننده گوشی در ایران تا تاریخ ابلاغ این دستورالعمل نمی شود و فقط شامل برندهای گوشی موبایل و تبلت می شود. ثبت نمایندگی رسمی شرکتهای اصلی آنها به تشخیص مرکز اصناف و بازرگانان ایران با بررسی و اطلاعات مربوطه که با روشهای مناسب از قبیل اخذ اطلاعات مراجع دولتی و خصوصی از مرکز اصناف و بازرگانان ایران انجام می شود، امکان پذیر نمی باشد. اتاق بازرگانی معادن و صنایع کشاورزی ایران.

مرکز اصناف و بازرگانان می‌تواند فهرست برندهایی که موفق به اخذ نمایندگی رسمی برای واردات گوشی‌های موبایل و تبلت به کشور شده‌اند را در درگاه مرکز اطلاعات جانبی بیابد.

ماده (2) شرکت‌های متقاضی واردات گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌های مارک دار بدون نمایندگی رسمی در ایران، باید شرایط لازم را بر اساس مفاد این بخشنامه داشته باشند.

ماده (3) شرکتهای متقاضی واردات گوشی تلفن همراه و تبلت موضوع این دستورالعمل، علاوه بر مدارک و مدارک مورد نیاز و فرآیند اعلام شده از سوی مرکز اصناف و بازرگانان ایران، موظفند خدمات پس از فروش و اصل را ارائه دهند. قطعات از سازمان به منظور دریافت تاییدیه. از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حمایت کنید.

مرکز امور بنگاه ها و بازرگانان باید حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول درخواست متقاضی و دریافت مدارک مربوط و احراز شرایط اولیه در خصوص ارائه رسمی متقاضی به مصرف کنندگان وارد عمل شود. و سازمان حمایت از تولیدکنندگان برای دریافت تاییدیه خدمات از آن سازمان.

همچنین در بخش های زیر این دستورالعمل آمده است:

واردات، بازار تلفن همراه، اقتصاد،

واردات، بازار تلفن همراه، اقتصاد،

دو انحرافی دستورالعمل مجوز واردات تلفن همراه بدون نمایندگی

اولین نکته در مورد این دستور این بود که برای برندهایی در نظر گرفته شده بود که در ایران نمایندگی نداشتند. در آن سال ها سه برند آمریکایی و نوکیا که در این مدت فعالیت خود را متوقف کرده بودند، در ایران نمایندگی نداشتند. البته با توجه به فعالیت مجدد نوکیا در سال های اخیر، این شرکت در حال حاضر دارای نمایندگی رسمی در ایران می باشد.

اما به نظر می رسد برخی با اخذ مجوز واردات توانسته اند برندهایی را وارد کنند که در همان زمان (قبل از تشدید تحریم ها) همچنان در ایران نمایندگی داشتند. به این ترتیب ده ها نفر وارد کار واردات گوشی موبایل شده اند.

تعمیرگاه های تلفن همراه چگونه مجوز واردات گرفتند؟

نکته دوم اینکه در اطلاعیه هیچ اشاره ای به تعمیرگاه تلفن همراه نشده است. راستی در قسمت مدارک و شرایط مورد نیاز بحث خدمات پس از فروش مطرح می شود که تفاوت اساسی با حوزه تعمیر دارد.

در دستورالعمل هیچ بحثی از تعمیرات وجود ندارد و مقرر شده است که کار سایت های مرتبط با شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش با سابقه باید بر اساس مراجعه به سازمان پشتیبانی تایید شود. تصمیم بر این شد که این امکان سنجی انجام شود تا در نهایت مشخص شود که آیا امکان ارائه خدمات پس از فروش واقعی به مشتریان وجود دارد یا خیر.

به نظر می رسد در این بین برخی از تعمیرگاه های تلفن همراه بر اساس شرایط ایجاد شده برای شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش، توانسته اند مجوز واردات دریافت کنند. در حالی که اساساً این امر به دور از اهداف اولیه این بخشنامه اتفاق افتاده است.

از این تجربیات با در نظر گرفتن مجموعه آنها می توان گفت که این بخشنامه چندان موفق نبود به طوری که حتی پس از تقویت تحریم ها شاهد مشکلات جدی تری در حوزه خدمات پس از فروش بودیم تا جایی که با وجود تحمیل هزینه بر مصرف کننده نهایی عملا هیچ سرویسی دریافت نمی شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *