تکنولوژی و فناوری

تخریب شبکه های اجتماعی با تلاش اپل

اپل امسال با نسخه iOS 18، آخرین نسخه از سیستم عامل موبایل خود، توجه زیادی به ویژگی ها دارد هوش مصنوعی توجه ها را به خود جلب کرد، اما یک تغییر کوچک در آن توجه زیادی را جلب نکرد. این تغییر ساده برای یک ویژگی کمتر شناخته شده اتفاق افتاد که به کاربران اجازه می دهد لیست مخاطبین خود را با برنامه های مختلف به اشتراک بگذارند. البته ممکن است چنین تغییری در آینده اهمیت بیشتری پیدا کند.

برخی از توسعه دهندگان این ویژگی را “همگام سازی تماس(همگام سازی مخاطبین) به نام، نقش حیاتی در رشد بسیاری از شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسانی در دو دهه گذشته ایفا کرده است. به عنوان مثال، اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام، واتس‌اپ و اسنپ‌چت به کاربران آیفون افراد جدیدی را برای دنبال کردن با اتصال سریع کاربران آیفون به میلیون‌ها کاربری که قبلاً می‌شناختند، می‌دادند. موفقیت اولیه این برنامه ها به آنها کمک کرد تا به سرعت به رتبه های برتر App Store برسند.

اکنون برخی از توسعه دهندگان نگران هستند که طراحی و ساخت موفقیت آمیز برنامه های کاربردی جدید برای آنها دشوارتر شود. نیکیتا بیر، موسس و مشاور استارت آپی که چندین اپلیکیشن محبوب برای جوانان ساخته و فروخته است، تغییرات iOS 18 را «پایان دنیا» توصیف کرد و گفت که این تغییرات می توانند اپلیکیشن های اجتماعی باشند که بر ارتباط افراد و شکست دادن تکیه می کنند. دوستان از ابتدا.

به گفته اپل، این تغییرات برای حفظ حریم خصوصی کاربران مفید است، اما رقبای آن معتقدند که این تغییرات اقدامی هوشمندانه از سوی دارندگان کپی رایت برای آسیب رساندن به رقبای خود است.

آیا اپل واقعاً قصد نابودی شبکه های اجتماعی را دارد؟

اپل یک قاتل شبکه های اجتماعی است

تغییرات به اشتراک گذاری مخاطبین در iOS 18 بدون شک کار را برای برخی از برنامه های جدید دشوارتر می کند. در دنیایی که موفقیت برنامه‌های کوچک دشوار است، این به نفع شرکت‌های بزرگی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام است که قبلاً جلوه‌های شبکه خود را ایجاد کرده‌اند و برای ادامه جمع‌آوری مخاطبین نیازی به اجازه کاربران ندارند.

به نظر می رسد کنترل بیشتر کاربران اپل بر روی مخاطبین مشترک، رویکرد درستی باشد. در همین حال، برنامه هایی که از کاربران می خواهند کل لیست مخاطبین خود را به اشتراک بگذارند، ممکن است حریم خصوصی آنها را نقض کنند. (شاید بخواهید خودتان از این ویژگی استفاده کنید تا از اشتراک گذاری مخاطبین حساس و منابع محرمانه با ده ها رسانه اجتماعی و برنامه پیام رسانی که استفاده می کنید اجتناب کنید.)

این اساساً نشان می دهد که شرکت هایی مانند اپل چقدر قدرتمند هستند و چگونه تغییرات کوچک در محصولات اپل می تواند تأثیرات عظیمی در سایر صنایع فناوری داشته باشد. همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های فناوری و تنظیم‌کننده‌ها در تلاش هستند تا تعادلی بین افزایش رقابت و حفاظت از حریم خصوصی پیدا کنند.

برای سال‌ها، روش اشتراک‌گذاری مخاطبین در دستگاه‌های iOS این بود که برنامه می‌توانست پیامی به نام «اعلان دسترسی به داده» را نمایش دهد که درخواست دسترسی به مخاطبین کاربر را می‌دهد. قبلاً، اگر کاربر رضایت می‌داد، توسعه‌دهنده برنامه فهرستی از تمام مخاطبین موجود در دفترچه آدرس آن کاربر و سایر اطلاعات ذخیره‌شده در کارت‌های تماس او مانند شماره تلفن و آدرس ایمیل را دریافت می‌کرد. سپس توسعه دهندگان برنامه می توانند از این اطلاعات برای ایجاد نمودارهای اجتماعی (نقشه ای از ارتباطات کاربران در سراسر جهان در یک شبکه اجتماعی آنلاین) استفاده کنند یا حساب های دیگری را برای دنبال کردن پیشنهاد دهند.

در iOS 18، کاربرانی که به یک برنامه اجازه دسترسی به مخاطبین خود را می‌دهند، پیام دومی دریافت می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد انتخاب کنند با چه کسی به اشتراک بگذارند. کاربران این نسخه از iOS می توانند با انتخاب یک به یک به جای اشتراک گذاری کل دفترچه آدرس، تنها چند مخاطب را به اشتراک بگذارند.

توجیهات اپل برای محدود کردن دسترسی مخاطبان به شبکه های اجتماعی در iOS 18

اپل و شبکه های اجتماعی

دلیل اینکه اپل این تغییرات ساده را اعلام کرد این است که؛ کاربران مجبور نیستند بین همه یا هیچ یکی را انتخاب کنند. بسیاری از کاربران صدها یا هزاران مخاطب دارند، و برخی از آنها ممکن است نخواهند به اشتراک بگذارند (به عنوان مثال، یک پزشک، یک سابق، یا شخصی که تنها یک بار در سال آنها را دیده اند). چندین سال است که iOS به کاربران اجازه می دهد مشخص کنند که کدام برنامه ها می توانند به کدام عکس ها دسترسی داشته باشند، بنابراین آیا نباید همین اصل برای مخاطبین اعمال شود؟

اپل اعتراف کرد که باور ندارد این تغییرات iOS 18 به توسعه دهندگان اپلیکیشن آسیب برساند. در واقع، این شرکت اعلام کرد که توسعه دهندگان ممکن است اشتراک گذاری تماس را افزایش دهند. زیرا کاربرانی که قبلاً از اشتراک گذاری کل مخاطبین خود امتناع می کردند، اکنون می توانند تنها مخاطبین مورد نظر خود را به اشتراک بگذارند.

به گفته توسعه دهندگان برنامه، چنین استدلالی بی اساس است. بر اساس اطلاعات منتشر شده پس از اعمال تغییرات iOS 18، اشتراک گذاری مخاطبین به میزان قابل توجهی کاهش یافته و تعداد کاربرانی که کمتر از 10 مخاطب را به اشتراک می گذارند، در برخی اپلیکیشن ها 25 درصد افزایش یافته است. (سایر توسعه دهندگان نیز اعلام کرده اند که چنین رویدادی در برنامه های آنها نیز دیده شده است.)

کاهش ۲۵ درصدی اشتراک‌گذاری تماس ممکن است تغییر بزرگی به نظر نرسد، اما برای اپلیکیشن‌های اجتماعی، توانایی اتصال سریع کاربران جدید با دوستانشان می‌تواند بین موفقیت و شکست تفاوت ایجاد کند. به عنوان مثال، در روزهای اولیه فیس بوک، فیس بوک متوجه شد که اگر کاربران در 10 روز اول ثبت نام، 7 دوست اضافه کنند، در مقایسه با سایر کاربرانی که این کار را نکرده اند، بیشتر در این پلتفرم باقی می مانند.

بایر در این باره گفت:

افزایش تعداد کاربران اپلیکیشن در مراحل اولیه توسعه آن بسیار مهم است. مردم یک هفته منتظر نمی مانند تا همه دوستانشان ثبت نام کنند

برخی از توسعه دهندگان اشاره کردند که تغییرات iOS 18 برای خدمات خود اپل اعمال نمی شود. برای مثال، iMessage برای دسترسی به مخاطبین کاربران نیازی به درخواست مجوز ندارد، در حالی که WhatsApp، Signal، WeChat و سایر برنامه‌های پیام‌رسان شخص ثالث این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها آن را اساساً ضدرقابتی می‌دانند و آن را نمونه‌ای بارز از نوع دوستی‌ای توصیف می‌کنند که تنظیم‌کننده‌های ضدانحصار در حوزه‌های دیگر به آن اعتراض کرده‌اند.

البته کاربران آیفون همچنان می توانند در صورت تمایل کل آدرس دفترچه خود را دانلود کنند. (در عین حال، اندروید همچنان کاربران را مجبور می کند بین همه یا هیچ انتخاب کنند.) اما منطقی است که فرض کنیم اضافه کردن صفحه دوم تعداد مخاطبین مشترک را کاهش می دهد.

در نهایت، بر اساس بیانیه بائر، باید بگوییم که برنامه‌های اجتماعی مبتنی بر دوستان ممکن است جای خود را به برنامه‌هایی مانند TikTok بدهند که محتوا را بر اساس علایق کاربران ارائه می‌دهند، نه بر اساس افرادی که به آنها متصل هستند. حتی ممکن است که برنامه های کاربردی هوش مصنوعی غیر انسانی جایگزین برنامه های شبکه های اجتماعی نیز شوند.

منبع خبر: https://digiato.com/app/does-apple-want-to-kill-social-medias-apps

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *