15:53 – 20 مهر 1403
محمدرضا فرزین در دومین اجلاس روسای بانک های مرکزی کشورهای برجام با اشاره به ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری الکترونیک و تمایل ایران برای انتقال تجربیات خود به اعضای بریکس گفت: معتقدیم بر اساس اراده سیاسی با حضور در گروه بریکس و با سرمایهگذاریهای فنی و زیرساختی میتوان به سمت «سیستمهای ارتباطات مالی بریکس» و تسهیل پرداختهای فرامرزی در گروه حرکت کرد و در نهایت به افزایش سرعت و کاهش هزینهها، گسترش دسترسی به سیستم پرداخت بینالملل دست یافت. ایجاد فضای رقابتی تر
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به چشم انداز اقتصادی کشورهای بریکس و نقش کشورهای عضو آن افزود: به عنوان یکی از اعضای جدید برجام در سال های 2023 و 2024 و با وجود محدودیت های موجود، نظام اسلامی جمهوری ایران به رشد تولید ناخالص داخلی قابل قبولی دست یافته است.
به گفته وی، بررسی اقتصاد سایر اعضای بریکس نیز نشان میدهد که در همان دوره زمانی، اگرچه کشورهای عضو بریکس با تنشهای ژئوپلیتیکی و خطرات چندپارگی ژئواکونومیک از جمله حمایتگرایی و اعمال تحریمها مواجه بودند. با توجه به تحریمها و نرخهای بالای بهره، فعالیتهای خود را به خوبی ادامه دادند و با وجود این شرایط، تولید ناخالص داخلی کشورهای این گروه بیشتر از رشد کشورهای توسعهیافته و همچنین رشد جهانی بود.
رئیس کل بانک مرکزی تایید کرد که کشورهای بریکس 41 درصد از جمعیت جهان، 26 درصد از مساحت چهار قاره جهان را تشکیل می دهند و در مجموع بیش از 25 درصد نفت جهان و 50 درصد از نفت جهان را تولید می کنند. سنگ آهن: امیدواریم با افزایش هماهنگی استراتژیک بین اعضای بریکس شاهد جهانی قوی تر و با ثبات تر باشیم و مسلم است که بریکس این توانایی، توانایی و پتانسیل را دارد.
ضرورت اصلاح حاکمیت اقتصادی و مالی جهانی
فرزین در خصوص موضوع بهبود نظام پولی و مالی بین المللی نیز گفت: در دوران ریاست بانک مرکزی روسیه در سال 2024 شاهد تلاش های ارزشمند و خستگی ناپذیری در بررسی کاستی ها و کاستی های نظام پولی و مالی بین المللی در جهان بود. . ما موضوع را تشخیص دادیم و پیشنهادهای راهبردی ارائه کردیم و در حال رفع این کاستی ها بودیم. باید اذعان داشت که اصلاح حاکمیت اقتصادی و مالی جهانی و اصلاحات جامع معماری مالی جهانی برای شنیدن صدای کشورهای در حال توسعه برای مشارکت مؤثرتر، فراگیرتر، معتبرتر، پاسخگوتر و منصفانهتر ضروری است.
وی ادامه داد: نظام پولی و مالی کنونی جهان در ابتدا بر اساس قرارداد برتون وودز و با تشکیل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول شکل گرفت. اما آنچه مشخص است اراده سیاسی کشورهای غربی به طور عام و آمریکا به طور خاص در این نهادها به وجود آمده است. علاوه بر این، صندوق بین المللی پول از ظرفیت وام دهی کافی برخوردار نیست و با توانمندی های فعلی خود نمی تواند با بحران های مالی جهانی مقابله کند.
رئیس کل بانک مرکزی کشورمان افزود: توجه به این نکته حائز اهمیت است که اعضای جدید بریکس می توانند از شرایط عضویت و همکاری در آماده باش (CRA) و بانک توسعه جدید (NDB) بهره مند شوند.
با توجه به موقعیت مطلوب بانک توسعه نوین در بسیج منابع برای پروژه های زیرساختی و توسعه پایدار برای کشورهای بریکس و سایر اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، طی چند سال گذشته، حمایت بیشتر اعضا برای تسهیل و تسریع روند عضویت ایران که در حال حاضر مراحل عضویت را طی می کند، لازم است.
فرزین همچنین در خصوص طرح پرداخت برون مرزی بریکس (BCBPI) و برجام کلیر، اجرای تعهدات قبلی سران بریکس برای ارائه راهکارهای عملی برای بهبود نظام پولی و مالی بین المللی را بیان کرد و گفت: راه حل های عملیاتی پیش بینی می شود. در سال 2018، با حذف انحصار مکانیزم های پرداخت فعلی، سیستم پرداخت BRICS در نهایت انصاف، استقلال و انعطاف پذیری را در یک اکوسیستم رقابتی و منصفانه فراهم می کند.
تسریع در ایجاد بستر تسویه حساب برای پرداخت های فرامرزی بین اعضای بریکس
رئیس کل بانک مرکزی کشورمان تصریح کرد: انتشار ابزارهای پرداخت در کشورهای بریکس و تبصره اولیه BCBPI با هدف ایجاد بستر تسویه پرداخت های فرامرزی بر اساس سامانه های تسویه ناخالص بلادرنگ پیشنهاد شد. (RTGS) یا ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) برای اعضای BRICS با توجه به موقعیت و تاثیر پرداخت های فرامرزی در سایر موضوعات، بسیار مهم هستند و انتظار می رود با جدیت و فوریت بیشتری دنبال شوند.
فرزین گفت: همانطور که در بیانیه ژوهانسبورگ 2 تاکید شده است، افزایش سهم پرداخت های ملی و تقویت همکاری کشورهای بریکس در زمینه سیستم های پرداخت، مسیر حرکت و فعالیت های آینده کشورهای بریکس را تعیین کرد. بنابراین امیدواریم برزیل به عنوان رئیس این گروه در سال 2025 به طور جدی بر جنبه های عملیاتی موضوع تمرکز کند. پیشنهاد می شود که کارگروهی با هدف تهیه پیش نویس کاغذ سفید به عنوان گام بعدی پیگیری شود. برای اطمینان از پیشرفت در دستیابی به اهداف تعیین شده، باید یک جدول زمانی مشخص تهیه و ارائه شود.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: طرح بریکس مشخص است و اطمینان از فراهم بودن شرایط لازم برای مشارکت و بهره مندی اعضای جدید بریکس از این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: ایجاد بستر تسویه دولت به دولت و زیرساخت سپرده گذاری مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده برای انجام معاملات برون مرزی با اوراق بهادار به عنوان پروژه ای با پیچیدگی فنی و عملیاتی و اهمیت فراوان ارزیابی می شود.
فرزین افزود: ما معتقدیم با ادامه گفت وگو و همکاری می توانیم زمینه های مشترکی را پیدا کنیم که منعکس کننده منافع همه کشورهای بریکس باشد. تعهد مشترک ما به تقویت همکاری های اقتصادی، تجاری و مالی برای دستیابی به توسعه و رفاه مشترک حیاتی است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین در ادامه این اجلاس بین المللی آماده باش (CRA) که با هدف پاسخگویی به فشارهای تراز پرداخت های کوتاه مدت (BoP) ایجاد شده است، گفت: این طرح با هدف تکمیل تسهیلات موجود انجام می شود. از صندوق بین المللی پول و می تواند برای کشورهای بریکس استفاده شود و باید با شرایط آسان تر و سریعتر از وام های صندوق بین المللی پول بازپرداخت شود.
نیاز کشورهای عضو بریکس برای مقابله با تهدیدات مالی خارجی
وی افزود: در رابطه با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات از راه دور دو اصل اصلی شامل کارایی تخصیص مالی و امنیت به طور کلی از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که مشخص است در ساختار کنونی با در اختیار داشتن منابع کشورهای مختلف، امنیت به عنوان یک اصل مهم مخدوش شده است. باید اذعان داشت که تهدیدات ناشی از زیرساخت های مالی تحت کنترل غرب امروز تنها مربوط به ایران، روسیه و غیره نیست. در سال های گذشته تنها برخی از اقتصادها از جمله ایران با فشارها و تهدیدهای خارجی از سوی غرب مواجه بودند، اما امروزه این تهدیدات به راحتی به اقتصاد کشورهای دیگر مانند روسیه نیز سرایت کرده است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: با توجه به تایید اعضای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات از راه دور مبنی بر ارتقای انعطافپذیری سیستم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات و امکان استفاده از ارزهای متعدد در پرداختها و با توجه به اهمیت این تمهیدات برای مدیریت تراز پرداختهای بانک مرکزی، کشورهایی که در این زمینه از نقصهایی در سیستم صندوق بینالمللی پول رنج میبرند، اعضای جدید گروه بریکس نیازمند دریافت اطلاعات و مدارک مرتبط و همکاری در زمینه ارزهای جایگزین واجد شرایط و همچنین اصلاحات مربوطه هستند. انتظار می رود که حمایت بیشتری از اعضای جدید در این زمینه ارائه شود.
فرزین همچنین درباره گروه ویژه پرداخت بریکس (BPTF) گفت: ما به طور کامل به نقش و جایگاه رو به رشد گروه ویژه پرداخت بریکس برای حل عملی چالش های فعلی در همکاری پرداخت بین اعضا اذعان داریم. با توجه به مباحث مربوط به BCBPI، تسویه با ارزهای ملی اعضای بریکس، نظارت بر سیستم های پرداخت و اجرای استاندارد ISO20022، انتظار می رود این گروه و برنامه های مرتبط با آن از حمایت و توجه بیشتری برخوردار شوند.
فرزین بیان کرد: معتقدیم به دلیل تمایل و اراده سیاسی که در گروه بریکس وجود دارد و برای انجام سرمایه گذاری های فنی و زیرساختی می توان به سمت سامانه های ارتباطات مالی بریکس و تسهیل پرداخت های فرامرزی در گروه حرکت کرد و در نهایت حجم را افزایش داد. از پرداخت ها کاهش سریع هزینه ها، افزایش دسترسی جهانی به سیستم پرداخت بین المللی و ایجاد فضای رقابتی تر.
آمادگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تبادل تجربیات در زمینه امنیت اطلاعات مالی
رئیس کل بانک مرکزی همچنین در خصوص کانال سریع امنیت اطلاعات اعضای بریکس گفت: خوشبختانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تجربیات خوبی در زمینه امنیت اطلاعات در حوزه مالی دارد و در برجام سایبری مشارکت داشته است. کنفرانس. این مانور در کازان روسیه برگزار شد. این نوع مانورهای سایبری، انعطافپذیری سایبری بخش مالی در کشورهای بریکس را افزایش میدهد و باید از بانک مرکزی روسیه در این زمینه قدردانی کرد.
وی افزود: با توجه به رشد سریع تهدیدات و مخاطرات سایبری و لزوم افزایش دانش و به کارگیری تجربیات کشورهای عضو بریکس در مقابله با این چالش ها، پیشنهاد می شود بستری برای تبادل تجربیات در زمینه حملات سایبری، تهدیدات و اقدامات مقابله ای موثر ایجاد شود. توسط اعضای بریکس این پلت فرم ایجاد شده است تا به همه متخصصان مربوطه اجازه دهد تا با جدیدترین و محبوب ترین تکنیک های هک به روز بمانند. این آنها را قادر می سازد تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند و سطح بالایی از آمادگی را در برابر فعالیت های مخرب حفظ کنند.
بیماری های استفاده از هوش مصنوعی در بازارهای مالی
فرزین در خصوص گروه تحقیقاتی BRICS FinTech نیز گفت: قطعا فرصت های زیادی در این زمینه وجود دارد. هوش مصنوعی تاثیر قابل توجهی بر بازارهای مالی خواهد داشت. ما از هوش مصنوعی به طور گسترده در بخش بانکی برای اهداف مرتبط استفاده می کنیم. این موارد شامل مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، امتیازدهی اعتباری، مدیریت کلاهبرداری و خدمات به مشتریان است.
وی افزود: در عین حال استفاده از هوش مصنوعی در بازارهای مالی خطراتی از جمله ریسک های مربوط به تجارت داده ها و خطرات امنیت اطلاعات و همچنین خطرات مربوط به سوء استفاده از حقوق آنها توسط بازیگران اصلی بازار مالی را به همراه دارد. . موقعیت غالب در بازار. با توجه به مدیریت این ریسکها، به نظر میرسد کشورهای بریکس نیاز به بحث بیشتر در مورد توسعه برخی استانداردهای خاص در مورد استفاده از هوش مصنوعی در بازار مالی دارند.
فرزین در خصوص بسترهای رویدادها و سمینارهای آموزشی بانک های مرکزی بریکس نیز گفت: برگزاری سمینارهای آزاد با موضوعات اعلامی اگرچه رویکرد مناسبی برای بهبود ارتباطات و تبادل دانش در کشورهای بریکس است، اما ساختار سازمانی منسجم تری را در حوزه بریکس ایجاد می کند. آموزش برای توسعه از جمله فعالیت های بریکس را می توان ظاهراً در نظر گرفت
رئیس کل بانک مرکزی کشورمان همچنین پیشنهاد کرد: برای پیشرفت سریعتر و عملیاتی شدن، مقدمات پیگیری برجام به طور کلی بازطراحی و اهمیت و فوریت بحث پرداخت به طور خاص مورد توجه قرار گیرد. به طوری که امکان دستیابی به خروجی های خاص در یک زمان مشخص وجود دارد
فرزین گفت: در شرایط فعلی نام گروه ضربت به گروه های مرتبط با موضوعاتی مانند پرداخت داده شده است اما در شرایط فعلی تنها کارگروه تحقیق و تفحص هستند و با تغییر سالانه دفتر آقای رئیس جمهور مواردی که در حال بررسی است به صورت مستمر پیگیری نمی شود و در نهایت اجرا و عملیاتی شدن موفقیت آمیز نخواهد بود و در نتیجه نام کارگروه اهمیت چندانی ندارد. به منظور پیگیری موثرتر و مثمر ثمر تر، پیشنهاد می شود برای هر موضوع کمیته یا دبیرخانه دائمی با حضور کشورهایی که بیشترین آمادگی را برای حل این موضوع دارند تشکیل شود. در خصوص موضوع پرداخت، کشور ما باید آمادگی خود را برای ایفای نقش فعال در این امر اعلام کند.