دبیر انجمن خودروسازان کمبود نقدینگی کافی و قطعی مکرر برق را از عوامل اصلی کاهش تولید خودروسازان در سال جاری می داند.
با توجه به حجم تولید سال گذشته، در صورت تحقق وعده های داده شده برای سال جاری، بیش از 15 درصد به تولید خودرو کشور اضافه می شود. اما آیا می توان تا پایان سال بیش از یک میلیون و 700 هزار خودرو تولید کرد؟
کارشناسان می گویند شرکت های خودروسازی ظرفیت تولید بیش از دو میلیون خودرو را دارند و این سوال مورد تایید شرکت های خودروسازی نیز هست اما مشکل اینجاست که ابزار لازم و کافی برای رسیدن به این هدف در دسترس نیست؟ خودروسازان علاوه بر معضل نقدینگی که عمدتاً به قیمت های تحمیلی مربوط می شود، با چالش بزرگ دیگری به ویژه در سه ماه اخیر به نام کمبود ارز مواجه هستند.
آقای سلمان ابراهیمی نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به کاهش تولید خودرو در پنج ماهه نخست امسال، گفت: طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت. خودروسازان در سه ماهه پایانی سال 1391 و اولین ماه های سال جاری با افت تولید مواجه شدند. بیش از 3 میلیون نفر در قرعه کشی اخیر محصولات ایران خودرو ثبت نام کردند که تنها 3.8 درصد از نامزدها برنده شدند و این شرکت تنها 115000 خودرو برای فروش داشت.
وی افزود: افزایش روزانه اختلاف قیمت درب کارخانه با بازار خودرو ایران یکی از مهم ترین عوامل موثر بر کاهش تولید خودروسازان است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: یکی دیگر از دلایل احتمالی این مشکل این است که اثر افزایش قیمت اعطایی به خودروسازان در سال گذشته از بین رفته است اما دیگر افزایش تولید برای خودروسازان جالب نیست.
این یکی از دلایل کاهش تولید است. آنطور که آقای احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان می گوید، یکی دیگر از دلایل کاهش تولید، عدم تخصیص ارز به خودروسازان است. انجمن خودروسازان اعلام کرد که در سال جاری بودجه ای به خودروسازان اختصاص داده نشده است که این امر باعث کاهش تولید خودرو نه تنها در بخش دولتی، بلکه در بخش خصوصی شده است. بر اساس آمار ارائه شده از سوی خودروسازان (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) به سامانه کدال، مجموع فروش آنها در چهار ماهه نخست سال جاری 289 هزار و 619 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با این رقم در 336456 خودرو، فروش خودروسازان به حدود 47000 خودرو رسید که حدود 14 درصد کاهش داشت.
اما داستان چیست؟ ماجرا از این قرار است که اواخر سال گذشته وزارت حراست دستورالعملی برای تصویب ثبت سفارش ارزی واحدهای تولیدی تدوین کرد و مقرر شد از نظرات انجمن های تخصصی به ویژه انجمن خودروسازان استفاده شود.
اما دبیر انجمن خودروسازان با ارسال نامه ای به وزیر سابق حراست خواستار رفع مغایرت های این دستورالعمل شد. در این نامه آمده است که امکان کاهش نرخ ارز خودروهای کم تولید (کم تیراژ) با شیب تند و در مدت زمان کوتاه وجود ندارد.
در نامه احمد نعمت بخش به عباس علی آبادی، وی خواستار اعمال تغییراتی در بخشنامه شده است، به عنوان مثال درخواست شده است به منظور کاهش تولید خودرو (ناشی از بخشنامه)، شرکت هایی با نرخ ارز بالا مجاز به خرید ارز از این بخشنامه شوند. صادرات دیگران باشید
یکی دیگر از درخواست های انجمن خودروسازان خطاب به وزیر سابق صمت، افزایش مدت اعتبار سفارش ارزی به یک سال است. در این نامه همچنین درخواست شده است مدت اعتبار تخصیص ارز از یک ماه به سه ماه افزایش یابد، زیرا به دلیل نامشخص بودن زمان تخصیص ارز و حجم آن پس از دستور واگذاری، امکان مدیریت وجود ندارد. نقدینگی عرضه کوتاه مدت
آقای احمد نعمت بخش اخیرا گفته است که وزیر سابق میزان ارز اختصاص یافته به صنعت خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش داده و خودروسازان را مجبور به تولید قطعاتی کرده است که قبلا از طریق واردات تامین می شد.
نعمت بخش می گوید: یکی دیگر از مشکلاتی که امسال علاوه بر تامین ارز، گریبانگیر صنعت خودرو شد، قطعی برق در زمانی بود که گرمای تابستان به اوج خود می رسید. واحدهای صنعتی به ویژه خودروسازان در سراسر کشور دو روز در هفته با قطعی برق مواجه بودند و از جمله در روز جمعه، تولید سه روز در هفته متوقف شد، البته این قطعی ها تنها به این دو روز ادامه پیدا نکرد روزها، گاهی اوقات چندین ساعت خاموشی وجود داشت که از قبل اعلام نشده بود. همچنین اتفاق افتاد که علاوه بر توقف تولید، باعث از دست رفتن بودجه نیز شد.
ظاهرا وزارت حراست هنوز به درخواست های انجمن خودروسازان پاسخی نداده است، این در حالی است که به نظر می رسد در صورت رفع نشدن مشکلات مالی و پولی خودروسازان، نه تنها امکان افزایش تولید به بیش از بیش از آن وجود نخواهد داشت. 1.7 میلیون واحد، اما حتی در پایان سال ممکن است. در حال حاضر حجم تولید خودروسازان به اندازه سال گذشته نیست.
گزارش کتبی از؛ فایزه شعبانی خبرنگار اصلی خبرگزاری صنعت است.