سالم خبر: نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: هیچ قانونی در سیاست های عمومی برنامه توسعه کشور وجود ندارد که پزشکان را از مراجعه به داروهای برند برای بیماران خود باز دارد.
همانطور که مجتبی باربور در همایش نظم عمومی چه باید کرد و چه نباید کرد، خاطرنشان کرد: برخی می گویند واردات داروهای مارک دار یا دارای مجوز خلاف قانون است و مسئولان سازمان غذا و دارو با بخشنامه های داخلی باعث این امر شده اند، بنابراین اگر مسئولان سازمان غذا و دارو باید توبیخ شوند. آنها این کار را انجام می دهند که خلاف عرف است. اگرچه هیچ قانونی برای جلوگیری از ورود داروهای مارک دار وجود ندارد.
وی همچنین به تعاریف مختلف داروهای ژنریک اشاره کرد و گفت: در سیستم ژنریک مقوله کیفیت، مقرون به صرفه بودن و کاهش هزینه ها نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان با تاکید بر شفافیت و رفع هرگونه انحصار یا انحصار به طور جدی مطرح است. اجاره .
پوربور همچنین ادامه داد: پیشنهاد مشخص من برای سیستم و سیاست داروهای ژنریک است
میلی مبتنی بر دارو بوده و اولویت آن استفاده از داروهای ژنتیکی است تا بتواند داروهایی با کیفیت پایدار و با بهترین مقرون به صرفه برای افراد جامعه تهیه و عرضه کند.
وی همچنین به شکل گیری سیستم ژنریک در کشور اشاره کرد و گفت: نظام دارویی در کشور در سال 1334 شکل گرفت و در سال 1336 کارخانه های داروسازی عملا شروع به فعالیت کردند و در سال 1354 وزارت بهداشت. متوجه شدیم که نمی توانیم بی تدبیری کنیم و بازار دارویی خود را در اختیار هر رفتار برندی قرار دهیم، اصلاحات را حتی پس از انقلاب زمانی آغاز خواهد کرد که سیاستگذاران دارویی کشور با در نظر گرفتن شرایط جنگ و کاهش ذخایر ارزی، اصلاحات را اجرا کنند. مدل کلی که در واقع ادامه همان سیاست های قبل از انقلاب تا شرایط فعلی کشور است.
نایب رئیس فدراسیون واردکنندگان دارو همچنین گفت: در سال 2023 تولید ناخالص داخلی ایران به حدود 401 میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی جهان به 105 تریلیون دلار رسید، در حالی که کل جهان 1595 میلیارد دلار برای دارو هزینه کرده است و ایران
با رتبه 34 تولید ناخالص داخلی جهانی، ما در میان کشورهای پایین رتبه نیستیم و حدود 4 میلیارد دلار هزینه کرده ایم. در سطح جهان، جهان 1.4 دلار آمریکا برای سرانه دارو هزینه کرده است، اما ایران تنها 1 درصد هزینه کرده است.
وی ادامه داد: در این شرایط و از آنجایی که باید هزینه ها را کنترل کنیم، باید به دنبال این باشیم که با توجه به صنعت داروسازی، این توانایی را دارد که اگر موانعی از سر راه خود برداشته شود، می تواند داشته باشد. توانایی درآمدزایی با این تفاوت که در برنامه هفتم توسعه بر این موضوع تاکید شده بود و به دلایل مختلف نتوانستیم این کار را انجام دهیم.
وی همچنین تاکید کرد: ما به دنبال توسعه بازار دارویی نیستیم، بلکه باید به دنبال بهبود بازار دارویی باشیم چرا که نظام دارویی کشور میخواهد این کار را ادامه دهد، اما در شرایط فعلی نمیتواند این کار را انجام دهد.
بوربور به راهکارهای موجود برای گسترش بازار دارو اشاره کرد و تاکید کرد: طبق قانون برنامه هفتم توسعه، مثلاً قیمت گذاری API باید از ابتدا شروع شود.
متفورمین اینجا 260 تومن میشه خرید ولی قیمت بین المللیش 3.5 دلاره. دارو باید از مبدا یعنی مواد اولیه و طبق کنترل ها مشخص و قیمت گذاری شود تا عرضه کننده محصول نهایی بتواند سود معقولی برای محصولات خود به دست آورد.
وی همچنین ادامه داد: دولت باید پرداخت های خود را سامان دهد زیرا بزرگترین خریدار خدمات دولتی است. دولت برنامه دارویی می ریزد و بیمه به دلایل و مشکلات نمی تواند پرداخت کند و وضعیت تامین کننده به ویژه صنعت داروسازی کشور و به خصوص صنعت خصوالتی اگر تحت فشار نیستند باید به بانک مراجعه کنند و هزینه مالی بگیرند. 37 درصد با حاشیه 28 درصد به همین دلیل دولت باید حداقل پرداخت را به خط انجام دهد.
پوربور همچنین گفت: باید سرمایه گذاری بهینه در صنعت داروسازی انجام شود تا آنچه داریم حفظ شود. ما خیلی وقت است که سرمایه گذاری نکرده ایم و نمی توانیم تولید و زیرساخت بسازیم.
منبع خبر: https://www.saalemnews.com/news/17329/%D9%87%DB%8C%DA%86-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9-%D9%88%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%B9-%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز