حجتی ادامه داد: دستور توقف اجرای حکم یکی از اقدامات پیشگیرانه با هدف جلوگیری از عواقب اجرای حکم است که بدواً خلاف شرع یا قانون تشخیص داده شده است. بنابراین بدیهی است مقدمه الزامی برای صدور قرار تعویق صدور حکم در صورت تصویب نهایی تبصره الحاقی ماده ۷۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری این است که رئیس قوه قضائیه می تواند بدون ذکر دلیل دستور تعویق اجرای حکم را صادر کند.
این حقوقدان گفت: بر اساس اصل 157 قانون اساسی، رئیس قوه قضائیه بالاترین مقام قوه قضائیه است که مسئولیت قوه قضائیه در کلیه امور قضایی، اداری و اجرایی را بر عهده دارد. وی افزود: با وجود این مقررات، مشخص است که در نظام قضایی ایران، رئیس قوه قضائیه نه تنها رئیس اداری و اجرایی است، بلکه بر اساس ماده 2 قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه است. قوه قضائیه، رئیس قوه قضائیه نیز رئیس قوه قضائیه محسوب می شود». او علاوه بر دستورات اداری، صلاحیت صدور احکام قضایی را نیز دارد.
حجتی در پایان خاطرنشان کرد: مطلوب این بود که تعلیق یا تعویق اجرای رأی دیوان عدالت اداری به همان شعبه رسیدگی کننده به پرونده و به رئیس شعبه که عموماً این اختیارات را تفویض می کند واگذار شود. به معاونانش پیشنهاد توقف اجرای حکم را داد.» وی حکم را تا زمان محاکمه جدید به دادگاه می داد تا پس از بررسی دقیق در این خصوص تصمیم گیری کند، اما همانطور که گفته شد از نظر مقررات اساسی در این خصوص، اعطای چنین اختیاراتی به رئیس قوه قضائیه با رعایت اصول و اصول حاکم بر قوه قضائیه ایران ناسازگار نیست.
سیدمهدی حجتی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره تصمیم مجلس مبنی بر اینکه رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان عدالت اداری می توانند حکم به تعویق اجرای حکم را تا زمان صدور رای جدید صادر کنند، گفت: غیرقانونی یا غیرقانونی تشخیص داده می شود. : پس از واگذاری یک ماده واحده در سال 1371 کلیه وظایف و اختیارات پیش بینی شده برای شورای عالی قوه قضائیه در قوانین مختلف به رئیس قوه قضائیه، تنها از نظر سمت اداری رئیس قوه قضائیه به وجود آمد. در مواردی که در تصمیمات دادگاه اشکال داشت و یا در مواردی که تصمیم را خلاف شرع یا قانون تشخیص داد، رسیدگی متوقف می شد. چون نه امکان صدور اجرائیه وجود داشت و نه امکان رد آن وجود داشت و قضات دیوان عالی کشور نیز استدلال می کردند که چون سمت ریاست قوه قضاییه یک پست اداری یا قضایی است، دستورات رئیس قوه قضاییه دستورات قضایی تلقی نمی شدند و به همین دلیل عمل نمی کردند که منجر به تصویب قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه در سال ۱۳۷۸ شد و سمت قضایی به رئیس قوه قضاییه واگذار شد.
absnews
یک کارشناس حقوقی با اشاره به اینکه “رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان عدالت اداری می توانند دستور تعویق اجرای حکم را تا صدور مجدد حکم صادر کنند”، گفت: یا به تعویق انداختن رأی دیوان عدالت اداری به همان شعبه رسیدگی به پرونده صادر شد.
عضو هیئت مدیره کانون مرکزی وکلای دادگستری با بیان اینکه در حال حاضر در موارد متعددی از جمله دستورالعمل اجرایی ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، رئیس قوه قضائیه می تواند قرار توقف اجرای حکم صادر کند، گفت: به میزانی وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه حاکی از آن است که چنین پستی در اختیار رئیس قوه قضائیه است. بنابراین اصلاحات اخیر منافاتی با اصول و مبانی چنین مرجعی برای این مرجع پیشرو ندارد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز