کارشناسان فناوری سیلیکون ولی چند هفته سخت را پیش رو دارند. تعداد فزایندهای از سرمایهگذاران نگران این هستند که هوش مصنوعی نتواند سود زیادی را که انتظار دارند به دست آورد. از زمان اوج گیری هوش مصنوعی در ماه گذشته، قیمت سهام شرکت های غربی که انقلاب هوش مصنوعی را رهبری می کنند، 10 درصد کاهش یافته است.
بسیاری از ناظران هوش مصنوعی اکنون محدودیتهای مدلهای زبان بزرگی را که از خدماتی مانند Chatbot ChatGPT پشتیبانی میکنند، زیر سوال میبرند. شرکتهای بزرگ فناوری دهها میلیارد دلار برای مدلهای هوش مصنوعی هزینه کردهاند و قول سرمایهگذاریهای بزرگتری در آینده دادهاند. با این حال، طبق آخرین دادههای اداره سرشماری، تنها 5.1 درصد از کسبوکارهای ایالات متحده از هوش مصنوعی برای تولید کالاها و خدمات استفاده میکنند که نسبت به اوج 5.4 درصدی اوایل سال جاری کاهش یافته است. در ماه های آینده نیز تقریباً به همین میزان کاهش را شاهد خواهیم بود.
آیا چرخه هایپ هوش مصنوعی به پایان می رسد؟
اگر این مسائل را با یک فعال فناوری مطرح کنید، آنها با ترکیبی از ناامیدی و ترحم واکنش نشان خواهند داد. آیا تا به حال در مورد اصطلاح “چرخه هایپ” شنیده اید؟ این اصطلاح توسط شرکت تحقیقاتی گارتنر ابداع شد و در دره سیلیکون به خوبی شناخته شده است. چرخه هایپ شامل 5 مرحله است که برخی فناوری ها از آن عبور می کنند.
اولین مرحله از چرخه هایپ، کاتالیزور فناوری (کاتالیست نوآوری) است که با ظهور فناوری های جدید همراه است. پس از ظهور فناوری های جدید، آنها وارد مرحله دوم چرخه به نام اوج انتظار بیش از حد می شوند که در واقع دوره اولیه خوش بینی غیرمنطقی نسبت به یک فناوری خاص و سرمایه گذاری بیش از حد روی آن است. پس از گذراندن این مرحله، فناوری ها وارد مرحله سوم می شوند که به آن «Trough of Disappointment» می گویند. در این مرحله نگرش نسبت به فناوری منفی است و همه نگران پذیرش کند فناوری و دشواری سود بردن از آن هستند. با این حال، با تبدیل شدن شب به روز، برخی از تکنیک ها به روزهای محبوبیت خود باز می گردند. در چرخه هایپ، این دوره را مرحله رمپ روشنگری می نامند. اگر سرمایه گذاری در فناوری خوش بینانه باشد، منجر به ایجاد زیرساخت های عظیم می شود که به نوبه خود فناوری را به سمت پذیرش عمومی سوق می دهد. این مرحله آخرین مرحله از چرخه هایپ است که به آن فلات بهره وری می گویند. آیا چرخه هایپ راهنمای مفیدی برای آینده هوش مصنوعی در جهان است؟
برخی از فناوریهای قدیمی تمام چرخه تبلیغات را پشت سر گذاشتهاند. به عنوان مثال، قطار یک نمونه کلاسیک است. تب راه آهن در قرن نوزدهم بریتانیا را فرا گرفت. همه از چارلز داروین گرفته تا جان استوارت میل پول خود را در سهام راه آهن سرمایه گذاری کردند به امید بازدهی مطلوب. حباب بازار سهام ایجاد کردند. این بازار سقوط کرد. سپس شرکتهای راهآهن با استفاده از سرمایهای که در اوج محبوبیت قطارها جمعآوری کرده بودند، ریلهایی ساختند و بریتانیا را از بالا به پایین به هم متصل کردند و اقتصاد را متحول کردند. به این ترتیب چرخه هایپ فناوری قطار تکمیل می شود.
فناوری اینترنت نیز در چند دهه گذشته مراحل چرخه هایپ را پشت سر گذاشته است. در دهه 1990، هیجان زیادی در مورد این فناوری وجود داشت و آینده پژوهان پیش بینی کردند که ظرف چند سال، همه می توانند به صورت آنلاین خرید کنند. در سال 2000، بازار سقوط کرد و باعث شکست 135 شرکت بزرگ مرتبط با اینترنت معروف به دات کام شد. از Garden.com به Pets.com. مهم ترین یافته این بود که تا آن زمان، شرکت های مخابراتی میلیاردها دلار در کابل های فیبر نوری سرمایه گذاری کرده بودند که در نهایت به زیرساخت اینترنت امروزی تبدیل می شد.
اگرچه هوش مصنوعی هنوز شاهد فروپاشی راه آهن یا شرکت های دات نت نبوده است، اما به گفته برخی کارشناسان، نگرانی های فعلی حاکی از گسترش آینده این فناوری در سراسر جهان است. نوح اسمیت، مفسر اقتصادی، می گوید:
آینده هوش مصنوعی مانند هر فناوری دیگری خواهد بود. ابتدا یک زیرساخت عظیم و گران قیمت برای آن وجود خواهد داشت، اما زمانی که مردم متوجه می شوند که واقعا نمی دانند چگونه از این فناوری به طور موثر استفاده کنند، شاهد یک فروپاشی عظیم خواهیم بود. در مرحله بعدی، زمانی که مردم یاد بگیرند که چگونه از هوش مصنوعی به طور موثر استفاده کنند، این فناوری به آرامی و به تدریج بهبود خواهد یافت.
آینده روشن یا افول؟
آیا هوش مصنوعی در آینده چرخه تبلیغات را طی خواهد کرد، احتمالاً نه. نسخه های هوش مصنوعی چندین دهه است که دوره های محبوبیت و شکست را تجربه کرده اند که با موجی از مشارکت ها و سرمایه گذاری های علمی و دانشگاهی همراه شده است. اما ما آنها را ندیدیم که در طول مراحل چرخه نویز حرکت کنند. در دهه 1960، هیجان زیادی در مورد فناوری های هوش مصنوعی وجود داشت که یکی از آنها ELIZA، چت بات اولیه بود. پس از محبوبیت هوش مصنوعی، زمستان این فناوری در دهه 1970 و 1990 فرا رسید. تا سال 2020، تمایل و علاقه به تحقیقات هوش مصنوعی رو به کاهش بود، اما با ظهور فناوری مولد هوش مصنوعی، وضعیت تغییر کرد و تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی دوباره به اوج خود رسید.
در همین حال، برخی از فناوریهای تأثیرگذار دیگر هرگز نتوانستند از چرخه هیپ در توسعه خود عبور کنند و به مقبولیت عمومی رسیدند. به عنوان مثال، رایانش ابری بدون هیچ هیجان یا شکستی از صفر به 100 رسید. به نظر می رسد انرژی خورشیدی و رسانه های اجتماعی به همین شکل تکامل یافته اند.
شرکت های فردی مانند مای اسپیس دستیابی به اهداف خود را متوقف کرده اند. در ابتدا، نگرانی هایی در مورد اینکه آیا این شرکت درآمد خواهد داشت وجود داشت، اما پذیرش آن توسط مصرف کنندگان نهایی به طور پیوسته افزایش یافت. از سوی دیگر، بسیاری از فناوریهای منسوخ شده از بین رفتهاند، اما عموم مردم به هیچ وجه آنها را به معنای واقعی کلمه (یا حداقل هنوز) درک نمیکنند. آیا فناوری Web3 را به خاطر دارید؟ برای مدتی، مردم فکر می کردند که روزی همه یک پرینتر سه بعدی در خانه خواهند داشت. چنین وضعیتی نیز برای مدت کوتاهی در اطراف نانولوله های کربنی ایجاد شد.
متأسفانه، بررسی اینکه آیا چرخه تبلیغات یک قانون تجربی است یا خیر، آسان نیست. اتان مولیک از دانشگاه پنسیلوانیا می گوید:
از آنجایی که داده های Hyb Cycle بر اساس احساسات است، ارائه اطلاعات خاص در مورد آن دشوار است، اما ما سعی کردیم اطلاعات خاصی در مورد آن ارائه کنیم و اقدامات سرمایه گذار مایکل مولانی در سال 2016 را گسترش دهیم.
نتایج نظرسنجی نشان می دهد که چرخه هایپ به ندرت در توسعه فناوری ها کامل می شود. بررسی فناوریهای پیشرفته در طول سالها نشان داده است که تنها درصد کمی از آنها (شاید یک پنجم) از نوآوری به محبوبیت و رشد، سپس به شکست و سرخوردگی و در نهایت به پذیرش گسترده رسیدهاند. بسیاری از تکنیک ها بدون گذر از چنین مسیر شیب دار به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. برخی دیگر موفق به شکوفایی نمی شوند اما توسط عموم مردم پذیرفته نمی شوند. بر اساس برآوردهای ما، از همه انواع فناوری که وارد فاز سرخوردگی می شوند، از هر 10 مورد 6 مورد وارد فاز سرخوردگی نمی شوند! نتیجه گیری ما مشابه نتیجه سر مایکل مولانی است که به این نتیجه رسید که تعداد نگران کننده ای از فناوری های جدید و محبوب دوام زیادی ندارند!
هوش مصنوعی همچنان می تواند دنیا را تغییر دهد. شاید یک شرکت فناوری بزرگ به یک نقطه عطف ارزشمند دست یابد. شرکتها همچنین ممکن است مزایایی را که هوش مصنوعی برای آنها به ارمغان آورده است، تشخیص دهند، اما چالش دشواری که شرکتهای بزرگ فناوری در حال حاضر با آن روبرو هستند، اثبات این است که هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی برای ارائه به اقتصاد واقعی دارد. هیچ تضمینی وجود ندارد که این فناوری کار کند. اگر برای درک آینده هوش مصنوعی مجبور بودید به تاریخچه فناوری نگاه کنید، چرخه هایپ نمی تواند کل داستان را به شما بگوید. برای آینده هوش مصنوعی، جمله معروف “آنچه به راحتی به دست می آید به راحتی از دست می رود” حتی بیشتر صادق است!
منبع خبر: https://digiato.com/artificial-intelligence/artificial-intelligence-is-losing-hype
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز