به گفته سرهنگ ابوالفضل موسوی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، 41 درصد تصادفات منجر به فوت در پایتخت مربوط به موتورسواران است. به گفته سرهنگ موسوی، در چهار ماهه اول سال 1403، 89 موتورسوار بر اثر تصادفات رانندگی در پایتخت جان خود را از دست دادند.بزرگترین علت تصادفاتی که منجر به فوت موتورسواران در تهران شد، عدم توجه به جلو است. 45 درصد تصادفات موتورسیکلت در تهران ناشی از عدم توجه مردم به جلو است.
سرهنگ موسوی در بخشی دیگر از سخنان خود از فرسوده بودن 90 درصد موتورسیکلت های پایتخت خبر داد. به گفته وی، پلیس راهنمایی و رانندگی تهران برنامه ای به نام «طرح 10» اجرا می کند. هدف از اجرای این طرح کاهش تصادفات فوتی و جرحی، افزایش انضباط اجتماعی، کاهش آلودگی هوا و کاهش تخلفات رانندگی موتورسیکلت است.
این آمار مشابه درصد موتورسواران در تصادفات منجر به فوت در سال گذشته است
در زمستان 1402 هجری قمری نیز آمار مشابهی از تصادفات موتورسیکلت در پایتخت اعلام شد. به گفته جعفر تشری هاشمی، رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران، 50 درصد کشته شدگان تصادفات رانندگی در تهران راکبان موتورسیکلت هستند. به گفته الهاشمی، دلیل اصلی درصد بالای موتورسواران در میان کشته شدگان حوادث رانندگی تخلفات رانندگی توسط موتورسواران است. برخلاف روند جهانی که کاهش 12 درصدی تلفات رانندگی را نشان می دهد، تلفات رانندگی در ایران سالانه 25 درصد افزایش یافته است.
در خبر دیگر مربوط به پاییز 1402، سرهنگ ربیع جهانبخت رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از تصادف 50 درصدی رانندگان موتورسیکلت منجر به فوت در پایتخت خبر داد. به گفته سرهنگ جهانبخت، بیشترین تصادفات منجر به فوت موتورسواران در بزرگراه امام علی (علیه السلام) تهران رخ می دهد.
موضوع تخلفات موتورسواران و تصادفات ناگوار آنها هر روز در شبکه های اجتماعی بازتاب می یابد. با توجه به گرانی خودرو در ایران و افزایش تمایل مردم به خرید موتورسیکلت، بی توجهی به این موضوع در آینده نزدیک ممکن است آن را به بحرانی برای شهرهای بزرگ تبدیل کند.
منبع خبر: https://digiato.com/car-news/41-share-of-motorcyclists-in-accidents-leading-to-death-in-capital
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز