رافال و میراژ 2000 دو جت جنگنده مدرن و محبوب داسو هستند. این جنگنده ها قلب تپنده زرادخانه نیروی هوایی فرانسه هستند. بیایید نگاهی به تاریخچه، انواع و نسخه های جالب و اینکه دقیقاً کدام کشورها آنها را دارند، بیاندازیم.
Mirage 2000 – جنگنده قدیمی
این هواپیمای جنگنده نمادین که اولین پرواز خود را در سال 1978 انجام داد، محصول دوران جنگ سرد است. میراژ 2000 یک جنگنده چند منظوره در نظر گرفته می شود، به این معنی که می تواند چندین ماموریت را در یک پرواز انجام دهد.
روند ساخت هواپیمای میراژ 2000 ساخت شرکت فرانسوی داسو در سه سایت مختلف انجام شد که دو سایت آن در شهر بوردو واقع شده و در تولید قطعات مختلف جنگنده تخصص دارند. بالها در مارتینس ساخته شدند، در حالی که بدنه آن در Argenteuil (شمال غربی پاریس) ساخته شد. مونتاژ نهایی در فرودگاه بوردو ماریناک برگزار شد.
اولین پرواز | 1978 |
سال شروع خدمت رسمی | 1985 |
طول بدن | 14.36 متر |
طول بال ها | 9.13 متر |
بلند شدن | 5.2 متر |
وزن خالی | 7500 کیلوگرم |
حداکثر وزن برخاست | 17000 کیلوگرم |
موتور | دو موتور پس سوز SNECMA M53-P2، هر کدام 64.3 کیلو نیوتن (14500 پوند برف) سوخت خشک، 95.1 کیلو نیوتن (21400 پوند برف) با پس سوز |
دنده بالا | 2.2 ماخ (2336 کیلومتر) |
در نبرد پیروز شوید | 1550 کیلومتر |
سقف پرنده | 55970 فوت (17060 متر) |
نمونه اولیه، Mirage 2000 No. 1، قبل از انتقال به کارخانه Dassault در Istres برای مونتاژ تحت نظارت Jean Coriot، به دقت در سنت کلود ساخته شد. اولین نسخه میراژ 2000 اولین پرواز خود را در 10 می 1978 انجام داد، درست 27 ماه پس از شروع پروژه.
نسخه های جالب بسیاری از Mirage 2000 وجود دارد
میراژ 2000 یک هواپیمای جنگنده همه کاره با انواع مختلف تخصصی است که برای شرایط مختلف ماموریت طراحی شده است.
میراژ 2000C: ارتقا یافته تا حالت تشخیص هدف غیرهمکاری (NCTR) را به رادار RDI اضافه کند، که امکان شناسایی اهداف هوایی را که به سیستم های شناسایی دشمن داخلی (IFF) پاسخ نمی دهند، می دهد. علاوه بر این، این نسخه اکنون می تواند انبارهای تسلیحات هوا به سطح مانند موشک انداز، بمب های آهنی و بمب های خوشه ای را حمل کند. برخی از نسخه ها، به ویژه آنهایی که مجهز به رادار RDM هستند، می توانند از موشک ضد کشتی Exocet استفاده کنند.
میراژ 2000b: یک نسخه آموزشی کاملاً کاربردی تبدیل شده با دو صندلی که برای تسهیل آموزش خلبانی طراحی شده است. نیروی هوایی فرانسه 30 فروند Mirage 2000B خریداری کرد و هر سه بال جنگنده AdA چندین نسخه از این نسخه را برای آموزش دریافت کردند.
میراژ 2000n: فرانسه یک کشور مجهز به سلاح هسته ای است، بنابراین طبیعتاً نسخه هسته ای این جنگنده را که به طور خاص برای حمل موشک اتمی و پرتاب از راه دور Air-Sol Moyenne Portée طراحی شده است، توسعه داد.
Mirage 2000 D: نسخه ویژه حمله متعارف از نسخه Mirage 2000N توسعه یافته و قابلیت های آن برای ماموریت های حمله متعارف افزایش یافته است.
انواع دیگری نیز وجود دارد، اما ما تعدادی از قابل توجه ترین آنها را انتخاب کرده ایم. این لیست کاملا شخصی است.
کشورهای صاحب جنگنده Mirage 2000
طبق گزارش FlightGlobal، در سال 2024، کشورهایی که دارای جنگنده های Mirage 2000 هستند، عبارتند از:
مصر19 فروند میراژ 2000 شامل 15 فروند جنگنده Mirage 2000EM و 4 فروند هواپیمای آموزشی Mirage 2000BM.
فرانسه: 97 میراژ 2000 شامل 65 جنگنده Mirage 2000D، 26 جنگنده Mirage 2000-5F و 6 جنگنده Mirage 2000PS5.
Procore (شرکت نظامی خصوصی): حداکثر 9 فروند میراژ 2000 شامل 8 فروند میراژ 2000 سی و 1 فروند میراژ 2000 بی
یونان: 29 فروند میراژ 2000 شامل 5 فروند میراژ 2000EG و 24 فروند میراژ 2000-5/Mk II.
هند: 55 فروند میراژ 2000 شامل 44 فروند جنگنده Mirage 2000H/I و 11 فروند جنگنده میراژ 2000TH/TI.
پرو: 12 فروند میراژ 2000 شامل 10 فروند جنگنده Mirage 2000B و دو فروند هواپیمای آموزشی Mirage 2000DB.
تایوان: 54 فروند میراژ 2000 شامل 45 فروند جنگنده میراژ 2000-5EI و 9 هواپیمای آموزشی 2000-5DI.
امارات متحده عربی: 59 فروند میراژ 2000 شامل 44 فروند جنگنده Mirage 2000-9/EAD/RAD و 15 فروند جنگنده آموزشی Mirage 2000-9DAD.
Rafale – نسل پنجم هواپیمای جنگنده
Rafale به فرانسوی “Rafale” تلفظ می شود و نام خود را از یک کلمه فرانسوی به معنای “وزش باد” یا “پرش آتش” در معنای نظامی تر گرفته است. این هواپیمای جنگنده چند منظوره پیشرفته فرانسوی مجهز به دو موتور بوده و طراحی بال دلتا کانارد دارد. Dassault Aviation آن را به عنوان یک هواپیمای جنگنده همه کاره و توانا طراحی و ساخت.
این جنگنده فرانسوی در دهه 1980 و 1990 توسعه یافت و اولین تولید سری آن به طور رسمی در دسامبر 1992 آغاز شد.
با این حال، تولید رافال در نوامبر 1995 به دلیل بلاتکلیفی سیاسی و اقتصادی متوقف شد تا اینکه در ژانویه 1997 پس از توافقات بین وزارت دفاع فرانسه و داسو از سر گرفته شد.
تولید اولیه جنگنده فرانسوی با 48 فروند هواپیما، شامل 28 سفارش قطعی و 20 گزینه دیگر که برای تحویل بین سال های 2002 تا 2007 برنامه ریزی شده بود، آغاز شد.
رافال، همانطور که توسط وزارت نیروهای مسلح فرانسه (Ministère des Armées) تعیین شده است، یک هواپیمای همه کاره است که قادر به انجام طیف گسترده ای از ماموریت ها معمولاً برای هواپیماهای جنگی است. این ماموریت ها شامل بازدارندگی هسته ای، همه آب و هوا، زمین و نفوذ، حمله دریایی، پدافند هوایی، برتری هوایی، مداخله دوربرد با سوخت گیری در پرواز و شناسایی تاکتیکی و استراتژیک است.
رافائل ام | |
وزن خالی | 10614 کیلوگرم |
طول بال ها | 11 متر |
موتورها | 2 موتور توربوفن Snecma M88-4e |
قدرت رانش هر موتور | هر کدام 11250 پوند بدون احتراق |
محدوده انتقال | 3701 کیلومتر |
حداکثر برد | ماخ 1.8 |
موشک | MBDA Meteor، Magic II، MBDA Mica |
نقاط تماس | 13 (نسخه نیروی دریایی) |
ارتفاع پرواز | 50000 پا |
در وبسایت رسمی هوانوردی داسو آمده است که هواپیماهای رافال برای مأموریتهای مختلفی از جمله «هشدار واکنش سریع» (QRA)، دفاع هوایی، پلیس هوایی، بازدارندگی هستهای، طرحریزی نیرو، استقرار خارجی، حمله عمیق، و پشتیبانی هوایی نیروی مورد استفاده قرار میگیرند. . در پروازهای زمینی و شناسایی و آموزش خلبانی شرکت می کند.
بنابراین بله، رافال در واقع یک هواپیمای چند منظوره است.
نسخه های مختلف جنگنده رافال
جدیدترین هواپیمای داسو انواع مختلفی دارد که نسخه های رزمی آن عبارتند از:
Rafale B: نسخه دو صندلی برای نیروی هوایی فرانسه
Rafale C: شبیه رافال B اما به عنوان نسخه تک صندلی برای نیروی هوایی فرانسه
Rafale M: مشابه Rafale C اما برای کار بر روی ناوهای هواپیمابر مجهز به سیستم CATOBAR اصلاح شده است.
اطلاعات بیشتر درباره Rafal M
این جنگنده فرانسوی دارای طراحی پیشرفته بدنه برای افزایش دوام، دکل دماغه بلندتر است که امکان ارتفاع بالاتر را فراهم می کند، قلاب دم بزرگتر بین موتورها برای پایداری بهتر و نردبان سوار شدن یکپارچه برای دسترسی آسان است.
وزن آن حدود 500 کیلوگرم بیشتر از Rafale C است. شایان ذکر است که این هواپیما تنها نوع جنگنده غیر آمریکایی است که برای عملیات از ناوهای آمریکایی تایید شده است. این جنگنده ها با منجنیق و تجهیزات دستگیری ناوهای آمریکایی سازگاری کامل دارند.
علاوه بر این، در سال 2008، شش رافال از ناوگان 12F توانایی چند ناو خود را در تمرینی که بر روی ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt انجام شد، نشان دادند. این نمایشگر توانایی این هواپیما را برای عملیات یکپارچه در کنار هواپیماهای ناو هواپیمابر ایالات متحده نشان داد.
جنگنده رافال متعلق به کدام کشور است؟
از سال 2023، کشورهای مختلف بخشی از سفارشات جنگنده رافال را سفارش داده و دریافت کرده اند.
نیروی هوایی فرانسه و نیروی دریایی این کشور صاحبان اصلی جنگنده رافال هستند و این جنگنده ها در پایگاه هایی در فرانسه و امارات مستقر هستند. از 286 هواپیمای برنامه ریزی شده، 234 فروند سفارش داده شده و 149 فروند در حال خدمت هستند.
کرواسی 12 فروند هواپیمای رافال سفارش داده است که نیمی از آن در سال 2024 و بقیه در سال 2025 تحویل داده می شود.
مصر 54 فروند هواپیمای رافال سفارش داده است که حدود 24 فروند آن تا سال 2018 وارد خدمت شده است. فرانسه در مجموع 234 هواپیمای رافال سفارش داده است و قصد دارد تا 286 هواپیما را سفارش دهد. از این هواپیماها، حدود 152 فروند تا سال 2018 تحویل داده شد و قرار است تمامی هواپیماهای سفارش داده شده تا سال 2030 تحویل داده شوند.
یونان 24 رافال سفارش داد که 15 مورد آن تا ژوئن 2023 تحویل داده شد. هند سفارش خود را برای 36 رافال به طور کامل تا ژوئیه 2022 دریافت کرد. قطر در نهایت پس از ثبت سفارش در سال های 2015 و 2018، تمام 36 رافال را که تا سال 2023 سفارش داده بود، دریافت کرد. گزینه خرید 36 هواپیمای رافال دیگر.
سخنان پایانی در مورد دو جنگنده فرانسوی
در حالی که میراژ 2000 میراثی چشمگیر به عنوان یک جنگنده چند منظوره همه کاره و قابل اعتماد ایجاد کرده است، رافال نشان دهنده یک پیشرفت تکنولوژیکی بزرگ در هوانوردی نظامی فرانسه است. رافال به عنوان یک جنگنده نسل 4+ نزدیک به نسل 5، از نظر قابلیت های رادارگریز، اویونیک و عملکرد کلی از Mirage برتری دارد.
این جنگنده عملکرد چند منظوره پیشرفته ای را ارائه می دهد و به طور موثر طیف گسترده ای از ماموریت ها را انجام می دهد. رافال با سنسورهای پیشرفته، ظرفیت بار بیشتر و قابلیت بقای بهتر، نبردهای هوایی آینده را نشان می دهد و برتری فرانسه را در فناوری هوانوردی حفظ می کند.
منبع خبر: https://digiato.com/articles/rafale-vs-mirage-2000
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز