بسیاری از مدلهای هوش مصنوعی از منابع مختلف موجود در اینترنت بدون اجازه نویسنده استفاده میکنند. اگرچه شرکت های بزرگ هوش مصنوعی در این زمینه تحت فشار هستند، تعیین اینکه مدل های هوش مصنوعی دقیقاً از چه منابعی استفاده می کنند دشوار است. استارت آپ ProRata اکنون قصد دارد این مشکل را با راه اندازی یک موتور جستجوی اختصاصی حل کند.
به گزارش Wired، بیل گراس که با اختراع پرداخت به ازای کلیک (PPC) نام خود را در دنیای تبلیغات دیجیتال به دست آورد، اکنون استارتاپی به نام ProRata تاسیس کرده است. این استارتآپ منابع محتوای مورد استفاده در مدلهای هوش مصنوعی را با استفاده از یک موتور جستجوی خاص و ثبت شده ردیابی میکند. سپس میزان غرامتی را که صاحبان محتوای محتوایی باید از شرکت هوش مصنوعی از طریق معاملات اشتراک درآمد دریافت کنند، تعیین می کند.
راهحل راهاندازی ProRata برای جلوگیری از سرقت محتوا توسط هوش مصنوعی
بیل گراس میگوید موتور جستجوی استارتآپ او میتواند خروجی هوش مصنوعی مولد، خواه متن، تصویر، موسیقی یا ویدیو را به اجزای مختلف تقسیم کند تا بفهمد هر جزء از کجا آمده و سپس سهم دارندگان حق چاپ را تعیین کند.
ProRata هنوز موتور جستجوی مبتنی بر چت بات خود را راه اندازی نکرده است، اما تاکنون 25 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. این استارت آپ همچنین با رسانه های بزرگی مانند آتلانتیک، فایننشال تایمز و اکسل اسپرینگر همکاری می کند. اخیراً، بسیاری از این خبرگزاری های بزرگ با استفاده از منابع خود برای آموزش چت بات های خود به شرکت های هوش مصنوعی مانند OpenAI پاسخ داده اند.
ProRata قصد دارد موتور جستجوی خود را در ماه اکتبر راه اندازی کند. یکی از راه هایی که قصد دارد پول در بیاورد، دریافت هزینه اشتراک برای استفاده از خدماتش است. همچنین، این موتور جستجوی چت بات تنها از دادههای مجاز استفاده میکند و دادههای اینترنتی عمومی را استخراج نمیکند. این نه تنها اخلاقی تر است، بلکه یافتن کارفرما را آسان تر می کند.
منبع خبر: https://digiato.com/artificial-intelligence/new-startup-analyzing-ai-outputs-to-find-out-where-theyre-stolen-from
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز