معاون تحقیق، طراحی و توسعه محصول گروه صنعتی ایران خودرو، اقدامات این خودروساز در خصوص چالش های ایمنی محصولات تولیدی را تشریح کرد.
رادمنش گفت: در قسمت ورودی از درهای کناری خودرو تغییراتی در قفل خودرو ایجاد کرده ایم و احتمال دستکاری قفل خودرو و باز شدن درب خودرو را کاملا منتفی کرده ایم. در خودروهای 206 و 207 که بیشتر مستعد سرقت بودند، دسترسی سارقان از این قسمت کاملاً منتفی است. از سال 2019 در بیشتر محصولات سعی کردیم این مشکل را برطرف کنیم یعنی در صورت دستکاری قفل خراب می شود اما درب ماشین باز نمی شود.
وی مشکل زیر را ورود اجسام خارجی و تحریک قفل و باز شدن درب خودرو برشمرد و گفت: این روزنه ها را شناسایی و مسدود کرده ایم، حفاظ هایی را در جاهایی که امکان تحریک باز شدن درب خودرو وجود دارد قرار داده ایم. در و قفل قطعات و با نصب مانع در جلوی دهانه، درب آن را گرفتیم و اکنون این تغییرات در محصولات جدید تولیدی ایران خودرو اعمال می شود.
رادمنش افزود: در خصوص تغییر شکل درب ها و باز شدن درب خودروها به ویژه خودروی 206 دو اقدام مهم انجام شده است. اول اینکه هدف اصلی از تغییر شکل کلاف درب خودرو دسترسی به زبانه قفل است تا بتوانند این زبانه را برای باز کردن درب باز کنند، اکنون در تولیدات جدید ایران خودرو، زبانه بالای قفل روی تمامی خودروها حذف شده است.
معاون پژوهش، طراحی و توسعه محصول گروه صنعتی ایران خودرو افزود: همچنین ضخامت ورق درب خودرو و استحکام کلاف را به گونهای افزایش دادهایم که انگیزه را از ساق پا حذف کرده و جلوی درب خودرو را مسدود کردهایم. مسیر ورودی از این مسیری که انجام دادیم.
رادمنش گفت: قسمت دیگری که سارقان به آن توجه می کنند درب موتور است که در این زمینه; اولاً با ایجاد مانع دسترسی به خود مکانیزم قفل را از بیرون و جلو مسدود کردیم، به این معنی که سارق نمی تواند با عبور یک جسم خارجی از جلوی ماشین درب موتور را باز کند. نکته دوم قفل کابل بود که سارقان به آن دسترسی داشتند و می توانستند کابل را فعال کنند. ما اکنون مسیر کابل را تغییر داده ایم و دزد نمی تواند کابل را از جلوی ماشین روشن کند.
وی افزود: بازکردن در گاوصندوق از دیگر قسمت هایی است که سارقان از طریق آن اقدام به سرقت می کنند. یکی از اقدامات اساسی در این زمینه حذف قفل سوئیچ است. امروزه اکثر محصولات تولیدی فاقد قفل سوئیچ هستند و درب صندوق با استفاده از سیستم کنترل از راه دور باز و بسته می شود.
رادمنش ادامه داد: همچنین در سوراخ هایی که دسترسی به درب گاوصندوق را فراهم می کرد موانعی ایجاد کردیم و سوراخ ها را مسدود کردیم تا سارقان نتوانند به درب گاوصندوق دسترسی پیدا کنند. البته این تغییرات روی قیمت خودرو تاثیری نداشت.
وی مشکل بعدی را ردیابی قطعات خودرو دانست که یکی دیگر از دغدغه های پلیس است و گفت: در صورت کشف قطعات سرقتی، به لطف سامانه ردیابی می توان مشخص کرد که در کدام خودرو به سرقت رفته است.
رادمنش افزود: در حال حاضر به طور متوسط 100 تا 110 قطعه خودرو دارای کد رهگیری هستند یعنی هر کجا قطعه را پیدا کنیم با وارد کردن کد رهگیری تشخیص دهیم که در کدام خودرو نصب شده است.
وی در خصوص نصب سیستم های ردیابی و ردیابی خودرو نیز گفت: تشخیص موقعیت خودرو امری محرمانه است و خودروساز نمی تواند بدون اجازه مشتری برای گزارش موقعیت خودرو، سیستم را بر روی خودرو نصب کند. ; این رویه در بین تمام خودروسازان در سراسر جهان رایج است و بدون اجازه مشتری نصب نمی شود.
رادمنش افزود: در این زمینه دو رویکرد وجود دارد؛ ابتدا از طریق یکی از زیرمجموعه های ما، هر مشتری می تواند با حفظ گارانتی خودرو، سیستم ردیابی را روی خودروی خود نصب کند. رویکرد دوم استفاده از فناوری خودروهای متصل است که خودروها در آینده به سمت آن تکامل خواهند یافت.
وی گفت: در خودروی «ری را» که از پاییز آینده به فروش می رسد، فرآیند توسعه خودروی متصل اجرا شده است، یعنی سامانه ای با دانش ایرانی و با استفاده از شرکت های دانش بنیان توسعه داده ایم و مشتری می تواند دسترسی به وضعیت با رضایت او. ماشین خود را پیدا کنید و از آن استفاده کنید.
وی در تعریف خودروی متصل گفت: خودروی متصل به این معناست که خودرو را هم به صورت اینترنت و هم به صورت پیام به شبکه مخابراتی کشور متصل کنیم، به عبارتی مسافر یا راننده می تواند به امداد جاده ای دسترسی داشته باشد. (حوادث فنی و رانندگی). دستوری که در صورت وقوع حادثه، وضعیت تصادف به صورت خودکار به مراکز کمک مخابره می شود و راننده می تواند با فشردن دکمه ای به مراکز کمک متصل شود و وضعیت حادثه برای کمک مشخص می شود.
معاون پژوهش، طراحی و توسعه محصول گروه صنعتی ایران خودرو گفت: ما در این زمینه کارهای خودمان را انجام داده ایم اما مراکز امدادی هلال احمر باید بسترهای مناسب را فراهم کنند. »
وی گفت: گام بعدی ما نصب کد QR بر روی شیشه خودرو است که بر اساس الزامات استاندارد و الزامات پلیس در چهار سطح امنیتی مختلف تنظیم شده است.
رادمنش افزود: در سطح اول با اسکن کد روی شیشه خودرو می توان به مشخصات کلی خودرو از نظر شماره بدنه، شماره موتور، رنگ و … دست یافت. ; در سطح بعدی می توانیم به دفترچه راهنمای خودرو دسترسی داشته باشیم که برای داشتن اطلاعات این دو سطح نیازی به رمز عبور نیست اما در دو سطح دیگر یکی به رمز عبور پویا و دیگری رمز عبور ثابت نیاز دارد تا بتوانیم دریافت کنیم. اطلاعات دقیق تر در مورد ماشین آن را به صلاحدید ارباب رجوع قرار دهید، به عبارت دیگر هم پلیس و هم مشتری می توانند از آن استفاده کنند.