به گزارش خبرنگار حوزه دولت ای بی اس نیوز، محمدجواد ظریف شامگاه دوشنبه 24 مرداد 1403 در گردهمایی «رسانه، تعامل و توسعه» در مجتمع ملاصدرا اظهار داشت: در قرآن آمده است که هیچ پیامبری را مبعوث نکرده ایم مگر اینکه او به زبان قوم خود صحبت می کند تا بتواند تبلیغ کند که هدف انبیا این است نه اینکه با زبان تحقیرآمیز تبلیغ کند.
وی ادامه داد: در قرآن به موسی (ع) گفته شده است که با فرعون سرکش با زبان ملایم صحبت کن، شاید هدایت شود، البته امیدوارم نگویند قرآن را بیشتر تحریف کرد. دوستانی که می گویند قرآن بلد نیستم یادشان نمی آید که هنوز به دنیا نیامده اند. مقدمه تدریس کردم.
دستیار راهبردی رئیس جمهور افزود: ما نمی گوییم شما ظالم هستید، شما مستبد هستید. ما از این مردم چه انتظاری داریم اگر تلویزیون را خاموش نکنند یا نفرت خود را نسبت به ما تشدید کنند؟ در قرآن آمده است، به اهل دنیا توهین نکنید.
ظریف گفت: سخت گیری نسبت به کفار، بحث زبان نیست. ما فکر می کنیم که قرار است به زبان موثر صحبت کنیم. این برای ما درس تبلیغ است. چگونه می توانیم این جنگ داستان ها را ایجاد کنیم؟ اگر قرار است این روایتها آینده را در تضاد با یکدیگر شکل دهند، چگونه میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که روایت ما قلبها و ذهنهای بیشتری را درگیر کرده و تسخیر میکند؟ پیام رهبر انقلاب به جوانان آمریکایی در جذب؟ جوان آمریکایی برای اینکه او را تحقیر نکند، باید گفتگو را با گوش دادن شروع کند نه با صحبت کردن.
دستیار راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: در قرآن آنجایی که می گوید کفار از حیوانات پست ترند، می گوید که گوش شنوایی ندارند، برای آنها کاری کنیم نه اینکه پرده بزنیم. روی گوششان، دنیا را رها کن، چرا هنوز نتوانستیم با بچه ها صحبت کنیم؟ بیایید به یک زبان مشترک برسیم زیرا از یک طرف به آنها گوش نمی دهیم و از طرف دیگر با زبان تحقیر آمیز با آنها صحبت می کنیم. ما باید این مشکل را حل کنیم، به خصوص در روابط بین الملل، نمی توانیم به زبانی صحبت کنیم که ما را تشویق کند.
ظریف گفت: ما مشکل دیگری داریم، در دوره های روابط عمومی به شما می گویند مخاطب خود را بشناسید و پیام خود را برای آنها توضیح دهید، مشکل این است که ما نمی توانیم مخاطب خود را انتخاب کنیم، در مسجد شما با یک آمریکایی صحبت می کنید، در نیو. یورک، شما در یک مسجد صحبت می کنید.
وی افزود: اتفاقا گفت و گو با شنیدن شروع می شود نه با گفتن. قرآن گوش دادن را قبل از اندیشیدن می داند پس قرار است ما حاضر به گوش دادن باشیم و نوعی گفت و گو و گفتگو داشته باشیم تا طرف مقابل به وضوح یک واقعیت را درک کند نه آن که از آن واقعیت متنفر است. بر همین اساس از ابتدای صحبت ما باید پرده و حجابی جلویش بگذارد که مانند آینه به او برخورد کند و در صورتش منعکس شود.
معاون راهبردی رئیس جمهور گفت: در ارتباطات و روابط عمومی باید مخاطب را بشناسیم، مخاطب خود را بشناسیم و پیام خود را بر اساس مخاطب تعیین کنیم. مشکل این است که ما نمی توانیم مخاطب خود را انتخاب کنیم. از طرفی نباید بگذاریم حتی یک کلمه از پیام ما گم شود، به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که مخاطب ما جهانی است و فقط یک گروه خاص نیست.
ظریف افزود: ما باید دقت کنیم که هم این دسته از مخاطبان خود را در نظر بگیریم و هم اینکه دیگرانی هستند که مخاطب پیام ما هستند. می توان گفت حتی اخبار فارسی ما هم همزمان ترجمه می شود و همه دنیا می شنوند.
معاون رئیس جمهور با اشاره به جنگ غزه گفت: اولاً معتقدم جنایات اسرائیل در غزه بیش از هر چیز تاریخ آنها را به خطر می اندازد. اما باید به آن توجه کنید، آن ها در ساختن روایت بسیار موفق بودند و حتی اگر صهیونیست ها از آن استفاده کنند، باید این روش ها را یاد گرفت. البته مرگ بر صهیونیست ها و نمی گویم از آنها تقلید کنیم.
وی افزود: دو روایت ایجاد کردند، یکی روایت ظلم است که همیشه می گفتند ما جزو مظلومین تاریخ هستیم، از فجایعی که در تاریخ در هولوکاست و تروریسم بر یهودیان گذشت و در نهایت ایران را توصیف می کنند. به عنوان تجسم هولوکاست اتمی ضد یهودی. البته در مورد ایران این چیز جدیدی نیست: آنها از سال 1992، 1993 و 1994 این کار را انجام داده اند. از آن زمان، نتانیاهو گفته است که ایران شش ماه تا دستیابی به سلاح هستهای فاصله دارد و همچنان به تلاشهای خود ادامه میدهد.
ظریف ادامه می دهد: آنها می خواهند دنیا داستان ظلم آنها را باور کند. اسرائیلی ها می خواهند جهان و منطقه باور کنند که داستان شکست ناپذیری آنها واقعی است، همانطور که در فیلم های هالیوود می بینیم که آمریکا و اسرائیل هرگز شکست نمی خورند و همیشه پیروز می شوند. بنابراین اگر در جایی شکست بخورند، قدرت خود را نشان می دهند. بنابراین تمام خشونت های آنها در غزه برای سرپوش گذاشتن بر این شکست است تا داستان شکست ناپذیری خود را باورپذیر کنند.