یک کارشناس ارزآوری پسماندهای نفتی گفت: اگر بخش خصوصی بخواهد پالایشگاههای کوچکی با فناوریهای جدید بسازد، باید قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلاح شود.
آقای علی افشارا ابراهیمی کارشناس ارزشیابی پسماندهای نفتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیماوی گفت: ارزش گذاری پسماندهای نفتی کار بسیار دشواری است. به این معنا که برای انواع روغن کوره نمی توان از هیچ روش دقیقی استفاده کرد. دلیلش هم این است که ما انواع روغن کوره و پسماند نفت داریم که آلودگی آنها از جمله آلودگی فلزی، گوگردی، کربن باقیمانده و … متفاوت است.
وی افزود: روش های اصلی ارزش گذاری بقایای نفتی بر پایه هیدروژن است. یعنی هیدروژن تحت فشار بسیار بالا که در حال حاضر فقط در پالایشگاه شازند این واحد وجود دارد و پالایشگاه اصفهان نیز با مجوز دیگری قصد ساخت این واحد را دارد. چالش جدی این واحدها این است که تحت فشار بالا به هیدروژن نیاز دارند. بنابراین اجرای آن تنها در بخش های دولتی امکان پذیر است و بخش خصوصی نمی تواند وارد این موضوع شود و زیرساخت های خود را ایجاد کند.
آقای افشار ابراهیمی افزود: در حوزه مهندسی شیمی با توجه به تخت ثابت این واحدها محدودیت هایی در زمینه مواد غذایی وجود دارد و امکان واردات کالا بدون توجه به میزان آلایندگی آن وجود ندارد. اگر میزان آلودگی بیش از حد باشد، باید از روش های دیگری استفاده کرد.
این کارشناس بهبود پسماند نفت گفت: روش های حل این چالش ها به ویژه برای بخش خصوصی که از توان مالی کمتری نسبت به دولت برخوردار است بسیار مهم است. در فناوری جدید ابداع شده توسط پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برای حل این مشکل، حداقل 20 نفر به طور مستقیم در تخصص های مختلف مشارکت داشته اند.
وی افزود: مهم ترین نکته این است که نرم افزاری که برای سیستم های کنترل فاز نیمه صنعتی استفاده می کنیم کاملاً داخلی بوده و برنامه نویسی آن توسط کارشناسان داخلی انجام شده است.
آقای افشارا ابراهیمی گفت: در این روش جدید که در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ابداع شده است، چالش های اساسی صنعتی حل شده و برای بخش خصوصی جذاب است. زیرا طبق قوانین دریایی 2020 موسوم به IMO، حداکثر میزان گوگرد مصرفی در پسماندهای نفتی مورد استفاده در حمل و نقل دریایی باید کمتر از 5000 ppm باشد.
بیشتر بدانید:
وی تصریح کرد: پسماندهای نفتی عمدتاً در سوخت کشتی ها استفاده می شود و در شرایط سخت زمستانی گاهی نیروگاه ها نیز از آن استفاده می کنند. همه کشتیهای بینالمللی از انواع مختلف نفت کوره استفاده میکنند و مصرف آن بسیار زیاد است و تفاوت قیمت سوخت کشتیهایی که استانداردهای بینالمللی را دارد با سوختی که استانداردها را ندارد بسیار زیاد است و نیاز به سرمایهگذاری دارد. . روی آن سرمایه گذاری کنید.
این کارشناس صنعت نفت افزود: کاهش گوگرد یک سوال دشوار است که چگونه می توان به آن دست یافت. زیرا بخش خصوصی در کارهای زیربنایی مانند تولید هیدروژن دخالتی نمی کند و این واحدهای تولید هیدروژن باید واحدهای بزرگ مقیاس باشند و ساخت آنها با ظرفیت کم صرفه اقتصادی ندارد.
وی بیان کرد: واحدهای بدون هیدروژن مانند واحدی که در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی نصب کرده ایم در حضور امواج مافوق صوت اکسید می شوند و چالش سرمایه گذاری زیرساختی را ندارند. بنابراین سرمایهگذار خصوصی میتواند به راحتی در آنجا سرمایهگذاری کند و همین امر باعث تسهیل جذب سرمایههای عمومی به داخل کشور میشود.
آقای افشارا ابراهیمی ادامه داد: محصول اصلی این کار نفت کوره کم گوگرد است و مشتریان آن عمدتا کشتی ها، نیروگاه ها و هر مکانی که نیاز به سوزاندن هیدروکربن های کم گوگرد داشته باشد می باشد. این روش ابتکاری به طور جدی برای کاهش گوگرد از انواع فرآورده های نفتی، از نفتا گرفته تا گازوئیل استفاده می شود.
در پاسخ به این مشکل که سرمایه گذاران بخش خصوصی در واحدهای کوچک گاهی با این مشکل مواجه می شوند که ترکیب محصولات آنها به دلیل شباهت با ترکیب گازوئیل به عنوان کالای قاچاق شناخته می شود و تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این گونه واحدهای نوآورانه است. طرح کاهش می دهد، گفت: این مورد در مورد نفت کوره بسیار کمتر است. زیرا میزان گوگرد نفت کوره در کشور اغلب بالای 35000 پی پی ام است و زمانی که گوگرد آن از طریق این فناوری کاهش یابد، محصولی منحصر به فرد است که قابل تفکیک نیست.
این کارشناس صنعت نفت در پایان گفت: اگر سرمایه گذاران بخواهند از این فناوری برای سایر فرآورده های نفتی استفاده کنند یا به طور کلی بخواهند در ساخت پالایشگاه های کوچک سرمایه گذاری کنند، باید تکلیف این موضوعات در حوزه نفت روشن شود. قانون گذاری. به طوری که حضور دولت در این منطقه کاهش می یابد.