گوگل اعلام کرد که دیگر کوکی های شخص ثالث را در کروم مسدود نخواهد کرد. این شرکت میگوید حذف کوکیها بر تبلیغکنندگان آنلاین تأثیر منفی خواهد گذاشت. گوگل قرار بود در سال 2024 برنامه ای برای مسدود کردن کوکی های شخص ثالث مانند سافاری اپل و فایرفاکس موزیلا اجرا کند، اما اکنون از این برنامه خارج شده است.
آنتونی چاوز، معاون Google Privacy Sandbox Initiative، در مقالهای جدید میگوید که این شرکت در حال اتخاذ رویکرد جدیدی برای کوکیهای شخص ثالث است که انتخابهای کاربر را افزایش میدهد. در واقع، گوگل به جای خاموش کردن کوکیهای شخص ثالث، ویژگی جدیدی را در کروم معرفی میکند که به افراد اجازه میدهد درباره نحوه عملکرد کوکیها تصمیم آگاهانه بگیرند. کاربران همچنین می توانند هر زمان که بخواهند تصمیم خود را تغییر دهند.
البته گوگل هنوز مشخص نکرده است که این ویژگی دقیقاً چه شکلی خواهد بود، اما می تواند بیشتر شبیه گزینه App Tracking Transparency در دستگاه های اپل باشد. این ویژگی اپل در سال 2021 حدود 10 میلیارد دلار هزینه برای این شبکه اجتماعی خواهد داشت.
خطمشی Google در مورد کوکیهای شخص ثالث در کروم را تغییر دهید
آنتونی چاوز می گوید گوگل اکنون بر روی ارائه کنترل های بیشتری برای مدیریت داده های کاربر در مرورگر تمرکز خواهد کرد. این شامل کنترلهای حریم خصوصی اضافی مانند حفاظت از IP در حالت ناشناس Chrome و بهبودهای مداوم در APIهای حفاظت از حریم خصوصی ما میشود.
به عبارت دیگر، تصمیم گوگل به تبلیغکنندگانی که برای تبلیغات هدفمند به کوکیها متکی هستند، فرصت زنده ماندن را میدهد. در چند سال گذشته، برنامههای این شرکت برای حذف کوکیهای شخص ثالث با تاخیر و موانع نظارتی مواجه شده است. در ابتدا گوگل قصد داشت این کوکی ها را تا پایان سال 2022 حذف کند، اما به دلیل نظرات مختلف سهامداران، تبلیغ کنندگان، ناشران و نهادهای نظارتی مانند تنظیم کننده بریتانیا، این مهلت به سال 2024 و سپس به اوایل سال 2025 موکول شد.
در اوایل سال 2024، گوگل ویژگی جدیدی به نام محافظت از ردیابی را معرفی کرد که کوکی های شخص ثالث را به طور پیش فرض برای 1٪ از کاربران کروم در سراسر جهان مسدود می کرد. این مرحله اولین مرحله برای حذف کامل کوکی ها است. اما نگرانی ها و انتقادات مختلف باعث تاخیر بیشتر در اجرای کامل این طرح شد.
رگولاتور بریتانیا و سایر تنظیمکنندهها نگرانیهای خود را در مورد Sandbox حریم خصوصی Google ابراز کردهاند، زیرا میتواند رقابت را محدود کند و به گوگل مزیت ناعادلانهای در بازار تبلیغات دیجیتال بدهد. با این حال، گوگل اکنون رویکرد دیگری را در پیش گرفته است.
منبع خبر: https://digiato.com/internet-network/googles-plan-to-turn-off-third-party-cookies-in-chrome-is-dying
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز