یک کارشناس مرکز پژوهش های مجلس می گوید: کمبود نقدینگی و ناتوانی در پاسخگویی به مطالبات قطعه سازان و تامین قطعات داخلی از جمله عوامل موثر در کاهش تولید خودرو است.
وی افزود: در دهه 90 و آغاز تحریم های اقتصادی علیه ایران و همچنین با توجه به نوساناتی که در بخش های مختلف صنعت خودرو تجربه کردیم، نرخ تولید نیز دچار نوسان شد.
کارشناس مرکز پژوهش های مجلس می گوید: مشکلات صنعت خودرو نوساناتی را ایجاد کرد که عمدتاً به موضوع تامین نقدینگی لازم برای تولید، موضوع زیان خودروسازان و همچنین عدم تعادل عرضه مربوط می شد. . زنجیر. این موارد باعث شد که نرخ تولید از 800 هزار دستگاه تا 1 میلیون و 500 هزار دستگاه طی دهه گذشته و سال گذشته متغیر باشد.
عامری گفت: در گذشته به دلیل تحریم، مشکل تامین قطعات یدکی بسته به کشورهای خارجی وجود داشت که باعث عدم تعادل در عرضه خودروسازان و قطعه سازان شد. پدیده های دیگری مانند قیمت گذاری اجباری رخ داده است که منجر به ضرر خودروسازان شده است.
به گفته این کارشناس مرکز پژوهش های مجلس، طی سه سال گذشته با رفع عدم تعادل در تامین قطعات یدکی مورد نیاز خودروسازان، تولید تا حدودی منظم شده است، اما هنوز با ارقام پیش بینی شده فاصله داریم. رشد در تولید با رفع موانع پیش رو می توان تولید را افزایش داد و به هدف 1 میلیون و 700 هزار خودرو در سال رسید.