نمونه اولیه وسیله نقلیه برقی پرواز و فرود عمودی Joby Aviation (eVTOL) توانست مسافت هوایی 841 کیلومتری را با استفاده از پیل سوختی و پیشرانه هیدروژنی-الکتریکی طی کند. تنها محصول جانبی این دستگاه بخار آب است. در نتیجه این پرواز آزمایشی می تواند نقش مهمی در توسعه حمل و نقل هوایی بدون سوخت های فسیلی ایفا کند.
ویژگی های تاکسی برقی گوبی
بر اساس گزارش Engjet، مهندسان Joby در این مثال از شاسی و اجزای تاکسی برقی خود استفاده کردند. تنها تفاوت این است که حجم باتری کاهش یافته و مخزن سوخت هیدروژن مایع با ظرفیت 40 کیلوگرم نصب شده است. در طول پرواز، هیدروژن مایع برای تولید برق، آب و گرما به سلول سوختی پمپ می شود و الکتریسیته ساطع شده از سلول، شش موتور الکتریکی این دستگاه را تامین می کند. علاوه بر این، باتری ها نیروی اضافی مورد نیاز در هنگام برخاستن و فرود را نیز تامین می کنند.
این پهپاد eVTOL نیازی به باند ندارد و می تواند قبل از شارژ مجدد تا 100 مایل پرواز کند. نسخه هیدروژنی eVTOL نیز قادر است مسافت های شهری را سریعتر از مدل های دیگر طی کند و در زمان کوتاه تری شارژ شود.
چالش های استفاده از سوخت هیدروژنی
یک چالش مهم در توسعه تاکسی های برقی، ارائه منبع پایدار و مناسب هیدروژن مایع است. در واقع، کمبود این منابع بود که مانع از دستیابی یونیورسال هیدروژن به موفقیت بیشتر شد. البته بر اساس قانون سرمایه گذاری و مشاغل زیرساختی، ایالات متحده بودجه ای بالغ بر 7 میلیارد دلار را برای ساخت مراکز هیدروژن سبز در سراسر کشور اختصاص داده است. در نتیجه، مدیر عامل Joby Aviation، Joby Aviation نسبت به دریافت حمایت دولت برای تامین و توزیع هیدروژن خوشبین است.
در اوایل سال گذشته، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) به Joby Aviation اجازه داد تا نمونه اولیه اولین تاکسی پرنده برقی خود را برای بازار مصرف آزمایش کند. با ادامه این روند و توسعه تاکسی های هیدروژنی، توسعه فناوری های پاک و حمل ونقل سالم خصلت جدی تری به خود می گیرد و به زودی شاهد افزایش روز افزون آنها در حمل و نقل هوایی خواهیم بود.
منبع خبر: https://digiato.com/environment/joby-evtol-hydrogen-prototype-has-successfully-flown
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز