افزایش ۷۷۲ هزار TEU برای تخلیه و بارگیری کانتینر در دولت سیزدهم
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، حوزه حمل و نقل در دولت سیزدهم رشد چشمگیری داشته است که در هر یک از چهار شیوه حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی به وضوح مشهود است و آمارهای رسمی نیز حکایت از افزایش و توسعه دارد. زیرساخت و همچنین میزان بهره برداری در هر یک از کانال های حمل و نقل.
بر اساس آمار رسمی دفتر آمار، عملکرد و نظارت وزارت راه و شهرسازی، حجم تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور در دولت سیزدهم 28 میلیون تن افزایش یافت که 22 میلیون تن افزایش یافت. نسبت به شروع دولت همچنین حجم تخلیه و بارگیری کانتینر در دولت سیزدهم مردمی نیز 772 هزار TEU افزایش یافته که نسبت به آغاز به کار دولت 42 درصد افزایش داشته است. در حوزه جابجایی مسافر نیز 14 میلیون نفر جابجایی مسافر افزایش یافت که نسبت به ابتدای دولت مردمی 140 درصد افزایش داشت.
از جمله مهمترین پروژه های بندری و دریایی که در دولت سیزدهم انجام شد و برای استفاده و بهره برداری در اختیار مردم و بازرگانان قرار گرفت، احیای خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده به ارزش روزانه 520 میلیارد تومان است. افزایش 32 میلیون تنی ظرفیت اسمی بنادر کشور از 264 میلیون تن در ابتدای دولت به 296 میلیون تن و افزایش ظرفیت کانتینری بنادر تجاری کشور به 700 هزار TEU به طوری که ظرفیت کانتینری بنادر تجاری کشور در اوایل دهه 1400 8 میلیون TEU بود، امروز به 7 میلیون TEU می رسد. به 8 میلیون TEU رسید که نشان دهنده افزایش 0.7 میلیون TEU است.
گفتنی است به همت و تلاش دست اندرکاران این دولت تسریع در بارگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بنادر از طریق تامین 34 دستگاه جدید برای تخلیه و بارگیری کالا در بنادر بنادر کشور تحت دولت سیزدهم که از این تعداد 22 دستگاه مکنده، 2 جرثقیل 140 تنی، 6 جرثقیل زمینی، 2 دستگاه استاکر و 2 دستگاه لودر کشتی افزایش یافت.
شایان ذکر است در دولت سیزدهم از بخشی از فاز سوم اسکله های کانتینری بندر شهید رجایی استفاده می شود و ظرفیت اسمی بندر مذکور از 5.5 میلیون TEU در سال 1400 به 6.5 میلیون TEU در پایان سال 1402 کاهش می یابد. .
همچنین با بهره برداری از بخشی از فاز سوم اسکله های کانتینری بندر شهید رجایی، ظرفیت اسمی بندر از 5.5 میلیون TEU در سال 1400 به 6.5 میلیون TEU در پایان سال 1402 افزایش می یابد. سازماندهی و جداسازی کشتی های بزرگ کانتینری و کشتیهای کانتینری کوچک در بندر شهید رجایی با اختصاص اسکلههای اختصاصی به کشتیهای کوچک برای کاهش زمان انتظار در لنگر و کاهش زمان خدمات در کنار اسکله.
تهیه و تدوین نرم افزار عملیاتی بنادر بسته به نوع کالا و کاربرد آنها در قراردادهای بندری، کاهش زمان سرویس کشتی ها (زمان سرویس دهی) در بنادر از 2.3 روز در سال 1400 به 2.7 روز در سال 1402، کاهش میانگین زمان انتظار برای ارسال از ساعت 15:00 تا ساعت 14:02 با اخذ مجوز ترخیص 90 درصد کالاهای اساسی با دریافت تعهد ارزی و بدون نیاز به دریافت برگه تسویه ارزی. ستاد تنظیم بازار و استفاده از ظرفیت مجوز حمل و نقل یک طرفه برای خروج بدون توقف کالا از بنادر به کشور از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم مردم در حوزه بنادر و حمل و نقل دریایی بود.
absnews