این برنامه باید با دقت طراحی شود تا یک سازمان دولتی نتواند تمام وظایف خود را در پایان سال به عنوان دستاورد معرفی کند. این برنامه باید عملیاتی شود تا هم در بعد کلان و هم در تعریف پروژه ها و هم در حوزه اجرا شاهد تعهد افراد آگاه به پروژه های دولتی باشیم.
برای تحقق این تفکر جدید در اقتصاد ایران، لازم است دولت با آن سازگار شود و دید خود را هم در مورد پروژه های دولتی و هم در حوزه سیاست های حمایتی تغییر دهد. بنابراین هدایت سرمایهگذاری عمومی و تغییر ریل از تولید سنتی به دانشبنیان از اهمیت بالایی برخوردار است.
به نظر می رسد این سیاست های حمایتی باید تغییر کند تا کسب و کار دانش بنیان بر اساس توسعه و رشد آن مورد حمایت قرار گیرد. این می تواند انگیزه ای برای تولید دانش واقعی و ایجاد اشتغال در کشور باشد.
در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی شرکت های دانش بنیان، محدود بودن فضای آزمایشگاهی و استقرار آنها در پارک های علم و فناوری با محوریت تهران است. موارد بسیار کمی وجود دارد که این شرکت ها شرایط گلخانه ای را رها کرده و وارد فاز صنعتی شده باشند.
در این بحث دولت به عنوان عالی ترین دستگاه اجرایی کشور نقش اساسی دارد. سازمان برنامه و بودجه پیش از این سند آمایش سرزمین ایران را تهیه و تنظیم کرده است که بر اساس آن ظرفیت های موجود در هر استان مشخص شده است.
البته باید توجه داشت که یکی از کاربردهای اصلی بنگاه ها، توسعه بنگاه های کوچک و متوسط است که نقش بسیار موثری در توسعه اشتغال دارند. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که افزایش سطح فناوری و بهره وری در برخی صنایع و در کوتاه مدت ممکن است نیاز به نیروی انسانی را کاهش دهد اما در نهایت و در بلندمدت توسعه دانش باعث افزایش اشتغال نیز می شود.
تا به امروز، حمایت دولت عموماً مبتنی بر ایجاد کسبوکارهای دانشبنیان بوده است، به این معنی که یک کسبوکار به دلیل دانش پایهاش از معافیتهای مالیاتی، وامهای کم بهره و معافیتهای گمرکی بهره میبرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، در گزارش های قبلی اشاره شده بود که در بسیاری از کشورها، کسبوکارهای دانشبنیان نقش مهمی در بحث ارتقای بهرهوری دارند و بنابراین عملکرد واقعی یک کسبوکار مبتنی بر دانش را ارزیابی میکنند تا مشخص شود کدام کسبوکار تأثیر واقعی بر تولید داشته است یا نیازهای تعریفشده را برآورده کرده است.
از جمله مهمترین دستاوردهای ترویج و گسترش برنامه های کاربردی تولید هوشمند در چین می توان به افزایش متوسط راندمان تولید پروژه های آزمایشی به میزان 45 درصد، کاهش چرخه توسعه محصول به میزان 35 درصد، کاهش متوسط نرخ تولید محصولات معیوب به میزان 35 درصد اشاره کرد. تولید هوشمند پردازش گرا نوین به مقیاس بزرگ و فرمت های جدید مانند سفارشی سازی، خدمات راه اندازی و نگهداری از راه دور اشاره کرد.
این اقدام می تواند بستر مناسبی برای اشتغال در استان ها باشد ضمن اینکه استفاده از دانش فنی باعث افزایش بهره وری می شود و به این ترتیب شعار سال تنها بر روی برگه ها باقی نمی ماند و در عمل محقق می شود.
ضرورت ارائه برنامه اقدام دولت در ماه های اول سال 1401
با توجه به موارد فوق دولت باید سریعاً برنامه جامع توسعه بنگاه های دانش بنیان در استان های مختلف را با توجه به نیاز آنها در کشاورزی، مسکن و صنعت ارائه کند و این طرح است که در نهایت می تواند منجر به تحول اساسی شود. در اشتغال و افزایش سطح بهره وری در کشور.
لازم به ذکر است که سرعت پیشرفت فناوری به حدی رسیده است که می توان گفت برای از بین بردن فاصله با بالاترین سطح فناوری و بهره وری در زمینه های خاص، دیگر نباید از رویکرد پیشرفت مستمر پیروی کرد، بلکه برای پر کردن شکاف باید به ایجاد یک تغییر بزرگ فکر کرد. و باید انقلابی باشیم و طبیعتاً در این راستا باید به بنگاه های دانش بنیان به عنوان مهمترین ابزار کشور برای رسیدن به این هدف توجه ویژه شود.
نمونه دیگر خودروسازی است. بنگاه های دانش بنیان می توانند نقش محوری در تولید قطعات مورد نیاز و یا ارتقای کیفیت قطعات تولید داخل و در نهایت خودرو داشته باشند. استفاده از دانش بالاتر می تواند بهره وری را افزایش دهد که در نهایت به خودروسازان کمک می کند تا سودآوری خود را افزایش دهند.
بر این اساس شش جهت کلی برای توسعه تولید هوشمند، یعنی پایبندی به رهبری بازار، شناخت نقش تعیین کننده بازار در تخصیص منابع، تقویت جایگاه غالب بنگاه ها در توسعه تولید هوشمند، تاکید بر نوآوری، یکپارچه سازی. توسعه شرکت های بزرگ و شرکت های کوچک و متوسط و بهبود سیستم ها مورد توجه قرار گرفته است.
تقاضای بازنگری در سیاست های دولت در حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان
برای جبران عقب ماندگی در عرصه های مختلف نیازمند تغییر و انقلاب هستیم
دولت برای تقویت این بنگاه ها باید فضای لازم را برای ورود آنها به صنایع مختلف ایجاد کند و به مرور زمان بنگاه های دانش بنیان را به صنایع آنها تزریق کند که هر منطقه و استان کشور به آن نیاز دارد. به عنوان مثال در برخی استان ها شاهد هستیم که صنایع بزرگی شکل گرفته است اما در عین حال مشکلات آبی و تنش آبی در این استان ها به شدت بالاست.
یکی از مهمترین کاربردهای کسب و کارهای دانش بنیان افزایش بهره وری و سودآوری از طریق افزایش سطح فناوری تولید است. این شرکت ها می توانند در ارائه راهکارهای جدید برای افزایش بهره وری انرژی و آب به ویژه در صنایع بزرگ نقش اساسی داشته باشند.
می توان گفت شعار سال تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال از سوی رهبر معظم انقلاب در حالی به ثمر نشست که نقش دانش در عرصه های مختلف و در زندگی روزمره مردم به تبعیت از آن مشهود است. دولت تنها تامین دانش بنیان کافی نیست، بلکه باید اجرای این برنامه ها را از استان ها و استانداران مطالبه کنیم.
تاکید چین بر تولید هوشمند و دانش بنیان در برنامه چهاردهم توسعه
نقش حیاتی دولت در تدوین و اجرای طرح توسعه بنگاه های دانش
با توجه به این موضوع، دولت می تواند از این سند به عنوان یک سند عالی استفاده کند و برنامه جامعی برای توسعه دانش ارائه کند. این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا هر استان می تواند با توجه به ویژگی ها و توانمندی های منحصر به فرد خود، از بنگاه های دانش بنیان در حوزه های مورد نیاز خود حمایت کند.
absnews
در این راستا، چین به طور مداوم در حال برنامه ریزی برای توسعه تولید دانش بنیان است. در چهاردهمین برنامه توسعه پنج ساله خود (2021-2025)، چین بر سرعت بخشیدن به نوآوری سیستم و تقویت محرک های جدید توسعه یکپارچه، گسترش برنامه های کاربردی تولید هوشمند و باز کردن مسیرهای جدید تحول تمرکز خواهد کرد. تولید و گسترش مزایای سیستم های صنعتی و تضمین حمایت از تولید هوشمند.
فهرست پروژه های سرمایه گذاری دانش بنیان اولویت دار برای ارتقای بهره وری در استان هرمزگان به شرح زیر است:
در این راستا لازم است مرکز آمار و بانک مرکزی که وظیفه جمع آوری آمار و ارائه آن برای استفاده تصمیم گیران کشور را بر عهده دارند، بسترهای لازم را برای بررسی مستمر وضعیت بنگاه ها فراهم کنند.
در چند دهه گذشته، شاهد نمونههای بزرگی از این پیشرفتهای بزرگ در حوزه فناوری و تأثیری که میتواند بر اقتصاد کشورها بگذارد، بودهایم. نمونههای بارز آن شامل دوربینها (جایگزین دوربینهای دیجیتال)، تلفنهای همراه (رشد سریع اپل) و اخیراً صنعت خودروسازی (رشد سریع خودروهای الکتریکی) است.
الگوی توسعه دانشبنیان با در نظر گرفتن توانمندیهای استانی و استفاده از آن در پروژههای دولتی و حمایت بخش خصوصی برای جلب کمک این شرکتها با تبدیل آن به برنامه عملیاتی، میتواند شرکتها را بر اساس دانش آزمایشگاه، گلخانه و فضای متمرکز در پایتخت به سمت حل مشکلات مردم.
در حال حاضر برخی از استان ها از جمله استان هرمزگان برای برنامه های سرمایه گذاری خود برنامه بورسیه تحصیلی تدوین کرده اند که می تواند به عنوان الگو برای تمامی استان ها مورد استفاده قرار گیرد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز