سالم الخبر: رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران از تبلیغات عوام فریبانه و سودجویانه جراحی لیزیک چشم در بخش زیبایی و زیبایی به شدت انتقاد کرد و در یکی از سایت های تبلیغاتی گفت: برخی از مراکز تخصصی چشم پزشکی مراجعه کرده اند. ارائه خدمات آرایشی به جای آن ارائه خدمات پزشکی تبلیغاتی برای عمل جراحی چشم در وب سایت های تجاری و فضای مجازی با هدف جذب مردم است که سلامت جامعه را به طور جدی تهدید می کند.
دکتر پرویز زارین بخش جراح و متخصص چشم در توضیح بیشتر گفت: هرچند چندی پیش معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی از ساماندهی آگهی های خدمات پزشکی در کشور خبر داد، اما این تبلیغات همچنان در فضای مجازی وجود دارد. به خصوص در وبسایتها، تهدید سلامتی مردم همچنان بسیار پرطرفدار است و عجیبتر این است که این آگهیها در بخش آرایش و زیبایی منتشر میشوند.
وی تاکید کرد: در آگهی های این سایت تحت عنوان برداشتن دائمی عینک نه تنها به روش های جراحی چشم از جمله لیزیک، ترانس فمتو و پی آر کی اشاره شده است، بلکه از پزشکان تبلیغاتی نیز با شعارهای فریبنده ای از جمله: «دیگر نیازی به عینک ندارید» یا «در عرض ده ثانیه عینک را بردارید» میسازیم: «از جشنوارههای تخفیفی صحبت میکنند که دور از شأن پزشکی است.»
زرین بخش با بیان اینکه چنین روندی بیانگر این است که سلامتی فدای زیبایی شده است، گفت: امروزه در آرایشگاه های زنانه لنزهای رنگی مخصوص عروس و تزریق بوتاکس توسط افراد غیر متخصص که گاهی به دلیل عدم آشنایی با آناتومی صورت می گیرد، ارائه می شود. صورت و اطراف چشم و نداشتن تجربه لازم در این زمینه باعث پتوز و عدم تقارن صورت با تزریق نادرست بوتاکس می شود و این خدمات بیشتر از طریق فضای مجازی به خصوص در دیوار سایت و شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار می کند. مانند اینستاگرام
رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز در ایران با تاکید بر لزوم آگاهی و اطمینان از انتخاب پزشک خود ادامه داد: در بسیاری از این تبلیغات شاهد ادعاهایی از جمله بیشترین تعداد مراجعه در کل تهران هستیم. جراحی توسط پزشک با سابقه هزاران عمل موفقیت آمیز لیزیک و لیزیک، برداشتن تضمینی و دائمی عینک بدون بازگشت و همچنین جراحی در پیشرفته ترین و مجهزترین مرکز چشم در تهران، همه اینها ادعاهای غیر قابل اثبات و تنها با هدف جذب هر چه بیشتر افراد برای انجام عمل جراحی و کسب سود است.
وی تاکید کرد: در پزشکی گارانتی جنبه تبلیغاتی دارد و مبنای علمی ندارد و دادن ضمانت به بیماران غیرقانونی است زیرا احتمال شکست در هر عمل جراحی وجود دارد. همانطور که نماینده فنی و نظارتی نظام پزشکی در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد تبلیغات در حوزه سلامت مغفول مانده و برخی از تبلیغ کنندگان در این حوزه تنها به دنبال جلب رضایت مشتری هستند و از هر ترفندی در این زمینه استفاده می کنند. به همین دلیل بسیاری از افراد به جای مراجعه به منابع رسمی و یا جستجوی پزشک از طریق سایت های رسمی و سامانه پزشکی، از طریق فضای مجازی – به خصوص اینستاگرام – به جستجوی متخصص می پردازند.
این پزشک خواستار تسریع در تنظیم آگهی های پزشکی به ویژه چشم پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی کشور و وزارت بهداشت و در اولین قدم جلوگیری از انتشار آگهی جراحی چشم در سایت های پرمخاطب شد.
منبع خبر: https://www.saalemnews.com/news/16934/%D8%AA%D8%A8-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%B9%DB%8C%D9%86%DA%A9-10-%D8%AB%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%B2%D9%84%D8%AA-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز