مبارزه «فیلیمو» و «فیلیمیوم»; دو رقیب قدیمی و تازه وارد در پلتفرم های دنیای فیلم و سریال ایرانی در روزهای اخیر به خبر داغ رسانه ها تبدیل شده اند. در این مقاله نگاهی به داستان می اندازیم.
ماجرا از آنجا شروع شد که چهارشنبه گذشته ناگهان این خبر به رسانه های آنلاین ایران رسید. فیلیمو در یک پیام متنی تند، فیلیمو را به سوء استفاده عمدی از علامت تجاری خود متهم کرد و همچنین به “ساترا” به دلیل اعطای مجوز بدون تعهد به فیلیمیوم تهمت زد.
برخی رسانه ها بدون بررسی ابعاد ماجرا و یا جلب نظر ویلیمیوم با هماهنگی این اطلاعیه را منتشر کردند و البته برخی نیز منتظر دانستن نظر ویلیمیوم و ساترا بودند.
فیلیمو: مردم را نباید فریب داد
فیلیمو در اطلاعیه خود به مردم هشدار داد که فریب نخورند.
در ادامه این بیانیه آمده است: پس از تماسها و پرسشهای مکرر به خانواده و مخاطبان شبکه تلویزیونی خانگی اطلاع داده میشود که پلتفرمی به نام «فیلمیوم» با قصد و آگاهی کامل از علامت تجاری «فیلمیم» سوء استفاده کرده است که هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد. ” درباره برند و پلتفرم «فیلیمو» است.
فیلیمو در ادامه اطلاعیه خود ضمن گلایه از سازمان تنظیم مقررات جهانی رسانه های سمعی و بصری (ساترا) نیز گفت: جای تاسف است که ساترا با عدم تعهد کامل، عدم تجربه و در صورت نیاز به این شرکت مجوز فعالیت رسمی و کتبی داده است. رفتاری کاملاً غیرمسئولانه در پاسخگویی به شکایات و تماسها و گزارشهای مکتوب مردم ما بیتفاوت بوده و ولیمو و ولیمیوم را مشابه و گمراهکننده نمیداند!
این پلتفرم مدعی دریافت بیش از 30000 تماس در مورد گمراه شدن افراد و ایجاد تفاوت بین فیلمو و فیلممیوم است: «تا به امروز بیش از 30000 تماس با مرکز تماس فیلمو مبنی بر پرداخت های گمراه کننده و اشتباه در افتراق بین فیلمو و فیلممیوم گرفته شده است. برندها ثبت شده است و باید حل شود، چندین بار مورد سوء استفاده قرار گرفته است و نهاد نظارتی جرات اعتراف به اشتباه خود در اعطای مجوز و جلوگیری از تضییع حقوق ده ها هزار کاربر معترض را ندارد. .
در نهایت، فیلمو از مخاطبان خود خواست هوشیار باشند و گول تخفیف های نادرست 84 درصدی این شرکت در پیامک ها یا تبلیغات دیجیتال را نخورند.
این پلتفرم همچنین ابراز تاسف کرد که «در این شرایط و علیرغم پیگیری های قانونی مراجع ذی صلاح – چون رسیدن به نتیجه زمان بر است – فیلمو نمی تواند چیزی جز گزارش انجام دهد.»
ویلمیوم: ما کاملاً واضح هستیم
اما فیلیمو در واکنش به اطلاعیه فیلیمو اطلاعیه ای صادر کرد و نوشت: با توجه به رویکرد غیرقانونی فیلیمو در ایجاد فضای رسانه ای دروغین علیه برند فیلیمو، این برند حق پاسخگویی در فضای ایجاد شده توسط فیلیمو را برای خود محفوظ می دارد.
رقیب جوانتر Filmo سپس در تبلیغات خود چندین نکته را در مورد تجارت و عملکرد خود بیان کرد و تأکید کرد که برخلاف سایر پلتفرم ها یک رسانه مستقل با محتوا، قیمت و تبلیغات منحصر به فرد خود است.
این پلتفرم فیلم و سریال اعلام کرد که از روز اول «با اخذ کلیه مجوزهای لازم» به ارائه خدمات پرداخته است.
همچنین در این آگهی توضیح داده شده است که «برند فیلیمیوم از ترکیب کیفیت فیلم، معنی برتر و محتوای غنی ایجاد شده است و از نظر نامگذاری به دلیل قیمت بالای سایر پلتفرم ها، ارتباطی ندارد. فیلمیوم پیشنهادهای اقتصادی و تخفیف های ویژه ای را ارائه کرده است که مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
این پلتفرم تاکید کرد که «فرایند خرید اشتراک فیلمیوم شفاف است و از همان لحظه اول بر مزیت رقابتی خود در ارائه بسته محتوای ارزان قیمت تکیه کرده است و همچنین از هرگونه شفاف سازی از سوی مشتریان استقبال می کند و انتخاب مشتری را بر اساس دانش کامل به عنوان یک استاندارد اقدام می کند. ”
Filmium همچنین در پایان اعلامیه خود به Filmio توصیه کرد: به جای تخریب رقبای این چنینی، باید روی محتوا و ارائه تبلیغات خود تمرکز کند.
ساترا: فیلم یک کلمه رایج است
آنچه قابل توجه است، واکنش رگولاتوری رسانه های صوتی و تصویری یا همان SATRA به این شکایت است.
سایت عصر ایران عصر دیروز در خبری به واکنش سترا به اتهامات فیلمو پرداخت. البته این خبر ساعاتی بعد به طرز عجیبی از روی سایت عصر ایران حذف شد و اگرچه رسانه های دیگر نیز این پاسخ را منتشر کردند اما در سایت ساترا نیز خبری از آن نیست. بنابراین دیجیاتو نمی تواند صحت پاسخ ساترا را تایید کند.
اما در پاسخ منتسب به ساترا آمده است: «علت انتشار اطلاعیه فیلموم به بهانه صدور مجوز برای یک شرکت رسانه ای به نام فیلموم و دادن اعتبار غیرمنصفانه به ساترا، نزدیک شدن بستر دیگری به منافع این بنگاه اقتصادی است». نامی که از نظر قانونی به آن نزدیک است، نام فیلیمو را برای پلتفرم آن انتخاب کرد.
سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری پخش شده در فضای مجازی نوشت: دعوا بر سر کلمه فیلم نیست، زیرا کلمه فیلم یک کلمه رایج است و تاکنون فیلمو ادعای مالکیت این کلمه در کل واقعی نکرده است. و دنیای مجازی، مشکل این است که با افزودن دو حرف به آن، حق مالکیت فیلیمو ایجاد می شود، اما افزودن چهار حرف به همان کلمه عمومی فیلیمو، حقوق دیگران را نقض می کند.
بر این اساس، روابط عمومی ساترا به فیلمو توصیه کرد قبل از ابراز نگرش نامناسب نسبت به نهاد نظارتی جهانی صدا و تصویر، قوانین کشور در این زمینه را مطالعه کند.
این نهاد نظارتی همچنین تاکید کرد: مبنای صدور مجوز برای رسانه ساترا دامنه اینترنتی آن است و فرآیند تعیین نام و حل اختلاف از طریق مرکز ملی ثبت دامنه ایران (ایرنیک) و موضوع شباهت فیلمو و فیلمیوم در این مرکز مطرح نشده است.
متن بیانیه سیترا به این شرح است: رسانه «فلیمو» و «فیلمیوم» با توجه به مجوزهای اعطا شده دو رسانه مجزا هستند و اصحاب رسانه می توانند برای استعلام اعتبار مجوزها به سامانه سیترا مراجعه کنند و یا درباره آن اطلاعات کسب کنند. رسانه دارای مجوز برای مرجع.»
ساترا تصریح کرد: طبق قانون، رسانه هایی که متقاضی استفاده از علامت تجاری (نام و غیره) در هنگام اخذ مجوز هستند، باید مدارک ثبت علامت را به مرکز مالکیت معنوی سازمان ارائه کنند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور البته ساترا نمی تواند رقبای خود را صرفاً به منظور ادعا یا آزار رقبا از مزایای نام دامنه اینترنتی یا علامت تجاری ثبت شده قانونی محروم کند.
حق با کیست؟
طبق قوانین بین المللی علائم تجاری، برای اینکه فیلیمو بتواند به دلیل استفاده از نام فیلیمو شکایت کند، باید ثابت کند که این دو نام به قدری شبیه هستند که احتمال سردرگمی بین مصرف کنندگان وجود دارد. این ارزیابی شامل در نظر گرفتن عواملی مانند شباهت بصری و آوایی و همچنین شباهت کالاها یا خدمات ارائه شده تحت این نام ها می باشد.
قوانین متعددی در ایران برای حمایت از مالکیت معنوی و جلوگیری از تخلفات مربوط به نام های تجاری وجود دارد و قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری (مصوب 1368) در این زمینه روشن است.
در بند (ه) ماده 32 قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری تاکید شده است که علائم تجاری در صورت داشتن شرایط زیر قابل ثبت نیستند: «مشابه یا مشابه با علامت تجاری یا علامت تجاری». معروف به کالاها یا خدمات مشابه یا مشابه در مؤسسه دیگری در ایران.»
بند (ب) ماده 40 همین قانون نیز مقرر می دارد: «صاحب علامت تجاری ثبت شده می تواند علیه هر شخصی که بدون رضایت او از علامت تجاری استفاده کرده یا مرتکب عملی شود که معمولاً منجر به تضییع حقوق منتهی می شود، اقامه دعوی کند. از ثبت علامت تجاری اقامه دعوی در دادگاه: این حقوق شامل موارد استفاده از علامت مشابه علامت ثبت شده و استفاده از آن برای کالاها یا خدمات مشابه است که منجر به گمراهی عموم می شود.
بنابراین، به نظر میرسد که فیلیمو حق دارد به سوء استفاده اخلاقی از نام خود و با توجه به آسیب احتمالی به علامت تجاری خود اعتراض کند. البته اگر بتواند ثابت کند که فیلیمیوم قوانین را زیر پا گذاشته است.
این موضوع مستلزم بررسی قانونی و بررسی دقیق اسناد و مدارک توسط موسسات قانونی است تا مشخص شود فیلیمیوم با نام گذاری ادعایی مشابه فیلیمیوم مشتریان را گمراه کرده است یا خیر.
منبع خبر: https://digiato.com/iran-technology-news/filimo-against-filimium-which-one-is-right
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز