در بازار امروز اولویت هر تولیدکننده و ناشری سودآوری و کسب درآمد است. این مطمئناً در مورد شرکت های بزرگتری مانند مایکروسافت صدق می کند. چند ماه پیش خبر اخراج 1900 کارمند اکتیویژن بلیزارد و تعطیلی دو استودیوی بازی سازی را شنیدیم. به عنوان یک نقطه روشن برای ایکس باکس در طول سال ها، گیم پلی نیاز به هوای تازه دارد و باید همانطور که مایکروسافت انتظار دارد رشد کند. اینجاست که بحث Call of Duty مطرح شد و حالا این سریال محبوب ناجی برند ایکس باکس و یک موتور گیم پلی است.
در طول یک دهه گذشته، Call of Duty همیشه جزو پرفروشترین بازیهای سال بوده است و حتی در مقطعی موفق به کسب رتبه برتر در بازار بازیهای سال شده است. اما روند کیفیت عناوین طی سه تا چهار سال گذشته نوسانات زیادی داشته است و سال گذشته با عرضه Modern Warfare 3 به اوج خود رسید. حوصله طرفداران تمام شد و قیمت کامل هفتاد دلاری را برای آن منصفانه در نظر نگرفتند. محصولی که قرار بود در میانه مراحل تولید یک بسته توسعه باشد. Modern Warfare 3 یک کمپین سه ساعته داشت و محتوای آنلاین بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود ارائه نمی کرد و همه این عوامل دست به دست هم دادند تا این عنوان به یکی از بدترین بازی های تاریخ این سری تبدیل شود.
حالا که Black OPS 6 به صورت رسمی معرفی شده و اخباری از روند ساخت بازی به گوش می رسد، مشخص است که Activision ریسک بزرگی را انجام داده تا نسخه جدید Call of Duty با بهترین کیفیت ممکن به دست مخاطبان خود برسد. از تاخیر تقریباً یک ساله تا فرآیند ساخت چهار ساله، اهداف بلندپروازانه Treyarch و البته قربانی شدن Sledgehammer و Modern Warfare 3rd Edition، نشان میدهد که Black Ops 6 باید نقطه عطفی در نیازهای Call of Duty باشد.
اما امسال همه چیز متفاوت است، زیرا اکتیویژن، که نام سنگین «ناشر ندای وظیفه» را یدک میکشد، تحت نظارت ردمونز و استودیوی بازیسازی ایکسباکس است. خرید 70 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد، ایکسباکس را در زمانهای سخت برای صنعت تغییر مکان داد و آن را به جایی رساند که مایکروسافت نیز دیدگاه خود را نسبت به تجارت بازی تغییر داد و اکنون از رهبرانش میخواهد از The Waste، X Box، بهترین استفاده را ببرند. و سرویس اشتراک محبوب Gamepass، شما رشد خواهید کرد.
در حال حاضر، Call of Duty Black Ops 6 اولین بازی از این سری پرفروش خواهد بود که در روز انتشار روی سرویس استریم قرار می گیرد. این بدان معناست که مایکروسافت حاضر است روی فروش چند میلیون نسخهای به ارزش هفتاد دلار روی پلتفرمهای خودش قمار کند و این فروش عظیم را فدای رشد بازی کند. مطمئناً این تنها آغاز یک روند پر فراز و نشیب است و شاید یکی از بزرگترین برنامه های ایکس باکس در عرضه آتی این باشد که همه بازی های Call of Duty خود را در سرویس Play ارائه و عرضه کند. چه این اتفاق بیفتد یا نه، ارزش Gamepass بیش از هر زمان دیگری به مخاطبان بازی های ویدیویی ثابت می شود. بازیکنان می توانند با هزینه بسیار کمتر یکی از هیجان انگیزترین و محبوب ترین فرنچایزها را در بازی تجربه کنند.
مطمئناً تجربه Call of Duty تنها با 17 دلار (در هر ماه از لحظه نوشتن این متن) فرصتی است که به ندرت در صنعت بازی شاهد آن هستیم. به همین دلیل، ریسک افزایش قیمت بازی برای ایکس باکس واقعا دور از ذهن نیست تا فضایی که قرار است Call of Duty برای کاربران گیم پلی ایجاد کند با افزایش ارزش و در نتیجه رشد گیم پلی و سودآوری همزمان شود. . ماه ها است که شایعاتی مبنی بر برنامه ریزی مدیران ایکس باکس برای افزایش قیمت اشتراک این سرویس وجود دارد. اما برای هر افزایش قیمت باید محصولی ارائه شود که این افزایش قیمت را توجیه کند و به نظر می رسد راه اندازی Call of Duty روی سرویس در راستای این طرح باشد.
در همین حال، رویدادهای مربوط به Black Ops 6 به تنهایی برای این مجموعه بسیار مهم خواهد بود. به نظر می رسد برای اولین بار با دنیای باز Call of Duty مواجه خواهیم شد و از طرفی شاید این نسخه نهایی عرضه سالانه این سری باشد. پیش از نهایی شدن خرید اکتیویژن، روسای ایکس باکس چندین بار اعلام کردند که به منظور بهبود روند تولید و کیفیت عناوین، در حال بررسی توقف انتشار سالانه Call of Duty هستند. با توجه به اتفاقاتی که برای Modern Warfare 3 رخ داد، بعید به نظر میرسد که مایکروسافت تصمیم جدیتر و قاطعتری در مورد آینده این سری و تاخیر آن اتخاذ کند، اگر Call of Duty آینده کیفیت لازم را نداشته باشد.
Call of Duty اکنون از منظر دیگری برای ایکس باکس مهم است و ردموندی ها می خواهند این بازی ساختار و کیفیت مناسبی برای Gamepass داشته باشد و رضایت مشترکین را به همراه داشته باشد. در یکی دو سال گذشته، بحثهای زیادی مبنی بر این که انتشار بازیها در Gamepass باعث میشود کیفیت بازی با عناوین پرفروش و بودجههای کلان برابر نباشد، وجود داشته است. اگرچه نمونه های زیادی از نقض این ادعا وجود دارد، اما باید دید ساختار سرویس، فروش و سوددهی گیم پلی چه تاثیری بر آینده سری Call of Duty خواهد داشت.
از طرفی تصمیم به عرضه بازی برای کنسول های قبلی نیز نشان می دهد که نه مایکروسافت و نه اکتیویژن حاضر به ریسک نیستند و به دنبال این هستند که همه بازیکنان خود را حفظ کنند. طبق گزارشات نزدیک به 48 درصد از بازیکنان بازی آنلاین این بازی را از طریق کنسول PS4 امتحان می کنند و این آمار شگفت انگیز است! البته ساختار راه اندازی ویژه Call of Duty (COD HQ) عامل دیگری است که باعث شده کنسول های نسل قبلی همچنان از چشم تصمیم گیرندگان Call of Duty دور باشند.
همه این مسائل نشان می دهد که مایکروسافت روی فروش بازی های کنسول های رقیب و نسل هشتم حساب باز کرده و قصدی برای تشویق کاربران کنسول های رقیب به خرید کنسول ایکس باکس ندارد. با نگاهی به تحولات اخیر ردموندی ها، می توان گفت که Call of Duty آخرین سنگر بازمانده ایکس باکس و گیم پلی در این صنعت است. در زمانی که برخی از مردم فکر می کنند دیگر ایکس باکس وجود ندارد و تنها چیزی که باقی مانده است بازی مایکروسافت است، ردموندی ها همه چیز را در وسط قرار دادند تا ثابت کنند ایکس باکس و گیم پلی هنوز توانایی نشان دادن چهره به صنعت بازی های ویدیویی را دارند.
بیشتر بخوانید:
منبع خبر: https://digiato.com/game/%D9%88%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D9%84-%D8%A2%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%8C-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D9%86%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D8%B3-%D8%A8
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز