به گزارش حوزه دفاعی ای بی اس نیوز، در دومین گزارش کمیسیون عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه که در روز چهارشنبه 18 خرداد 1403 توسط سرلشکر منتشر شد. کارکنان نیروهای مسلح ذکر شده است:
1- بر اساس گزارش دریافتی از سازمان هواشناسی در تاریخ 30/02/1403 وضعیت جوی و پیش بینی جاری از فرودگاه تبریز ( مبدأ ) به مقصد اول و دوم گروه پروازی (پل آقبند و سد قیز قلعه سی ) تا 08:50 صبح مطلوب و مناسب است. در شرایط پرواز بصری (VFR) صورت گرفت، اما هوای مسیر برگشت با دریافت آخرین مدارک دریافتی و اظهارات خلبانان و سرنشینان دو بالگرد دیگر نیازمند بررسی بیشتر است که متعاقبا اعلام خواهد شد.
2- اکثر مدارک، پرونده ها و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد سانحه دیده به دقت مورد بررسی قرار گرفته و نقصی که از نظر تعمیر و مصاحبه در سانحه موثر باشد یافت نشده است.
3- پس از تایید و محاسبات، ظرفیت بالگرد از نظر تعداد مسافر و تجهیزات، بر اساس حداکثر وزن استاندارد بالگرد در شروع پرواز و برخاست از مبدا تا مقصد و مسیر برگشت، محاسبه شد. در محدوده مجاز رعایت شود.
4- بر اساس اجرای مکالمات ضبط شده بین خلبانان گروه پروازی، آخرین تماس با خلبانان بالگرد سانحه تا زمان وقوع سانحه 69 ثانیه به طول انجامید و پاسخ ندادند و هیچ اعلام اضطراری از وضعیت ثبت نشد. . (زمان تقریبی اعلام شده (تقریباً 1.5 دقیقه) در گزارش اول با اجرای نوار ضبط شده در هلیکوپتر MIL-17، 69 ثانیه تایید شده است)
5- با توجه به نمونه برداری و آزمایشات انجام شده بر روی بقایای و قطعات هلیکوپتر و نحوه پراکندگی آنها و فواصل قطعات جدا شده از بدنه اصلی، وقوع انفجار ناشی از خرابکاری در حین پرواز و لحظاتی قبل از آن. تأثیر. شیب های ارتفاعی مستثنی هستند.
6- در طول مدت ماموریت و تا 69 ثانیه قبل از حادثه، تماس در فرکانس های مشخص شده با بالگرد سانحه دیده برقرار بوده و آخرین تماس و پیام توسط فرمانده گروه پروازی (شهید مصطفوی) صورت گرفته است، لذا هرگونه اختلال در سیستم. تداخل ارتباطی یا فرکانس مستثنی است. (لازم به ذکر است ارتباط دو هلیکوپتر دیگر تا فرود در معدن مس سون گان ادامه داشت)
7- بر اساس گزارش کارشناسان تخصصی هیچ گونه اثری از جنگ الکترونیک بر روی بالگرد سانحه دیده مشاهده نشد. تا زمان کشف علت اصلی حادثه، آزمایش و تجزیه و تحلیل داده ها ادامه خواهد داشت و نتایج گزارش می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، ستاد کل نیروهای مسلح اولین گزارش مقدماتی کمیسیون عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور را در شب پنجشنبه سوم خرداد 1403 منتشر کرد.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در شامگاه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 در بازگشت از مراسم افتتاحیه «سد قیز قالاسی» به سمت تبریز در منطقه ورزقان شرق. استان آذربایجان، سقوط هواپیما و او و همراهانش همزمان. در شب ولادت امام رئوف علی بن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل آمد.