راهکارهای بانک مرکزی برای توسعه خدمات خارج از بانک به مردم – اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز

با توجه به الزامات ذکر شده، ارائه خدمات پایه به صورت حضوری باید پس از احراز هویت الکترونیکی و اعمال روش های شناسایی حضوری با رویکرد ریسک محور انجام شود.
absnews
به عنوان بخشی از راهکارهای بانک مرکزی برای توسعه ارائه خدمات بانکی غیرحضوری به مردم، بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی می توانند سهم قابل توجهی از خدمات پایه بانکی مانند افتتاح انواع حساب های ریالی بانکی غیر از حساب های جاری را ارائه دهند. -حساب سپرده حسنا; اعطای هرگونه وسیله پذیرش؛ اعطای انواع ابزارهای پرداخت؛ اجاره امن؛ ارائه تسهیلات در قرض الحسنه و همچنین تسهیلات در زمینه هایی مانند ساخت، خرید یا تعمیر مسکن و یا خرید کالاهای ضروری مانند خودرو به صورت غیر حضوری.
لازم به ذکر است در سند مذکور کلیه فرآیندهای مورد نیاز برای اجرای زیرساخت های فناورانه و نیازمندی های نرم افزاری از قبیل نحوه استفاده از اطلاعات احراز هویت، روش های پردازش تصویر هوش مصنوعی در فرآیند احراز هویت ویدئویی و احراز هویت تصویر و احراز هویت تصویر تقلب در موارد غیبت از خدمات اولیه و روش های افشای اشخاص غیرمجاز طی جلسات ارتباط بانکی با درخواست کننده خدمات غیبت ارائه می شود.
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، با توجه به اینکه بر اساس مقررات مبارزه با پولشویی، ارائه خدمات اساسی بانکی به مردم منوط به تصویب دستورالعمل شورای عالی مبارزه و پیشگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم بود، بنابراین پس از تعقیب قضایی و مشارکت در بانک مرکزی با تدوین دستورالعمل مذکور، در نهایت «دستورالعمل حدود و نحوه ارائه خدمات پایه به مشتریان غیرحضوری در بانکها و مؤسسات اعتباری و نه بانکها» به تصویب شورای مذکور رسید و به اطلاع شورای عالی سازمان رسید. شبکه بانکی کشور در بخشنامه ای هم اکنون بانک مرکزی در نظر دارد الزامات اجرای دستورالعمل مذکور را تدوین و ابلاغ کند که اجرای دقیق و یکسان آن توسط شبکه بانکی کشور را تضمین کند.
امیدواریم با تکمیل اقدامات بانک مرکزی در این زمینه، شاهد ظهور فصل جدیدی در ارائه خدمات بانکی به هموطنان عزیز باشیم تا مردم عزیز ایران اسلامی بتوانند بانکداری مطلوب را دریافت کنند. خدمات به راحتی و با کمترین هزینه
شرکت های لیزینگ و اتحادیه های اعتباری نیز ممکن است برخی از خدمات اساسی خود را به صورت غیر حضوری و تحت اختیارات قانونی خود ارائه دهند.
در احراز هویت الکترونیکی، متقاضیان خدمات پایه بانکی ابتدا باید درخواست شناسایی الکترونیکی خود را ارائه دهند، سپس بانک ها باید هویت خود را به صورت غیر حضوری با مالکیت، عوامل شناخته شده و ذاتی با رعایت شرایطی که به تفصیل در سند شرح داده خواهد شد، اثبات کنند. .