وی ادامه می دهد: امروز OEM ما با 90 تا 120 روز تاخیر پول خود را دریافت می کند، در حالی که اگر پرداخت ها کمتر از 2 ماه باشد کاهش 10 تا 13 درصدی در قیمت قطعه اتفاق می افتد.
وزیر صنعت افزود: کیفیت خودرو 63 درصد قطعات، 26 درصد مونتاژ و 11 درصد پلت فرم و طراحی است که باید روی این سه مقوله تمرکز کرد.
وی خاطرنشان کرد: به دنبال واگذاری 25 درصد از سهام ایران خودرو و 40 درصد از سهام سایپا بودیم. البته طبق اعلام رئیس جمهور، انتقال مدیریت ایران خودرو و سایپا انجام خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، وزیر صمت در نشست خبری با اعلام اینکه ارزیابی سهام ایران خودرو و سایپا آغاز شده و سال آینده این سهام به صورت بلوکی به بورس کالا عرضه می شود، گفت: یک قدم بزرگ است در نتیجه وزارت صمت از اتهام دولتی بودن خودروسازان خلاص می شود و این اقدام یکی از مافیاها را از این صنعت حذف می کند.
وی افزود: صنعت خودرو آنقدر کوچک نیست و مشکلات آن آنقدر حاد نیست که بخواهیم به طور کامل آن را کنار بگذاریم، این صنعت ظرفیت های بالایی دارد و در عین حال با چالش هایی مواجه است که به امروز و دیروز ربطی ندارد. .
وی افزود: امروز خودروساز برای OEM دیر کرده است بنابراین نمی توانند با کیفیت قطعه بحث کنند. او به جای فاکتور گرفتن از تامین کننده، با او قرارداد هم می بندد که مشکلات زیادی را به همراه دارد و بر این اساس باید رابطه تامین کننده و خودروساز را بهبود ببخشیم.
absnews
وی با اشاره به قیمت خودرو در بازار خاطرنشان کرد: این قیمت برای هیچکس قابل دسترس نیست، زیرا فاصله زیادی بین عرضه و تقاضا وجود دارد و با توجه به محدودیت های دیگر بازارهای موازی، بازار بسیار خوش شانس است، اما سال آینده با افزایش تولید و واردات این قیمت کنترل خواهد شد.
وی گفت: اتفاق بدی که در سال های گذشته افتاد این بود که توسعه محصول کافی نداشتیم، بنابراین امروز باید روی توسعه محصول تمرکز کنیم.
* خودرو در سال آینده 15 درصد ارزان می شود
فاطمی امین با تاکید بر اینکه واردات خودروهای فرسوده ممنوع است و در این مقوله قرار نمی گیریم، گفت: در سال آینده قیمت تمام شده خودرو حداقل 15 درصد کاهش می یابد. البته باید تلاش کنیم تا بستری برای خودروهای اقتصادی ایجاد کنیم و سالانه بین 200 تا 500 هزار دستگاه از این خودرو را با بازاریابی آن تولید کنیم. امروز یک خودروی داخلی وجود دارد که این شرایط را دارد و تا شهریور 1402 وارد بازار می شود.
فاطمی امین با بیان اینکه امروز قیمت نسبی خودرو در کشور صحیح نیست، افزود: امروز خودرو گران شده است اما نرخ ارز، مسکن و … گران شده و دستمزدها برای آنها به تناسب افزایش نیافته است. “
* خودروسازان به زودی قیمت خود را اعلام خواهند کرد
وزیر صنعت دلیل اصلی پایین بودن کیفیت قطعات را نوع ارتباط خودروساز و تامین کننده دانست و افزود: خوب بود.
فاطمی امین گفت: سال آینده از نظر سخت افزاری می توان به تولید 1.6 میلیون دستگاه خودرو دست یافت. البته امروزه ریزتراشه ها با کرونا تبدیل به یک بحران شده و تشدید شده اند، زیرا تقاضا برای تبلت و غیره. در دنیا رو به افزایش بود و خودروسازان ما که با مشکل تحریم و نقدینگی روبهرو بودند، شاید برای پاسخگویی به آن مشکل سختتری داشته باشند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هرکس بتواند دو کرسی در ایران خودرو را پر کند، مدیرعامل را منصوب می کند. امروز دیگر نیازی نیست 17 درصد باقیمانده سهام سایپا یا 6.7 درصد باقی مانده از سهام ایران خودرو را واگذار کنیم و تسویه کنیم.» بحث حقوق صاحبان سهام در این شرکت ها پول وارد این شرکت ها شد و ساختار سرمایه اصلاح می شود.
* من مخالف واردات خودرو نیستم
وزیر صنعت با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته که واردات خودرو ممنوع بود، دلیل اصلی آن مدیریت تراز پولی کشور بود، گفت: من به عنوان وزیر مخالف واردات خودرو نیستم اما در ماه های اخیر به علت به نیاز یک تا 2 میلیاردی برای واردات خودرو اعلام کرد که در شرایط فعلی واردات خوب نیست.
وی خاطرنشان کرد: این سازوکار قطعه ساز و خودروساز را به سمتی سوق می دهد که چه کسانی باید شارژ شوند و به این ترتیب ابهام در قیمت و تحویل قطعه برطرف می شود. بر این اساس پرداخت ها به موقع انجام می شود و فاکتوری صادر می شود که در سامانه معاملات جهانی ثبت می شود و عرضه و تقاضا شفاف می شود. وی گفت: امروز 40 درصد سهام سایپا متعلق به این شرکت است و اگر پول آن آزاد شود و نقدینگی به زیرمجموعه ها برود بین 6 تا 7 هزار میلیارد تومان کمتر به تسهیلات نیاز دارد و قیمت تمام شده تولید خودرو کاهش می یابد. “
به گفته وزیر صنعت به زودی از خودروسازان می خواهیم قیمت تمام شده خودرو را اعلام کنند.
وی خاطرنشان کرد: با کار عالی تجار ایرانی و افزایش صادرات، ممنوعیت واردات تا پایان اردیبهشت تمدید نمی شود، بلکه واردات خودرو طبق قوانین قبلی انجام می شود.
فاطمی امین گفت: در یک ماه گذشته استراتژی در ایران خودرو و سایپا راه اندازی شده است که مکانیزم مالی زنجیره ای است که در آن وام ها و تسهیلات به عنوان اعتبار خریدار به حلقه های قبلی منتقل می شود و بر این اساس قطعه ساز پس از تحویل، قسمت دو هفته بعد اعتبار داده می شود.
وی افزود: برای افزایش 50 درصدی تولید در سال آینده، برنامه دو خودروساز بزرگ را اتخاذ کرده ایم.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز