سالم الخبر: معاون علمی رئیس جمهور گفت: اختصاص ارز ترجیحی برای محصولات شناختی و تجهیزات پزشکی و واردات آنها قطعا اشتباه است.
روح الله دهقانی در نشست سالانه معاونت علمی دانشگاه افزود: بازگشت پژوهشگران ایرانی به عنوان اعضای هیات علمی به کشور دو برابر شده است.
وی ادامه داد: محققان از همه کشورهای جهان یا کشورهای خود را ترک می کنند یا محققین وارد کشورشان می شوند، چین بزرگترین مهاجر جهان محسوب می شود، اما رویکرد این کشور این است که هر محققی که از کشور خارج می شود، سفیر علم است. فناوری آن کشور محسوب می شود.
معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه میهن پرستی شاخص اصلی شهروندان هر کشوری است، گفت: بخش بزرگی از موفقیت کشورهایی مانند هند و چین مدیون پژوهشگرانی است که در سایر کشورها به پژوهش مشغول هستند.
وی بر نظارت بر موضوع کشورها تاکید کرد و خاطرنشان کرد: هر فردی که از کشور خارج شود سرمایه است. اما ما آمار دقیقی از مهاجرت نداریم و قصد داریم تصمیمات کیفی بگیریم و ابن یکی از مهمترین آنها محسوب می شود.
پارامترهای تصمیم گیری برای بدست آوردن اعداد و اعداد صحیح در لیست است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اضافه کرد: هرکسی که آمار مهاجرت ارائه می کند، مرجع و شماره ندارد و بهترین ارگانی که می تواند در این زمینه آمار ارائه کند، پلیس گذرنامه است.
وی با اشاره به تشریفات وزارت علوم در خصوص ترجمه مدارک، خاطرنشان کرد: فراگا اطلاعات لازم در زمینه مهاجرت را دارد که بخشی از اطلاعات محرمانه است و به بنیاد ملی نخبگان کمک می کند تا به آمار مهاجرت نخبگان دسترسی پیدا کند.
وی با اشاره به سخنان پیامبر اسلام: شما باید علم بیاموزید حتی در چین گفت: پیامبر اسلام مخالف هجرت نخبگان نبود و ما باید یاد بگیریم که هرکس از کشور برود مخالف کشور نیست.
بستن کسب و کار
دهقانی فیروزآبادی در خصوص رویکرد مشاور علمی در خصوص تعطیلی پلتفرم ها و شرکت ها گفت: تاکید کردیم که تعطیلی شرکت هایی که تعطیلی آنها به مردم آسیب می زند اقدام درستی نیست.
وی افزود: ما به این امر اعتقاد داریم
اگر تشخیص داده شد که مدیریت بازرگانی و فرهنگ حاکم بر آن مشکل دارد، از جریان هایی مانند بسیج دانشجویی و غیره حمایت و تقویت کنید تا رقابت برقرار شود.
هواپیمای مسافربری 72 نفره اصلا زیرساخت فنی ندارد
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری درباره آخرین تحولات ساخت هواپیمای مسافربری با ظرفیت 72 مسافر که به عنوان یک پروژه دانشگاهی در دانشگاه امیرکبیر در حال پیگیری است، گفت: از این پروژه بازدید کردیم و پروژه خوبی است اما از نظر فنی اصلاً زیرساختی ندارد. این پروژه در 7-8 جلسه بررسی شد و مشخص شد که به دلایل زیادی پروژه مناسبی برای صنعت هوانوردی نیست.
وی ادامه داد: مقرر شد شرکتهای آگاه و توانمند در این زمینه به ساخت و طراحی قطعات مختلف از جمله سیمهای کنترل، هدایت ناوبری و ابزار موتور روی بیاورند و همچنین در صنعت هوانوردی با کشورهایی که با آنها همکاری خوبی داریم، ارتباط برقرار کنند. روابط در نهایت به این نتیجه رسیدیم که به عنوان عضوی از یک کنسرسیوم در ساخت هواپیمای جدید روسی شرکت کنیم.
منبع خبر: https://www.saalemnews.com/news/16664/%D9%87%DB%8C%DA%86-%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D8%AE%D8%A8%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز