معرفی آنلاین قیمت تاکسی توسط هیئت رقابت ایده خوبی نیست
در برنامه العالی امروز با حضور مدیرعامل یکی از شرکت های تاکسی اینترنتی و منتظر کارشناس اقتصادی موضوع تعرفه تاکسی های اینترنتی توسط شرکت ها یا شورای رقابت مطرح شد.
زوبین موچمند، مدیرعامل سابق یک شرکت تاکسی اینترنتی گفت: در یک دهه گذشته سیستم های هوشمند سعی کرده اند خدمات مختلف آنلاین را به مردم ارائه دهند. یکی از مهمترین آنها این است که سرویس تاکسی آنلاین در تهران و سایر شهرهای ایران جایگاه قابل اعتمادی پیدا کرده است.
این علاقه مند تصریح کرد: بازار آنلاین خودرو، بازاری با تمرکز بالا است. چیزی که بازارهای پلتفرم را متمایز می کند این است که آنها بسیار متمرکز هستند، به این معنی که در هیچ کشوری و در هیچ کجای دنیا 10 مورد از این پلتفرم ها را نخواهید دید که همزمان کار کنند.
وی افزود: من معتقدم که باید نهادی برای تنظیم قیمت ها وجود داشته باشد که این آخرین مرحله تنظیم است، یعنی معتقدم سازوکارهای دیگری برای تنظیم وجود دارد که بسیار موثرتر است از دخالت در قیمت
وی گفت: در ابتدای راه اندازی نکس های اینترنتی نحوه قیمت گذاری به شهرداری واگذار شد اما این روش تغییر کرده است.
مظاهبند با اشاره به نتایج مطالعه انجام شده در مورد مقاصد و مبداء حرکت، گفت: اکثر سفرهای تاکسی اینترنتی از درب منزل تا ایستگاه های مترو و از ایستگاه مترو به محل کار افراد است که ارزش افزوده زیادی به حساب می آید. برای شهرداری
وی در خصوص تعداد تاکسی هایی که به صورت آنلاین در تهران فعالیت می کنند، افزود: در حال حاضر دو شرکت وجود دارد که 99 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند، ما 490 هزار راننده در ناوگان خود داریم و حدود 280 هزار راننده تهرانی در تهران مشغول به کار هستند.
به گفته وی، حذف گزینه «عجله دارم» بسیار اشتباه است، زیرا در زمان پیک تقاضا این گزینه وجود داشت و مسافران با رضایت کامل هزینه را پرداخت می کردند.
صحبت بند افزود: امروز چه شد که شورای رقابت به بازار خودرو رسید تا بخواهد به صورت آنلاین تاکسی ها را وارد کند؟ در کل پورسانت شرکت های اینترنتی امروزی کم است.
وی افزود: درصد کمیسیون تاکسی های آنلاین را شرکت ها باید تعیین کنند نه شورای رقابت. امروزه درصد بیشتری از تاکسی های آنلاین به نفع راننده هستند و شرکت کمیسیون کمتری دریافت می کند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: اگر بخواهیم از رقابت پذیری یا انحصار در یک بازار صحبت کنیم، پاسخ به این سوال که چه نهادی مسئول تنظیم این بازار است این است که رقابت پذیری انحصار بازار باید روشن شود. ابتدا باید در مورد تعریف بازار صحبت کنیم.
وی افزود: اساساً این شرکت ها که بعضاً از آنها به عنوان تاکسی آنلاین یاد می شود، واقعاً خدمات حمل و نقل ارائه نمی دهند، زیرا خدمات حمل و نقل توسط رانندگانی انجام می شود که هیچ گونه ارتباط تجاری و مالکیتی با این شرکت ها با خودروهای خود ندارند بازاری است که در آن خدمات همسان سازی ارائه می شود و در واقع این نظر من است، یعنی این شرکت ها خدمات همسانی را به رانندگان و مسافران ارائه می دهند و طرف عرضه هستند و طرف تقاضا، راننده و مسافر هستند. خوب، با این رویکرد، پس بیایید ببینیم که هیچ ارائه دهنده حمل و نقل دیگری در این بازار وجود ندارد.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: قیمت در بازار نقش بسیار اساسی دارد، در تسویه بازار نقش اساسی دارد، یکی از معیارهای اساسی و حساس در اقتصاد تا حد امکان حتی در موارد انحصاری است، یعنی الان هم موسسات تنظیم قیمت وقتی می خواهند در بازارهای انحصاری تنظیم کنند، اول سراغ قیمت نمی روند، به سراغ دستورالعمل های غیر قیمتی می روند، مثل بحث. شرایط دسترسی به بازار، بحث های کمیت، حتی اگر بتوانند مقدار عرضه را تضمین کنند، به سمت قیمت نمی روند و وقتی ابزارهای دیگر کار نمی کنند، به سمت قیمت می روند.
وی افزود: من هم با این موضوع موافقم اما آیا برای شرایط فعلی که گلایه هایی در این بازارها ایجاد کرده راه حلی وجود دارد؟ الان عجله دارم به صورت آپشن قبل از حذف بعد حذف چی شد؟ ما خودمان آن را در میدان می بینیم، و از دیگران می شنویم که بحث هایی در مورد اینکه آیا این ها واقعاً اقدامات ضد رقابتی هستند یا خیر، وجود دارد.