** کاداستر راهی برای مدیریت تغییر کاربری است
** دلایل تغییر کاربری اراضی کشاورزی
عدم حساسیت وزارت جهاد کشاورزی برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی را می توان یکی دیگر از دلایل تغییر بی رویه اراضی کشاورزی دانست. در این خصوص حسین اکبری معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه 89درصد اراضی کشور در اختیار وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان جنگل ها و مراتع است. 11 درصد اراضی کشور که توسط سازمان محیط زیست اداره می شود با طرح دعوی، سازمان جنگلبانی برای دفاع از خود در دادگاه حاضر می شود.
تغییر کاربری اراضی کشاورزی علل و عوامل بسیاری دارد. درباره ی آن حجت ورمزیاری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه در آمایش زمین خوب عمل نکرده ایم، می گوید: «یکی از دلایل این حجم کاربری و زمین خواری، ارزش سرمایه گذاری املاک و زمین است که مستلزم مالیات های سنگین است. این باید در نظر گرفته شود تا از تجارت خارج شود.
** اصلاح قوانین مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی
** استفاده از فناوری های روز برای جلوگیری از تغییر کاربری
به گفته کارشناسان، تغییر قوانین مربوطه یکی دیگر از راه های مقابله و جلوگیری از تغییرات کاربری اراضی کشاورزی است. در همین راستا حجت ورمزیاری با اشاره به لزوم تغییر قوانین مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی می گوید: در کشور اجازه می دهیم زمین های کشاورزی درجه یک و دو و زمین های آبی مسطح در شمال کشور و سایر نقاط کشور به راحتی تغییر کاربری دهند. داده شد و نتایج نشان می دهد که در بسیاری از موارد کمیسیون سلیقه ای تصمیم گرفته است.
یکی دیگر از دلایل رواج تغییر کاربری اراضی کشاورزی رویکرد دولت به سودآوری تغییر اراضی کشاورزی است. کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی میگوید: یکی از مشکلات این است که نظام هزینههای تغییر کاربری را منبع درآمد میداند و در قانون نیز به این موضوع اشاره شده است، در حالی که برای کشاورزانی که زمین خود را برای امنیت غذایی میگیرند. ما باید برای حفظ زمین مشوق هایی قائل شویم، اما اینجا برعکس است چون مردم دارند تغییر کاربری می دهند و 80 درصد ارزش زمین تازه استفاده شده در دولت را می پردازند، یعنی منبع درآمدی برای قوه مجریه ما می شود. و این ضد حفاظت از زمین است.
absnews
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوزفایل معجزه آبخیزداری» ; یکی از مهمترین چالش های حوزه کشاورزی که در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده است، مشکل تغییر بی رویه کاربری اراضی کشاورزی است. این چالش بزرگ برای بخش کشاورزی به ویژه می تواند عواقب فاجعه بار و خسارات جبران ناپذیری داشته باشد کاهش تولیدات کشاورزی، تهدید امنیت غذایی، از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش تنوع زیستی، فرسایش و کاهش حاصلخیزی خاک، گسترش بیابان ها و بلایای طبیعی، آلودگی منابع آب و خاک به ویژه حاشیه رودخانه ها و سواحل و نواحی مجاور نظارت بر منابع آب آشامیدنی و کشاورزی
نکته آخر اینکه به نظر می رسد جامع ترین و مهم ترین راهکار برای مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تصویب قانون آبخیزداری در مجلس شورای اسلامی و اجرای دقیق آن و همچنین توجه به طرح آمایش سرزمین است. در سراسر کشور. به گفته کارشناسان، استفاده صحیح و عاقلانه از اراضی متناسب با کاربری های مورد نیاز و شناسایی زمین های مستعد کشاورزی می تواند از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری کند. زیرا با این کار اعمال نظرات کارشناسی برای تعیین کیفیت زمین کشاورزی حذف می شود و دیگر سلیقه ای وجود ندارد.
مطالعات نشان می دهد که بخش عمده ای از زمین های کشاورزی در دهه های اخیر دستخوش تغییر کاربری شده است. محمدعلی شجاعی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در خصوص آمار تغییر کاربری اراضی کشاورزی با اشاره به تغییر کاربری 4 میلیون هکتار از اراضی کشور می گوید: مساحت فعلی زمین کشاورزی و باغات 18.7 میلیون هکتار است که یک میلیون هکتار آن مستند شده است. تخمین زده می شود که 20 تا 30 درصد از این زمین کشاورزی در دهه های اخیر تغییر کاربری داده است.
رئیس سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان می کند: در حال حاضر به دلیل افزایش ارزش زمین های کشاورزی به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، حتی باندهای تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز ایجاد شده است. و بعد از آن در استان های بزرگی مانند اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و البرز است.
راهبرد دیگری که می تواند نقش موثری در جلوگیری از تغییر کاربری داشته باشد، نظارت بر زمین های کشاورزی برای جلوگیری و مبارزه با زمین خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی با استفاده از فناوری های جدید است. رئیس سازمان امور اراضی می گوید: نظارت سنتی پاسخگو نیست: در حال حاضر شناسایی جرایم تغییر کاربری اراضی کشاورزی به روش سنتی و از طریق گشت خودرویی انجام می شود. تعداد کل خودروهای گشت در سراسر کشور 358 و حدود 750 نفر است که به سختی می توانند کل زمین های کشاورزی کشور را رصد کنند. بنابراین باید از فناوریهای جدید (پهپاد، پرواز و…) و تصاویر ماهوارهای از زمینهای کشاورزی برای رصد و رسیدگی به تخلفات استفاده کنیم.
درباره این فایل بیشتر بدانید:
** تغییر کاربری 3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی
** نکته آخر
یکی از راه های مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، کاداستر یا نقشه برداری از زمین های کشاورزی است که به صورت محدود انجام شده است. شجاعی رئیس سازمان امور اراضی کشور در این خصوص گفت: در 42 سال تنها 4 درصد از زمین های کشاورزی سند دارند – زمین بدون سند یعنی زمین بی شناسنامه و دارای مالکیت، کاربری قابل فروش، تقسیم پذیر و قابل تغییر – و 96 درصد زمین کشاورزی هجده و هفت دهم میلیون هکتاری بدون سند است. گفت: هجده و هفت دهم میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور داریم که حدود شش و دو دهم آن قرارداد کاداستر منعقد و چهار و هفت دهم کاداستر انجام شده است و پس از تصویب نقشه های کاداستر، باید توسط سازمان نقشه برداری انجام شود، باید تایید شود که دو و شش دهم آن تاکنون تایید شده و تقریبا یک میلیون هکتار از این زمین آماده صدور است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز