
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طراحی و ساخت پروژه های راهسازی کشور، ساده سازی و اولویت بندی با توجه به منابع اعتباری و همچنین استفاده از نیروهای متخصص و مجرب در روند اجرای پروژه ها ضروری است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، خیراله خادمی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در دیدار با مدیران عامل شرکت های راهسازی، سرمایه گذاران و مهندسان مشاور. کرد ضمن قدردانی از تلاش های سال گذشته در توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و نامگذاری امسال به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» است. امیدواریم این مشارکت و حضور شما در سال جدید نیز مانند گذشته ادامه داشته باشد و دولت نیز دستورالعمل های جدید، روند مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل را تدوین کند.
وی توسعه شبکه حمل و نقل کشور در سال گذشته و تعداد عملیات اجرایی انجام شده در پروژه ها را درخشان دانست و گفت: 32 میلیون مترمکعب عملیات خاکی معادل احداث سد در خاک و حفاری 18.3 کیلومتر است. تونلی که 17.4 کیلومتر طول دارد. لاینینگ آن نیز تکمیل شده است که معادل حدود پنج درصد کل تونل های موجود در کشور است که رقم قابل توجهی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به افتتاح 242 کیلومتر بزرگراه در سال گذشته با افزایش سه برابری نسبت به میانگین سالانه گفت: افتتاح 232 کیلومتر راه آهن و بیش از 800 کیلومتر راه و بزرگراه در کشور علاوه بر ثبت رکورد جدید افتتاح سالانه پروژه ها نشان از عزم دولت برای تکمیل شریان های حمل و نقل کشور دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت و تخصص مهندسین کشور، ادامه داد: اکنون دیگر مانعی برای طراحی، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت اعطای اعتبار مورد نیاز، پرداخت سالانه پرداخت می شود. برای اجرای حداقل 100 هزار میلیارد تومان پروژه امکان پذیر است.
خادمی توان فنی کشور را چندین برابر توان موجود ارزیابی کرد و گفت: با توجه به توانمندی ها و پتانسیل های سپاه فنی کشور می توان بر صادرات خدمات فنی به ویژه به کشورهای همسایه تمرکز کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور، پیگیری مصوبات مجلس در حوزه زیرساختهای حملونقل و استفاده از روشهای قانونی برای تامین منابع لازم برای پروژههای راهسازی را یکی از شرایط لازم برای پیشبرد اقدامات عنوان کرد. .
افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 6 پروژه راهسازی در کشور با حضور رئیس جمهور
وی از افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 6 پروژه راهسازی در کشور با حضور رئیس جمهور در سال گذشته خبر داد که نشان دهنده اهمیت پروژه های راهسازی است و گفت: بیشترین پروژه های افتتاح شده در سال گذشته به ویژه در حوزه راهداری در از نظر طول، نوع اجرا و حجم عملیات. اجرا به خودی خود پروژه بزرگی محسوب می شود و امیدواریم با رفع موانع به ویژه اعتبارات و با تکیه بر توانمندی مهندسان بتوانیم این روند را ادامه دهیم. در سال جدید نیز
خادمی در ادامه مهم ترین ضرورت در پروژه های راهسازی کشور را سبک سازی و اولویت بندی پروژه ها دانست و گفت: جامعه مهندسین مشاور کشور به عنوان افرادی که ارکان اصلی طراحی پروژه ها و پیمانکاران دستگاه های اجرایی هستند، ضروری است. تا حجم پروژه های در دست اجرا را در نظر بگیرد. برای آبادانی کشور روی چابک سازی و اولویت بندی پروژه ها کار کنیم تا بتوانیم یک جاده را در چند بخش راه اندازی کنیم تا ضمن جلوگیری از هدر رفت منابع، جاده های ساخته شده در بخش ها را نیز در نظر بگیریم. که قابل استفاده در اختیار هموطنان می باشد.
وی توجه به کیفیت اجرای پروژه ها را یکی از مهم ترین دغدغه های هر ساله برشمرد و افزود: افزایش کیفیت زیرساخت های حمل و نقل در دست ساخت بر اساس نتایج صحیح آزمایشگاهی و استفاده از تجهیزات و ماشین آلات جدید و مدرن، زنجیره های نوسازی وابسته به یکدیگر از صنعت راه آنها ساختمان های کشور محسوب می شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: استفاده از نیروهای متخصص و مجرب در هر زمینه و نظارت کافی بر کارها مهمترین راهکار برای افزایش کیفیت پروژه های راهسازی و در نتیجه افزایش عمر مفید راه ها، حفظ و نگهداری است. سرمایه ملی و منابع طبیعی کشور.
وی در پاسخ به برخی نگرانیهای بخش خصوصی، گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور آمادگی دارد تا از روشهای قانونی برای اخذ اعتبارات مورد نیاز و رفع برخی موانع از جمله مشکلات در حوزه بیمه مهندسین مشاور و پیمانکاران استفاده کند. بازگشت سرمایه شرکت های پیمانکاری، حفظ و جلوگیری از خروج نیروهای فنی و کارآمد اقدامات لازم را در سال جدید انجام داده است.