به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، در مراسم رونمایی از اعلام هفت روز ثبت نام محصولات در تقویم رسمی کشور، در راستای گسترش نشاط اجتماعی و فرهنگی اکوسیستم پایه و تعالی هویت ملی از طریق ارتقاء و به روز رسانی ابزارهای حافظه فرهنگی در سال “جهش تولید با مشارکت” مردم 14 آبان را “روز ملی زعفران” اعلام کردند.
بر اساس این گزارش؛ با پیشنهاد و پیگیری باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهرهبرداری از زعفران کمیسیون ملی یونسکو (OSEC) و همکاری سازمانهای متخصص در زعفران، روز ۱۴ آبان به عنوان روز ملی زعفران نامگذاری شد.
احسان مصطفوی عضو هیئت مدیره اتحادیه گیاهان دارویی، فرآورده های غذایی و تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران ایران در حاشیه این مراسم گفت: با توجه به قدمت طلای سرخ در کشور عزیزمان ایران و در چارچوب حمایت از این امر. محصول ملی و استراتژیک و جلوگیری از ورود این محصول ایرانی توسط سایر کشورها و پیشی گرفتن از ثبت روز ملی زعفران به نام ایران طی مکاتباتی که در سال 1398 با وزیر وقت جهاد کشاورزی انجام شد. کشور خاوازی، پیشنهاد روز ملی زعفران در تقویم کشورمان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد، اما با تغییر دولت، این طرح مسکوت ماند و در نهایت با پیگیری های انجام شده در این سال ها و با همکاری همه خیرین و دست اندرکاران زنجیره زعفران کشور، سرانجام ماه تقویمی «14 آبان» به عنوان «روز ملی زعفران» نامگذاری شد.
رئیس باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهرهبرداری از زعفران کمیسیون ملی یونسکو (OSEC) با تاکید بر اهمیت حمایت از زعفران ایرانی و حمایت از تولیدکنندگان زعفران گفت: در طول تاریخ، تولید و صادرات محصولات و کالاهایی مانند زیره، ابریشم، خاویار، فرش، پسته و فیروزه از محصولات استراتژیک کشورمان بوده است. متأسفانه به دلیل عدم توجه به مسائل بین المللی و عدم انسجام بخش های ذیربط داخلی، شاهد تضعیف مالکیت و جایگاه ایران در این محصولات هستیم.
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و معاون طرح و برنامه خانه جوانان صامت ایران افزود: با توجه به ارزش بالای زعفران و خواص فراوان این محصول، امروز برخی کشورها در حال ورود به بازار کشت و تولید آن هستند و جایگاه زعفران ایران در بازارهای جهانی در خطر است، به همین دلیل باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهرهبرداری از زعفران یونسکو تلاش میکند تا به زعفران ایرانی ابعاد واقعی بدهد. . جایگاهی در جهان با همکاری تمامی فعالان این عرصه.
پروژه برندسازی زعفران ایرانی
محمدعلی رضایی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم گفت: اهمیت انتخاب روز به عنوان عید ملی زعفران می تواند ما را در پیشبرد اهداف توسعه ای بازار این محصول یاری دهد.
وی افزود: زعفران ذاتا و سنت ادویه ای است. نامگذاری روز ملی زعفران فرصت بی نظیری را برای بزرگداشت زعفران می دهد و آن را از سایر ادویه ها متمایز می کند. این تمایز ارزش درک شده زعفران را در بازار افزایش می دهد و وضعیت آن را به عنوان یک محصول ممتاز تقویت می کند.
وی با بیان اینکه آگاهی از برند و دیده شدن در سطح بین المللی از دیگر مزایای اختصاص یک روز ویژه به زعفران است، گفت: یک روز اختصاصی باعث افزایش آگاهی مصرف کنندگان از زعفران و در نتیجه دیده شدن آن در سطح بین المللی می شود. این افزایش آگاهی ممکن است منجر به افزایش تقاضا و فروش محصولات زعفران شود.
رضایی در عین حال گفت: روز ملی زعفران می تواند به نماد ملی و میراث فرهنگی تبدیل شود و زعفران را جزء لاینفک هویت ایرانی قرار دهد. این اهمیت فرهنگی نه تنها وفاداری مصرف کننده را تقویت می کند، بلکه حس اجتماعی را در بین دوستداران زعفران تقویت می کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه تاکید کرد: یک روز اختصاصی می تواند با نشان دادن تعهد ایران به ترویج و حفظ فرهنگ و تولید زعفران، توان رقابتی ایران را در بازار جهانی زعفران افزایش دهد. این امر می تواند توجه بین المللی را به خود جلب کند و ایران را به پیشرو در صنعت زعفران تبدیل کند.
رضایی بیان کرد: در حال حاضر زعفران در صنایع مختلفی از جمله آرایشی و بهداشتی، غذایی، طعم دهنده ها و رنگ های طبیعی و همچنین صنایع دارویی کاربرد دارد.
absnews