حدود دو دهه پیش ایران تنها کشوری در خاورمیانه بود که صنعت خودرو داشت. صنعت خودروی ایران مایه مباهات دولت های مختلف بوده و همواره به عنوان نشانه استقلال تلقی شده است. با این حال، شرایط بازار خودرو در منطقه تغییر کرده است و اکنون کشورهایی مانند ترکیه و مراکش در منطقه خاورمیانه و آفریقا دست بالا را پیدا کرده اند.
خودروسازی ایران در سال 2023 توانست رتبه شانزدهم تولید خودرو را در جهان به خود اختصاص دهد. این آمار کل تولید انواع وسایل نقلیه اعم از سواری، خودروهای تجاری سبک، مینی بوس، کامیون و اتوبوس را نشان می دهد. با این حال، ایران جایگاه اول در خودروسازی در خاورمیانه نیست. این رتبه به صنعت خودروسازی ترکیه که سالانه یک میلیون و 300 هزار خودرو تولید می کند، اختصاص یافت.
خودروسازی ایران در تولید و صادرات بازنده است
ترکیه در دهه های اخیر به یک قطب منطقه ای تولید خودرو تبدیل شده است. بسیاری از برندهای معتبر خودروسازی جهان مانند فورد، رنو و هیوندای خطوط تولید مختلفی را در ترکیه راه اندازی کرده اند. به لطف همکاری نزدیک با خودروسازان بزرگ بین المللی، ترک ها توانستند برند مستقل خودروی خود را به نام TOGG راه اندازی کنند.
صنعت خودروی ترکیه نه تنها در مونتاژ و تولید موفق است، بلکه در بخش صادرات نیز فعال است. حجم صادرات صنعت خودرو ترکیه در سال 2023 حدود 13 میلیارد دلار برآورد شده است. حتی در دوره قبل از واردات خودرو به ایران، چند نسخه از خودروهای رنو مونتاژ شده در ترکیه به بازار ایران رسید!
این اتفاق در حالی رخ می دهد که شرکت های خودرو و سایپا ایران بازارهای صادراتی خود را از دست دادند و حتی نتوانستند وارد بازار بسته و محدود روسیه شوند. یک دهه تحریم در دو مقطع زمانی مختلف همراه با تصمیمات اشتباه مدیران ارشد، باعث شده تا صنعت خودروسازی ایران جایگاه خود را در بخشهای مختلف از دست بدهد.
ایران در حال حاضر نه بیشترین تعداد خودرو را در منطقه تولید می کند و نه می تواند در زمینه صادرات موفق باشد. این در حالی است که عربستان سعودی اخیراً فعالیت های خودروسازی خود را آغاز کرده است. با ادامه روند فعلی در صنعت خودروسازی کشور، روز به روز از نقش خودروسازان ایرانی در منطقه کاسته خواهد شد.
منبع خبر: https://digiato.com/car-news/iran-automotive-industry-fell-behind-turkiye
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز