اکونومیست گفت: بنا به دلایلی که بیان شد، ایده پیشینی کریدور جنوب غرب بهتر از ایده پیشینی کریدور جنوب – شمال جاده چابهار است. این بدان معنا نیست که هر یک از این راهروها، دیگری را طرد می کنند، بلکه هر یک از این موارد، یکدیگر را متعادل می کنند و در ترکیب با یکدیگر، می توانند تعاریف جدیدی ایجاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: شاید بتوانیم راهکارهایی را روی میز بگذاریم که بر اساس آن بتوانیم مبادلات مبدا و مقصد را در این کریدور افزایش دهیم، اما به طور پیشینی این گزینه مناسب نیست. نکته دیگر نوع فعالیتی است که در راهرو برنامه ریزی می کنیم. به عنوان مثال، کریدور جنوب ایران خود را ترکیبی از نقل و انتقالات مربوط به خدمات فناوری اطلاعات و الماس تعریف کرد یا کریدور لاجورد خود را به عنوان کریدور کارخانه محور تعریف کرد.
نقش محوری انرژی در تعیین اولویت توسعه کریدور / عدم امکان صادرات انرژی از طریق کریدور شمال – جنوب
شاکری در این خصوص گفت: ایده کریدور فقط انتقال کالا است و نه چیزی بیشتر، در حالی که باید دید ایران می تواند به کریدوری تکیه کند که انتقال آن یکی از آنها نباشد؟ انتقال انرژی در یک کریدور برای ایران از این نظر حائز اهمیت است که روش دسترسی ایران به ارز جهانی اساساً صادرات انرژی است، اما اساساً صادرات انرژی ایران در کلید شمال به جنوب معنا ندارد.
absnews
شاکری با بیان اینکه یک کریدور دارای سه سطح مختلف است، گفت: یک سطح آن بحث مسیرها و نوآوری هایی است که گفته شد. سطح دیگر مربوط به جمعیتی است که در طول کریدور هستند و در آن نقش دارند و سطح دیگر ارزش افزوده ای است که در طول کریدور ایجاد می شود.
وی ادامه داد: یک مسیر ممکن است کوتاهتر از جاده باشد، اما از آنجایی که فاقد دو مولفه دیگر (تراکم جمعیت و ارزش افزوده مناسب) است، گزینه مناسبی برای کریدور نیست. با توجه به این تعریف، باید توجه داشت که وقتی صحبت از کریدور هند و اوراسیا و مسیر هند، آسیای مرکزی و روسیه می شود، مشکلات متعددی در این فاصله وجود دارد.
وی افزود: موضوع صادرات انرژی چیزی است که به کشور ما امکان سرمایه گذاری در کریدور، افزایش سرمایه ثابت یا ایجاد رشد بهره وری را می دهد. این نکته بسیار مهمی است. اگر تعریف ما از کریدور صرفاً قطار حامل بار باشد، تعریف خوبی نداریم زیرا راهرو صرفاً با کوتاه کردن زمان انتقال به دست نمیآید.
به عنوان مثال کوتاه ترین مسیر از چین به غرب از طریق ایران است و به مدیترانه می رسد، اما چرا این مسیر نسبت به کریدور شمالی که چین از روسیه دارد، کمتر پیشرفت کرده است؟ دلیل آن این است که سایر سطوح راهرو قابل توجه تر است.
این کارشناس اقتصادی گفت: اولین مشکل تراکم کم جمعیت در این مسیر و مشکل دیگر حجم کم مبادلات مبدا و مقصد این کریدور است. در واقع تجارت بین هند و روسیه بسیار پایین است. حجم مبادلات تجاری بین این کشورها در دو سال گذشته حدود 8.5 میلیارد دلار بوده است که برای ایجاد ارزش افزوده در طول کریدور اصلا مناسب نیست.
وی افزود: قبل از صحبت در مورد کریدور باید دید تعریف ما از توسعه چیست. پاسخ این سوال این است که بر اساس سه سطحی که شناسایی کرده ایم مشخص کنیم کدام راهرو برای ما اولویت دارد. همه راهروها اولویت نیستند. داشتن برنامه توسعه اساساً به این معنی است که ما نمی خواهیم چه کارهای خوبی انجام دهیم زیرا همه چیز را نمی توان یکجا انجام داد. با این حال، با طراحی مناسب، هر راهرو می تواند به مرور زمان مکمل و کمک کننده یکدیگر باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ظرفیت ایجاد شده برای کریدور شمال-جنوب گفت: اگر کریدور را فقط در سطح جاده ببینید، می توانید بگویید چون کریدور جنوب-شمال تقریبا آماده است، بزرگتر است، اما سوال است. مانند نوع کالا و جمعیتی که کالا در امتداد آن حرکت می کند باقی می ماند.
شاکری با بیان اینکه در این کریدور انرژی از یک طرف وارد چین و از طرف دیگر محصولات کارخانه به روسیه منتقل می شود، گفت: زنجیره ارزش از جاده می گذرد و در نهایت این کریدور به اروپا ختم می شود. همچنین باید تلاش کنیم ادبیات کریدور کشور را به سطح بالاتری برسانیم.
تراکم جمعیت کم و ظرفیت کم برای ایجاد ارزش افزوده؛ دو مشکل اصلی کریدور شمال-جنوب
شاکری گفت: سوال اینجاست که آیا ما تعریفی از کریدور هند و اوراسیا داریم؟ اگر این گونه نگاه کنیم، باید ببینیم آیا کریدور هند، بندرعباس، قفقاز و روسیه بیشتر از کریدور شرق به ما نمی خورد؟ این سوال دیگری است که باید به آن پرداخته شود.
مزایای کریدور جنوب غربی چیست؟ / راهروها با هم تضاد ندارند بلکه مکمل یکدیگرند
وی گفت: تمامی این نکاتی که ذکر شد در مورد کریدور جنوب غرب دارای یک مزیت است به این معنا که تراکم جمعیت در این کریدور بیشتر است ضمن اینکه سؤالاتی بر اساس کدام زنجیره ارزش می توان برای آن تعریف کرد. شفاف تر است. در این کریدور احتمالا باید روی موضوعاتی مانند انتقال نیرو، توسعه شهری و تولید کارخانه تمرکز کنیم.
وی افزود: اولین نکته این است که میفهمیم کریدور فقط به معنای مسیر انتقال نیست، وقتی در ایران از کریدور صحبت میکنیم تصور عمومی چیزی شبیه جاده، راهآهن و در نهایت خط انتقال است، در حالی که کریدور به معنی نیست. که، اما این موارد تنها بخشی از آن را پوشش می دهد.
مجید شاکری کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، در پاسخ به سوالی مبنی بر مزایای اقتصادی کریدور جنوب غرب و مقایسه آن با کریدور شمال جنوب، گفت: پاسخ کلی این است که باید توجه کنیم. به دو راهرو، اما تفاوت هایی در جزئیات وجود دارد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز