اتوبوس سازان داخلی از تفاوت روش پرداخت اتوبوس های تولید داخل و وارداتی گلایه دارند.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل، تولیدات داخلی را مرغوب دانست و به مقایسه قیمت اتوبوس های داخلی و خارجی پرداخت و گفت: اتوبوس های داخلی حداقل 20 درصد زیر قیمت مشابه خارجی این محصول به فروش می رسد.
از سوی دیگر شهریورماه امسال شهردار تهران در سفر به چین قرارداد ساخت و خرید 2500 اتوبوس برقی را با چینی ها منعقد کرد. مدتی بعد آقای زاکانی در فضای مجازی از خودروساز ملی گلایه کرد و گفت: حتی اگر قیمت داخلی هم بالاتر بود به تعهدات خود عمل نکردند و نمی توانیم مردم را منتظر خودروساز نگه داریم.
مدیرعامل ایران خودرو به این اظهارات شهردار تهران واکنش نشان داد و در حاشیه مراسمی به تشریح قرارداد با شهرداری تهران پرداخت.
عظیمی مدیرعامل ایران خودرو گفت: قرار است 200 میلیارد تومان قبل از تحویل به ما بدهند اما بیش از یک ماه است که ریالی به ما نداده اند و پولی به ما نداده اند.
گفت: چند اتوبوس تحویل دادیم اما در عوض ملکی به ما دادند و البته قبلاً هم به دیگری داده بودند.
21 بهمن امسال شهردار تهران در حاشیه مراسمی گفت: با شرکت خودروسازی هم پرداخت نقدی داشتیم و هم معاوضه ملکی و پرداخت نقدی انجام شد و مبادله جزو قرارداد بود.
ضمناً طبق اعلام شهرداری، روش قراردادی با خودروساز ملی شامل 3 مرحله است. علیزاده مدیرعامل شرکت واحدهای اتوبوسرانی تهران و حومه می گوید: در قراردادی که با خودروساز ملی داریم 20 درصد نقدی، 30 درصد ملک (بدون نقد) و 50 درصد قرارداد پرداخت می شود. از طریق امکانات
وی درباره قرارداد با این شرکت چینی نیز می گوید: 20 درصد این قرارداد نقدی و مابقی 80 درصد به صورت فاینانس (سرمایه گذاری خارجی) طی 5 سال است که به صورت اقساط بازپرداخت می شود و سود حاصل می شود. زیر 5 درصد است.
بر اساس این گزارش، حسینی، مدیر خدمات پس از فروش ایران خودرو دیزل معتقد است: خودروسازان نمی توانند با 20 درصد نقدینگی در قرارداد زنجیره تامین خود را تکمیل کنند و قرارداد به خوبی پیش نمی رود.
ابراهیمی نژاد، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می گوید: تامین مالی شرکت ها نباید از طریق واگذاری زمین (شهرداری ها) و واگذاری امتیاز توسط سایر نهادها تامین شود.
سنجری مدیر طرح برقی سازی وزارت کشور نیز می گوید: در صورت واردات خودرو از طریق خودروسازان داخلی می توان از انتقال فناوری استفاده کرد و از ظرفیت داخلی برای خدمات پس از فروش اتوبوس های برقی استفاده کرد.
گزارش رضا صفری خبرنگار خبرگزاری صنعت