سه شنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

خشم استرالیا از عدم صداقت صاحب فیس بوک

متا پلتفرم اعلام کرده است که پرداخت به ناشران اخبار استرالیا را برای محتوای ارسال شده در فیس بوک متوقف می کند و راه را برای رویارویی جدید با دولت استرالیا هموار می کند.

به گزارش ای بی اس نیوز، ناشران اخبار و دولت‌هایی مانند استرالیا می‌گویند فیس‌بوک و گوگل به‌طور ناعادلانه از درآمد تبلیغاتی که در کنار لینک‌های مقالات خبری در پلتفرم‌هایشان نمایش داده می‌شود، سود می‌برند.

متا پلتفرم که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است، از ارائه اخبار و محتوای سیاسی برای هدایت ترافیک به کاربران خودداری کرده است و می‌گوید لینک‌های خبری اکنون تنها بخش کوچکی از فیدهای کاربران را تشکیل می‌دهند.

متا در بیانیه‌ای اعلام کرد که برگه‌ای که اخبار استرالیا و ایالات متحده را در فیس‌بوک نمایش می‌دهد حذف خواهد شد و این شرکت در سال گذشته تب اخبار را در انگلیس، فرانسه و آلمان حذف کرد. در نتیجه، متا وارد معاملات تجاری جدید برای محتوای خبری سنتی در این کشورها نمی شود یا محصولات جدیدی را برای ناشران اخبار در فیس بوک عرضه نمی کند.

این تصمیم شرکت متارا را در برابر دولت استرالیا و قانون 2021 این کشور قرار می دهد.

آنتونی آلبانز، نخست وزیر استرالیا به خبرنگاران گفت: “این ایده که یک تجارت می تواند از سرمایه گذاری های دیگران، نه فقط سرمایه گذاری، بلکه سرمایه گذاری روی مردم، سرمایه گذاری در روزنامه نگاری، بهره مند شود، ناعادلانه است.” این راه استرالیا نیست.

دولت استرالیا به دنبال مشاوره از وزارت خزانه داری و کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا در مورد مراحل بعدی است.

راد سیمز، رئیس سابق آن کمیسیون که بر تدوین قانون افشاگری نظارت داشت، تصمیم متا را خودخواهانه خواند و از تأثیر آن بر جامعه ابراز نگرانی کرد زیرا به گفته وی، این تصمیم بر کیفیت روزنامه نگاری در شبکه ها تأثیر می گذارد. این از نظر اجتماعی مشاهده می شود، تأثیر منفی دارد.

بر اساس قانون 2021، دولت استرالیا باید تصمیم بگیرد که آیا یک واسطه برای تعیین هزینه های متا و جریمه شرکت در صورت عدم همکاری متا تعیین کند یا خیر. مدت زمان اکثر قراردادهای متا با رسانه های استرالیایی 3 سال است و در سال 2024 به پایان می رسد.

با این حال، متا در صورتی که کاربران را از بازنشر مقالات خبری در پلتفرم خود مسدود کند، مجبور نیست مانند سال 2021 به طور خلاصه به ناشران پول پرداخت کند. این شرکت آمریکایی در سال 2023 در کانادا در واکنش به تصویب قوانین مشابه اقدام مشابهی انجام داد. متا روز جمعه اعلام کرد که ناشران می توانند به انتشار محتوای خبری در فیس بوک ادامه دهند.

تاما لوور، استاد مطالعات اینترنت در دانشگاه کرتین، گفت: متا نمی‌خواهد با جلوگیری از ارسال لینک‌های خبری در استرالیا توسط کاربرانش، درگیری را تشدید کند و در صورت مداخله، احتمالا دولت استرالیا را در مقابل دادگاه‌ها به چالش می‌کشد.

بزرگترین رسانه های استرالیا از این اقدام متا انتقاد کردند و آن را حمله ای به صنعت خواندند. مایکل میلر، مدیر عامل نیوز کورپ استرالیا آسیا، گفت: “متا از قدرت عظیم بازار خود برای امتناع از مذاکره استفاده می کند و دولت حق دارد همه گزینه ها را در مورد نحوه استفاده از اختیارات قانون چانه زنی رسانه ای بررسی کند.”

اگرچه ارزش این معامله فاش نشد، رسانه های استرالیایی گزارش دادند که ارزش قرارداد فیس بوک 70 میلیون دلار استرالیا (45 میلیون دلار) در سال برای صنعت است.

مدت قراردادهای مجوز رسانه استرالیایی گوگل در درجه اول پنج سال بود و در سال 2026 منقضی شد. سخنگوی این شرکت گفت: “مذاکرات برای تمدید قرارداد آغاز شده است.”

بر اساس گزارش رویترز، بسیاری از دولت ها در سراسر جهان همچنان مایل به حمایت از صنایع ملی اطلاعات خود هستند تا از بازار تبلیغات آنلاین حذف نشوند. ماه گذشته، اندونزی اعلام کرد که قصد دارد از شرکت های بزرگ فناوری برای محتوای خبری هزینه دریافت کند.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *