بر اساس آخرین آمار، تعهدات معوق سایپا به 845 دستگاه رسید که با توجه به تولید روزانه 1900 دستگاه، این رقم بسیار پایین است. این شماره نوید خبرهای خوبی از صنعت خودرو را می دهد.
به گزارش ای بی اس نیوز، در سال های اخیر صنعت خودروسازی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. صنعتی که در دهه 90 می توانست رشد کند و در بازار داخلی و حتی کشورهای هدف صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشد، به دلیل تحریم ها و بی تدبیری رهبران وقت، دچار رکود شد.
با کاهش چشمگیر تولید خودرو، تعهدات خودروسازان افزایش یافت و کیفیت خودروهای داخلی روز به روز کاهش یافت. حتی رهبر معظم انقلاب نیز از کیفیت خودروهای ایرانی ابراز نارضایتی کردند. همه این عوامل باعث شده مردم از صنعت خودرو و آینده آن ناامید شوند. اما از سال 1400 ورق برگشت و اتفاقات مهمی در صنعت خودرو رخ داد که مهم ترین آن افزایش تولید و دیگری پاسخگویی بهتر به مشتریانی است که ماه ها منتظر تحویل خودروی خود بودند. خودروسازان گفتند. که توانست به این مهم سایپاست دست یابد
ضریب موفقیت مستقیم محصولات سایپا 100 درصد است.
از سال 1401 خودروسازان به ویژه سایپا روند پیشرفت و توسعه را آغاز کردند. بر اساس اطلاعات رسیده به ای بی اس نیوز، سایپا 26 ماه پیش 87 هزار خودرو در پارکینگ خود داشت، خودروهایی با قطعات معیوب یا بی حرکت به دلیل عدم رعایت استانداردهای اجباری. حتی آمارها نشان می دهد که در سه سال 98، 99 و 1400 میانگین تعهدات معوق سایپا 42 هزار دستگاه بوده است. قطعا این رقم برای صنعت خودرو و انحصار آن که شورای رقابت از آن صحبت می کند، فاجعه بود. بر اساس آخرین آمار، تعهدات معوق سایپا به 845 دستگاه رسید که با توجه به تولید روزانه 1900 دستگاه، این رقم بسیار پایین است. از سوی دیگر در حالی که در سال 1400 تنها 9 درصد از خودروهای سایپا ترخیص می شدند و مابقی تا زمان تامین قطعات در صف می ماندند، مجموع تولید روزانه به سختی به هزار دستگاه می رسید، اما در حال حاضر نرخ عبور مستقیم خودروهای سایپا افزایش یافته است. 100% شود. آمار دیگری که فاجعه آن دوران را نشان می دهد این است که در سال 1400 یعنی اولین سال شروع به کار دولت سیزدهم، فروش گروه سایپا به عنوان یک شرکت صنعتی که باید به فکر توسعه محصول، ارتقای کیفیت و افزایش بهره وری بود. بله، فقط 50 بود، اما این تعداد اکنون به 160 نزدیک شده است.
کاهش مصرف سوخت محصولات سایپا
با توجه به اینکه خودروهای جدید و به روز در سال های اخیر وارد بازار نشده اند، میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی افزایش یافته است که باعث شده روز به روز تعداد روزهای هوای پاک کاهش یابد. خوشبختانه این روش در حال رفع شدن است. به عنوان مثال در سال 1400 خودروهای سواری سایپا به ازای هر صد کیلومتر طی شده 7.35 لیتر سوخت مصرف می کردند اما در سال گذشته این رقم به 7.26 لیتر رسید و امسال میانگین مصرف بنزین سایپا قطعاً 6.9 لیتر خواهد بود. همچنین با توجه به برنامه توسعه محصول و ورود گسترده خودروهای دوگانه سوز، برقی و هیبریدی تولید داخلی و وارداتی، مصرف سوخت محصولات گردشگری گروه سایپا در سال آینده به 6 لیتر و میانگین مصرف سوخت بنزین خواهد رسید. به 4.1 برسد. لیتر در سال 2014
افزایش بهره وری سایپا به 40 درصد
با روندی که طی چند ماه گذشته طی شده، بهره وری گروه سایپا بهبود یافته است. حقوق و سربار شرکت سایپا در سال 1400 حدود 11.2 درصد بوده است که این رقم در سال 1401 به حدود 8 درصد افزایش یافته و در 6 ماهه امسال این رقم به 6.8 درصد رسیده است. علاوه بر این، با محاسبه هزینه تبدیل هر خودرو، شاخص بهرهوری نیروی کار تا 40 درصد افزایش یافت. برای سایر شاخص ها نیز رشد خوبی حاصل شد. به عنوان مثال شاخص کل کارایی تجهیزات سایپا در سال 1400 حدود 25 درصد و در سال گذشته 38 درصد و در شش ماهه امسال 50 درصد بوده است.
کاهش مراجعه به نمایندگی های سایپا
کیفیت یکی از موضوعات مهمی است که خودروسازان در دستور کار خود قرار می دهند. گروه سایپا 26 ماه است که به دنبال ارتقای کیفی محصولات خود است و شاید برگه برنده آن در این زمینه ارتقای چشمگیر کیفیت خودرو شاهین باشد. بر اساس آنچه سایپایی ها اعلام کرد، 250 پروژه ارتقای کیفی با هدف رفع نواقص مورد توجه قرار گرفت و نتایج خوبی حاصل شد. از جمله دستاوردهای این حوزه می توان به بهبود 59 درصدی شاخص بازگشت تعمیرات در شبکه خدمات پس از فروش طی 2 ماه یا 3 هزار کیلومتر، کاهش 18 درصدی شکایات مشتریان در خصوص کیفیت محصول، کاهش موتور و سیستم تعلیق اشاره کرد. سر و صدا از طریق مکانیسم های بهبود یافته و کاهش مشتریان به نمایندگی ها مراجعه می کنند. در ادامه در سه ماهه اول سال 1400 سه میلیون تومان بابت عوارض گارانتی هر خودرو پرداخت شد اما در سال 1401 این رقم به دو میلیون تومان و امسال این رقم به یک میلیون تومان رسید. این در حالی است که در این مدت شاهد افزایش نرخ دستمزد و لوازم یدکی بوده ایم.
بر این اساس می توان امیدوار بود که با راهنمایی خودروسازان و به خصوص سایپا در سال آینده خبرهای خوبی از صنعت خودرو و به خصوص سایپا بشنویم و شاید وعده ای که رهبران قبلی نتوانسته بودند در این زمینه محقق شود. دولت و سایپا می توانند آریا برقی، اولین خودروی برقی کشور را عرضه کنند.
انتهای پیام