ویسارکامی در خصوص طرح رزاق که در سیستان و بلوچستان اجرا شد، گفت: تفاهم نامه ای بین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استانداری منعقد شده است. آزاد سیستان و بلوچستان که اندکی کمتر از نرخ صادرات بود اجرا شد.
* تبدیل 175000 خودروی عمومی به خودروهای دوگانه سوز با تصویب شورای عالی اقتصاد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد: تبدیل این ناوگان 1.4 میلیونی به ناوگان دوگانه سوز CNG با اولویت خودروهای عمومی انجام می شود. و مصرف سوخت بالایی دارند. تبدیل این ناوگان پرقدرت به CNG دو سوختی هدف گذاری شده است.
* پیش بینی رشد مصرف بنزین به بیش از 100 میلیون لیتر در روز در سال 1401
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: در حال حاضر 4 میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی CNG در کشور داریم و همچنین جایگاه های سوخت گیری CNG را افزایش می دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: پیش بینی می کنیم در سال آینده مصرف بنزین به بیش از 100 میلیون لیتر در روز برسد و در تعطیلات نوروزی این رقم بیشتر شود.
* عرضه در مرزها در 35 نقطه کشور
وی افزود: در حال حاضر جلساتی به صورت مشترک برای رفع مشکلات طرح رزاق در اجرای آزمایشی آن و بررسی مسائل قیمت گذاری مطرح شده در این پروژه برگزار می شود.
فایل تصویری قسمت دوم مصاحبه با مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی
وی ادامه داد: تعداد خودروهایی که به صورت دائمی وارد ناوگان حمل و نقل کشور می شوند در رشد مصرف بنزین تاثیرگذار است و عامل قیمت عامل موثری در بخش مصرف است. قیمت حامل های انرژی به گونه ای است که مصرف آن افزایش یافته است.
absnews
ویسکرامی درباره سوخت رسانی مرزی در کشور گفت: 35 نقطه مرزی در نقاط مختلف کشور داریم که با سازوکاری که داریم، سوخت را در آن نقاط می فروشیم.
* 1.4 میلیون خودروی دوگانه سوز تا پایان سال 1404
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به طرح متنوع سازی سبد سوخت خودروها گفت: یکی از سیاست های دولت و وزارت نفت افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروها است. با سوخت های پاک و سوخت CNG ایمن
کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز، اظهار داشت: شدت مصرف انرژی در کشور ما بالاست؛ بنابراین مصرف انرژی در کشور زیاد است. در مورد بنزین، اگرچه کرونا شیوع پیدا کرده و رشد مصرف آن تا حدودی مهار شده است، اما با افزایش تعداد خودروها در کشور، مصرف بنزین نیز رشد چشمگیری داشته است.
وی افزود: در حال حاضر 27 میلیون خودرو شامل خودروهای دولتی، شخصی و موتورسیکلت داریم که 800 هزار خودرو دیزلی و مابقی بنزینی است؛ حدود 18 میلیون خودرو داریم، خودروهای شخصی بنزینی، 2.5 خودرو داریم. میلیون وانت، ما حدود 400000 خودروی شخصی عمومی داریم و حدود 5 میلیون موتورسیکلت داریم و این تعداد هر سال در حال افزایش است.
وی افزود: در قسمت تبدیل کارگاهی مصوبه شورای عالی اقتصاد اخذ شده و بر اساس این مصوبه قرار است بالغ بر یک میلیون و 400 هزار خودرو از بنزینی به CNG دوگانه سوز تبدیل شود.
وی گفت: افزایش ناوگان خودروهای CNG کشور یکی از سیاست های دولت و وزارت نفت است.
ویساکرامی گفت: ما اکنون آماده اجرای پروژه رزاق هستیم. به لطف طرح رزاق فروش فرامرزی داشته باشید.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: سوخت را در نقاط مرزی با قیمت آزاد می فروشیم و این روند رو به رشد است. هر جا که بازارچه فرامرزی ایجاد شود و یا با همکاری سایر سازمان ها امکان ایجاد پست های مرزی وجود داشته باشد، پست های جدیدی برای توسعه فروش های مرزی ایجاد می شود که اقتصاد خوبی هم دارند.
* افزایش سهم CNG در سبد سوخت یکی از سیاست های اصلی دولت است
ویسکرامی گفت: مصرف خودروها و استانداردهایی که در زمینه مصرف سوخت دارند نیز در رشد مصرف بنزین در ایران تاثیر داشته است. با این حال شیب رشد مصرف بنزین دوباره افزایش یافته و پیش بینی ها نشان می دهد که مصرف بنزین در کشور بیش از گذشته در حال افزایش است.
ویساکرامی گفت: ما همچنین وارد تولید کارخانه های خودروسازی دوگانه سوز شدیم. برای تولید خودروهای دوگانه سوز با اولویت خودروهای عمومی با ایران خودرو قرارداد بسته ایم. خودروهای عمومی سهمیه بنزین بیشتری نسبت به خودروهای سواری دارند و وقتی دوسوخت می شوند طبیعتا با تعدیل سهمیه بنزینشان اقتصاد بسیار خوبی در مصرف بنزین ایجاد می شود و از آن صرفه جویی هزینه تبدیل ها را پرداخت می کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: برنامه ما این است که تا پایان سال 1401 این یک میلیون و 400 هزار خودروی بنزینی را به خودروهای دوگانه سوز تبدیل کنیم و در کنار آن امیدواریم خودروسازان نیز مانند گذشته خودروهای دوگانه سوز تولید کنند. باید در دستور کار قرار گیرند تا بتوانیم سهم CNG در سبد سوخت خودروهای کشور را هم در تولید خودروهای دوگانه سوز و هم در تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز افزایش دهیم. قطعا یکی از برنامه های مهم ما است که با جدیت دنبال می کنیم.
وی ادامه داد: در این مکان ها سوخت به قیمتی متناسب با کشور همسایه به فروش می رسد و باید باک خودروی خروجی از کشور بررسی شود. تا جایی که این خودرو در کشورمان سوخت گیری می شود، با نرخ آزاد متناسب با قیمت سوخت در کشور مقصد که توسط کمیسیون های قیمت گذاری تعیین می شود، دریافت می شود.
وی افزود: ظرفیت این 2500 دستگاه CNG در کشور می تواند تا 30 میلیون متر مکعب مصرف CNG را پوشش دهد. بنابراین سیاست دولت و وزارت نفت این است که بتوان هم ظرفیت CNG را افزایش داد و هم تعداد خودروهای CNG را افزایش داد.
وی افزود: مصرف روزانه بنزین در کشور همچنان کمتر از میزان تولید است، اما روند آن رو به افزایش است و اگر محدودیتی برای شیوع کرونا وجود نداشته باشد، قطعا روند افزایش مصرف بنزین بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: تا امروز با مصوبه شورای عالی اقتصاد 175 هزار خودروی عمومی تک سوخت به خودروهای دوگانه سوز تبدیل شده و کار برای تبدیل بقیه خودروها به کارگاهی ادامه دارد.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که با ظرفیت فعلی می توانیم روزانه حداقل 6 میلیون مترمکعب CNG بیشتر در ناوگان حمل و نقل کشور مصرف کنیم.
وی ادامه داد: از زمان راه اندازی صنعت CNG در کشور که به اوایل دهه 80 برمی گردد تا کنون؛ در طول این بیست سال توانسته ایم ظرفیت بسیار خوبی از نظر زیرساختی در صنعت CNG در کشور ایجاد کنیم. ما در حال حاضر بیش از 2500 تجهیزات CNG در سراسر کشور داریم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: بله، این احتمال وجود دارد که برای سایر استان ها نیز مشابه این طرح اجرا شود. «بله، ممکن است، اما بستگی به نتیجه تحقیقات و نتیجه طرح رازک دارد.
وی افزود: ما به توسعه CNG و جایگزینی مصرف CNG به جای مصرف بنزین اهمیت داده ایم. این یکی از برنامه های ما است و به خوبی پیش می رود.
ویساکرمی اذعان داشت: در حال حاضر روزانه 23 میلیون متر مکعب سوخت CNG در کشور مصرف می شود و همین میزان سوخت CNG جایگزین مصرف بنزین شده است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز