این موضوع در گفتگو با آنا بررسی شد.
یک کارشناس اقتصادی گفت: عرضه خودرو در بورس بین بد و بدترین روش بد است و در کل بهتر است در قالب یک سیستم یکپارچه عرضه شود. زیرا از این طریق فهمیدن قیمت منطقی تر است. اما اگر فکر می کنیم بازار خودرو به ثبات می رسد یا قیمت ها کاهش می یابد، سخت در اشتباهیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، پس از انتشار اخبار و گمانه زنی ها مبنی بر بازگشت خودرو به بورس به دلیل عملکرد عجیب این طرح در دوره های گذشته، این سوال مطرح می شود که آیا ما لاشه را بگیریم. کشتی بازار خودرو در مسیر درست است؟
حال برای مصرف کنندگان و حتی دلالان بازار خودرو این سوال پیش می آید که با عرضه خودروهای داخلی از طریق بورس کالا، بازار این محصول چه تغییراتی را تجربه خواهد کرد؟
در همین زمینه، مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: در زمان وزیر صمت قبلی، تصمیمات لحظه ای مردم مانند فروش خودرو در بورس و یکپارچه سازی سیستمی ابداع شد؛ در حالی که این تصمیمات مردمی در حال حاضر ابداع شد. اما اگر می خواهید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنید، عرضه خودرو در بورس گزینه بدی است و مطمئناً بهتر از فروش از طریق سیستم یکپارچه است!
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در هیچ کجای دنیا شاهد عرضه خودرو در بورس نیستیم. زیرا بورس محلی برای عرضه کالاهای خرده فروشی در مقیاس بزرگ است. به عنوان مثال، در بورس فرانکفورت که بازار سرمایه پیشرو در جهان است، هرگز نمی بینید که یک خودروساز آلمانی مدل خاصی از خودروهای خود را عرضه کند.
فرزانه تصریح کرد: در بورس نماد و ارزش بازار یک برند خرید و فروش می شود. اما این محصول هرگز به بازار عرضه نمی شود. به هر حال در دوره وزیر صمت، این روش های بد ادامه پیدا کرد و به دوره های قبل نیز منتقل شد. اما این عذر نیز پذیرفته نیست; بلکه باید مسئولیت تعیین تکلیف مردم را بپذیریم.
آیا نوسانات و دلالان قمار تا حد امکان کم است؟
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان می کند: به هر حال مزیت فروش خودرو در بورس نسبت به فروش به صورت قرعه کشی و سیستم یکپارچه این است که عرضه کننده و خریدار با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. بنابراین در این روش قیمت خودرو به شکل منطقی تری تغییر می کند; این نوسانات و دلالان قمار در کمترین حد ممکن است.
وی ادامه داد: اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که هنگام فروش در بورس، قیمت ها با شروع و پایان عرضه دچار نوسان می شود و این نوسان مبنای معاملات بازار آزاد است. علاوه بر این، گردش ضعیف عرضه پاسخگوی نیاز بازار نیست.
فرزانه گفت: اکنون گمانه زنی هایی مبنی بر انتقال عرضه خودرو از سامانه یکپارچه به بورس وجود دارد. اما این نکته نیز حائز اهمیت است که حجم شایعات و اخبار مربوط به بازار خودرو باعث سردرگمی و آشفتگی بیشتر در بازار این صنعت می شود. به همین دلیل ما کارشناسان این بخش همواره بر بازگشت بازار خودرو به شرایط قبل از دستور آقای فاطمی امین تاکید داشته ایم.
این تحلیلگر صنعت خودرو گفت: قبل از این نوآوری های خلق الساعه، خودروها در مدل های مختلف و گهگاهی از سوی خودروسازان ارائه می شد و مشکلی برای تامین خودرو وجود نداشت؛ اما در حال حاضر خودروسازان در حال حاضر خودروسازان خود را از دست داده اند. حتی من ماشینم را در یکی از این طرح ها خریدم. این یک راه منطقی برای خودروساز برای ارائه محصولات خود بود. زیرا طرح هایی مانند عرضه خودرو در بورس و سامانه یکپارچه در واقع افزایش مشارکت دولت است.
وی تاکید کرد: به هر حال فروش خودرو در بورس بد یا بدتر است و به طور کلی بهتر است در سیستم یکپارچه بفروشید. زیرا از این طریق فهمیدن قیمت منطقی تر است. اما اگر فکر می کنیم بازار خودرو به ثبات می رسد یا قیمت ها کاهش می یابد، سخت در اشتباهیم.
بازار سهام شفاف تر است
علیرضا عسگری دیگر کارشناس بازارهای سهام و مالی به خبرنگار آنا می گوید: واقعیت این است که هرچه بازار شفاف باشد شرایط اقتصادی بهتر خواهد شد. علاوه بر این، نکته دیگر این است که با عرضه خودرو در بورس، رقابت بهتر و سالمتر و تعیین قیمت دقیقتر است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه امکان واردات خودرو به صورت عمده و تیراژ بالا وجود ندارد، سیاست گذاران ترجیح می دهند قیمت گذاری با دستور مدیریت بازار انحصاری خودرو تعیین شود. شایان ذکر است که اگر قرار است قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا باشد، عرضه باید به اندازه ای باشد که تمام تقاضا را پوشش دهد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: در مورد خودروهای کار و تاسیسات، حجم تقاضا چندان زیاد نیست و حتی تقاضای سفته بازی برای این خودروها وجود ندارد. اما در مورد خودروهای سواری به دلیل عدم واردات و حجم تولید نسبت به تقاضا با حباب قیمتی مواجه هستیم.
وی ادامه می دهد: زمانی که خودرو در بورس کالا معامله می شود، این میزان حباب قیمتی مستقیم به جیب سهامداران شرکت های خودروسازی می رود. بورس کالای جهان به طور کلی آماده هر معامله در هر نوع کالایی است. اما در کشور ما از آنجایی که برخی از محصولات از ارز ترجیحی برخوردار هستند و یا از کالاهای اساسی محسوب می شوند، دولت از تولیدکنندگان این محصولات انتظار دارد که با حاشیه سود مشخص و با قیمت ثابت آن را عرضه کنند.
عسگری تاکید کرد: اکنون بر دولت است که ببیند قیمت های اجباری به ضرر اقتصاد کشور است و دلالان و دلالان از این موضوع سوء استفاده می کنند. مشکل اقتصاد ما بحث قیمت گذاری اجباری و اعطای ارزهای ترجیحی است. باید بپذیریم که اقتصاد خیلی بزرگ است، باید بازار محصولات خودرو را به بورس کالا بیاوریم تا شفافیت ایجاد شود.