استاد دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با آنا:

کاکایی تاکید کرد: در سبد سوخت بهترین روش سوخت ترکیبی از تمامی سوخت های موجود با تمرکز بر CNG است. به این ترتیب باید با استفاده از ظرفیت پایگاه های دانش تعریف جدیدی از سبد سوخت به دست آورد تا از عدم تعادل بنزین کاسته شود.
امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا درباره علت عدم تعادل بنزین در کشور و راهکارهای رفع آن صحبت کرد. بحران سوخت: هنگامی که کیفیت قطعات یدکی در تولید خودرو کاهش می یابد، می تواند منجر به افزایش 15 درصدی مصرف بنزین شود. اما مسلم است که استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها برای ارتقای کیفیت قطعات خودرو نقش موثری در کاهش مصرف بنزین و سایر سوخت ها دارد.
وی در خصوص علت کمبود بنزین در کشور گفت: خودروهای بنزینی راهی برای کاهش کمبود بنزین و پایین آوردن سطح مصرف هستند.
خودروهای گازسوز راهی برای کاهش مصرف بنزین هستند
وی افزود: از سوی دیگر می توان از خودروهای بنزینی برای کاهش مصرف بنزین استفاده کرد. خودروهای بنزینی از نظر سبد انرژی برای کشور ما مناسب هستند و استفاده از این سوخت از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی برای ما بسیار سودمند است. چون روی یک گستره عظیم گاز نشسته ایم.
این کارشناس خودرو ادامه می دهد: با توجه به اینکه صادرات گاز کار ساده ای نیست، بهتر است روی خودروهای دوگانه سوز سرمایه گذاری شود و مصرف آنها در کشوری که سوخت پاک تری دارد توسعه یابد.
این استاد دانشگاه ادامه می دهد: نباید تنها فکر کنیم که این موضوع باعث تغییر علت آلودگی هوا و مصرف زیاد شده است. در واقع برای کنترل مصرف بنزین نباید مصرف گاز یا برق را افزایش دهید. برای کاهش کمبود بنزین، داشتن سبد سوخت مناسب و در عین حال کاهش مصرف انرژی ضروری است. بنابراین دو راه حل باید دست به دست هم بدهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر درست است که شرکت ملی نفت اعلام کرده مصرف بنزین افزایش یافته و در حوزه بنزین بی تعادلی وجود دارد. از سوی دیگر، شرکت ملی گاز نیز همین عامل را مطرح می کند. بنابراین استفاده از سوخت های مختلف برای خودروها باید به طور همزمان تشویق شود. زیرا در حال حاضر مشکل ما فقط کمبود بنزین نیست. کمبود گاز و برق نیز وجود دارد.
این استاد دانشگاه علم و صنعت در ادامه با بیان اینکه باید سبد سوخت متنوع و متفاوتی برای خودروها ایجاد کنیم تا بر عدم تعادل غلبه کنیم، خاطرنشان کرد: بهترین سبد سوخت ترکیبی از مشتقات گاز و نفت به ویژه بنزین و گازوئیل است. بنزین و گازوئیل در سبد سوخت به یک اندازه اهمیت دارند و باید از این سوخت ها به تناسب استفاده کنیم.
کاکایی ادامه می دهد: گاز طبیعی بهترین سوختی است که داریم. سبد سوخت برای هر کشور متفاوت است. به عنوان مثال، در برزیل آب زیادی وجود دارد و بنابراین، انرژی هیدرولیک زیادی دارد. کشور ما در حال حاضر ارزان ترین سوخت دنیا را دارد.
سبد سوخت به عنوان ترکیبی از تمام سوخت ها تعریف می شود
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به طور کلی گاز و گاز طبیعی بسیار بهتر از بنزین است. در مقایسه با هیدروژن، کربن گاز بسیار کمتر از بنزین است و آلودگی آن نیز کمتر است. در سبد سوخت، بهترین روش سوخت ترکیبی از تمام سوخت های موجود با تاکید بر CNG است. به این ترتیب باید تعریف جدیدی از سبد سوخت به دست آورد و با استفاده از ظرفیت پایگاه های دانش از آن استفاده کرد.
وی ادامه داد: خودروی برقی در ایران با این سبد سوخت و انرژی که در بخش برق وجود دارد، مصرف انرژی آن بیشتر از هیبریدی است. اما مصرفش از ماشین بنزینی کمتره.
کاکایی خاطرنشان کرد: خودروی هیبریدی در ایران با توجه به تردد در تهران، مشهد و شمال بسیار مناسب است و از همه خودروها با سبدهای سوخت متفاوت بهتر است.