سایر موضوعات

پیش نیاز واردات خودرو چیست؟ / لزوم تخصیص یارانه به کوره های برقی

این نماینده شورای اسلامی با تاکید بر اینکه واردات خودرو باید به اندازه ای انجام شود که بتوانیم با نوآوری های خودروهای امروزی در دنیا آشنا شویم، درباره خودروهای برقی توضیح داد: یارانه لازم برای استفاده اقتصادی از این خودروها. باید تخصیص داده شود.

به گزارش ای بی اس نیوز، سیدمصطفی میرسلیم در نشست تخصصی با خبرنگاران در سیزدهمین همایش بین المللی موتورهای احتراق داخلی و نفت، اظهار کرد: باید گام های فناورانه قابل توجهی برداشته شود و به مرحله خودکفایی برسیم تا بتوانیم بدون آن به کار خود ادامه دهیم. وابستگی.

با وجود تحریم ها، صنعت خودروسازی کشور شکست خورده است

میرسلیم درباره نقش تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودروسازی کشور در دهه 80 گفت: در دهه 70 و به ویژه دهه 80 شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌های آمریکا از ایران خارج شدند و معتقد بودند که اگر خودروسازی کشور متوقف شود. ایران را ترک کرد. قرار بود خودروسازی کشور شکسته شود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد چرا که از دهه 70 گام هایی برداشته شد تا از نظر طراحی و تولید به مراحل خودکفایی برسیم.

ما برای تولید خودروهای داخلی نیازی به کشورهای خارجی نداشتیم

نماینده مردم تهران درباره حرکت به سمت تولید خودروهای بومی در گذشته گفت: در خودرویی مانند 405 که توسط یک خودروساز خارجی طراحی شده بود، برای ایجاد تغییرات نیاز به تایید پژو داشتیم، اما در خودرویی مانند سمند که فاش شد. در دهه 80 و یک ماشین داخلی بود، از نظر بدنه و تجهیزات داخلی، ما به کسی وابسته نبودیم. البته یک سری وابستگی ها از نظر قوای محرکه وجود داشت اما امروز نقاط قوت و ضعف خود را می دانیم و موتور سه سیلندر که امروز رونمایی شد به لطف دانش بومی و تخصصی متخصصان داخلی ساخته شد.

وی در خصوص فناوری خارجی مورد استفاده در خودروهای داخلی به ویژه در موتور خودروها افزود: ما به مشاوران خارجی از ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس مراجعه کردیم اما به آنها گفتیم که ابتدا گفت باید اطمینان حاصل کنیم که پس از انتقال دانش فنی همکاری .

میرسلیم ادامه داد: با وجود تحریم ها تلاش ما متوقف نشده و به همکاران خارجی خود اعلام کرده ایم که از شما محصولی نمی خواهیم و همکاری ما باید بر اساس انتقال دانش و فناوری علمی باشد نه واردات محصولات. . آنها را به بستر آزمایش فرستاده و در حال اجرا و آزمایش آنها هستند تا بفهمند ابتکار آنها چه بوده است.

وی افزود: واردات باید به گونه ای باشد که بتوانیم با نوآوری های خودروهای امروزی آشنا شویم.

بهینه سازی موتور خودرو

میرسلیم با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود موتور خودروهای تولید داخل گفت: به عنوان مثال در سال 1376 به این نتیجه رسیدیم که موتور پیکان مصرف سوخت و آلایندگی بالایی دارد و با در نظر گرفتن طرح نوسازی موتور خودروها اجرا شد. این خودرو از مدل کاربراتور به مدل تزریقی تبدیل شد و با بازسازی آن 50 درصد از میزان تولید آلاینده این موتور کاسته شد.در حال حاضر موتور پیکان به صورت محدود برای چند وانت تولید می شود. .

عضوکمیسیون نود مجلس اضافه کرد: علاوه بر اقدامات انجام شده توانستیم در سال 1384 موتور ملی گازسوز را در کشور تولید کنیم زیرا به این نتیجه رسیدیم که برای به حرکت درآوردن موتور بنزینی باید آن را در داخل بسازید. علاوه بر این، از نظر مونتاژ، ما خودمان تمام موتورهای مونتاژ شده را مدرن کردیم و در این زمینه ده ها طرح توسعه انجام شد و همه آنها موفق شدند. همچنین به درخواست وزارت نفت برای آنها موتورهای دیزلی طراحی کردیم.

تکنولوژی بالا مستلزم سرمایه گذاری و هزینه های بالایی است

نماینده تهران با اشاره به فناوری و فناوری موتورهای تولید شده در کشور گفت: یکی از مهم ترین مسائل در زمینه فناوری و کیفیت موتور خودرو، داشتن دانش فنی سوخت رسانی هوشمند در موتور خودرو است و خوشبختانه امروز به طور مستقیم به آن دست یافته ایم. فناوری مانیتورینگ در موتورهای احتراقی علاوه بر این، برای تسلط و تحقق فناوری، حمایت سیاسی ضروری است. به عنوان مثال در سال 1392 یک موتور هیبریدی (برقی احتراق) طراحی شد که مورد حمایت دولت وقت نبود.

وی افزود: خودروهای هیبریدی از نظر قیمت 50 درصد گران‌تر هستند، بنابراین باید یارانه‌های لازم برای استفاده مقرون به صرفه از این خودروها اختصاص داده شود.

مصرف بنزین در کشور بیشتر از تولید بنزین است

میرسلیم در خصوص مصرف بالای سوخت در کشور گفت: مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 130 میلیون لیتر است اما حجم تولید روزانه بنزین در کشور تنها 109 میلیون لیتر است. بنابراین برای جلوگیری از قاچاق و بهبود مدل مصرف بنزین باید مقدار آن به حدود 90 درصد فوب خلیج فارس برسد که در حال حاضر تفاوت فاحشی با فوب خلیج فارس دارد.

وی با اشاره به اینکه برای ارتقای کیفیت بنزین باید مواد اولیه و فناوری های گران تری را به سوخت اضافه کرد، گفت: بدون شک اگر بخواهیم بنزینی با کیفیت و استاندارد بالاتر تولید کنیم باید از افزودنی های دیگر نیز استفاده کنیم. به عنوان یک فرآیند پالایشی پیچیده تر که هزینه تولید بنزین با کیفیت بهتر را افزایش می دهد و در تمام دنیا هم همینطور است و با افزایش سطح و کیفیت بنزین قیمت تمام شده آن نیز متعاقبا افزایش می یابد.

نماینده مردم تهران در پایان افزود: بحث مهم جلوگیری از کاهش قیمت سوخت است، امروز قیمت همه چیز افزایش یافته اما قیمت سوخت را حفظ کرده ایم. اما یکی از مهم ترین تلاش های ما بهینه سازی مصرف این موتورها با به روز رسانی فناوری مورد نیاز در موتورهای خودرو و بهبود آنها به منظور کاهش بخشی از مصرف سوخت کشور است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا