حال تصور کنید که با توجه به اینکه یک کامیون تانکر فقط ظرفیت حمل 30000 لیتر سوخت مایع را دارد، چند کامیون تانکر باید در خط اضافی قرار گیرند و یک شبه در جاده های کشور فرستاده شوند و چند تانکر باید برای جبران حرکت کنند. تفاوت فاحش کمبود سوخت؟ همچنین در این عرضه انبوه از ظرفیت تجهیزات، امکانات و سرمایه انسانی استفاده و بسیج خواهد شد.
طبق اعلام وزارت نفت، شرکت های تابعه وزارت نفت در نیمه دوم سال 1400 با برنامه ریزی و هماهنگی بیشتر بین شرکت های ملی پالایش و پخش، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، شرکت ملی گاز ایران، برنامه ریزی وزارت نفت و شرکت ملی نفت. وزارت نفت طی بحث های مربوط به تولید و تحویل گاز طبیعی، تولید سوخت مایع و تحویل به نیروگاه ها و همچنین تعامل موثر با وزارت نیرو و سایر دستگاه های مرتبط، این آزمون را با موفقیت و سربلندی پذیرفته است. ، نحو ممکن ارائه شده است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
اگر نگاهی اجمالی به حجم سوختی که در کشور جابه جا و جابه جا می شود داشته باشیم، این میزان انتقال و جابجایی در اکثر بخش ها اعم از گاز، بنزین، نفت، گاز و نفت سفید، آمار بسیار بسیار بالا و عجیبی است. به طوری که تنها در حوزه مصرف گاز طبیعی، بدون در نظر گرفتن سایر بخش ها، میزان مصرف در کشور ما با کل مصرف گاز طبیعی در قاره اروپا برابری می کند. .
مسئولان ادارات ذیربط از جمله شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی جلسات هماهنگی روزانه را که در سطوح مختلف مدیریتی برگزار می شد برای تامین سوخت مورد نیاز کارخانه بررسی، نظارت و هماهنگی کردند.
با بارش شدید برف در زمستان امسال در شمال و شمال غرب کشور و جاری شدن سیل در جنوب کشور، دمای هوا در بسیاری از نقاط کشور زیر 20 درجه زیر صفر و در برخی نقاط حتی 22 درجه سانتیگراد زیر صفر است که ذخیره سازی مناسبی دارند. سوخت در هوای گرم با وجود شرایط بحرانی و تمام مشکلاتی که در زمینه ترافیک و بسته بودن راه ها وجود داشت، کوچکترین مشکل و کمبودی در زمینه سوخت وجود نداشت.سوخت گرمایشی و پخت و پز برای روستاییان و مصرف کنندگانی که با تشکر از کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، مشترکین روستایی نیازمند نفت سفید و گاز مایع سوخت مورد نیاز خود را دریافت کردند و تاکنون گزارش کمبود سوخت در کشور دریافت نشده است.
زمستان امسال علاوه بر سوخت رسانی مستمر و شبانه روزی نیروگاه ها، گاز طبیعی مایع بیشتری نیز بین مصرف کنندگان توزیع شد. کرامت ویساکرمی مدیرعامل شرکت توزیع کننده فرآورده های نفتی در خصوص این روند گفت: وزارت نفت در سال جاری عملیات سوخت رسانی زمستانی خود را به بهترین شکل ممکن انجام داد و خوشبختانه در تامین برق کشور مشکلی وجود نداشت. عملیات سوخت رسانی در زمستان امسال ذخایر بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده ها در کشور خوب بود و سعی کردیم در تابستان علیرغم مصرف سوخت بالا در هوای سرد، نیاز بخش های صنعتی و خانگی را با ذخیره سازی مناسب تامین کنیم.
اما در حوزه نیروگاه حدود 65 درصد با تانکر و حدود 35 درصد با خط لوله تحویل می شود و در حال حاضر حدود 12 هزار دستگاه تانکر در زنجیره توزیع محصولات فعالیت می کنند که محصولات را به ایستگاه ها و مقاصد مورد نیاز حمل می کنند.
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هر ساله در فصل زمستان علاوه بر سوختگیری نیروگاههای صنعتی و نیروگاهی، مسئولیت سوختگیری غیربرقی را نیز بر عهده دارد که سوخت گرمایشی و پخت و پز روستاییان ساکن در مناطق صعب العبور و بدون دسترسی به منابع طبیعی را تامین میکند. شبکه گاز یکی از آنهاست که البته در شرایط برف و باران شدید و سیل شرایط خاصی پیدا می کند و حجم آن افزایش می یابد.
تامین برق نیروگاه ها محدود به فصل زمستان نیست و یکی از فعالیت هایی است که هر ساله با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی از حساسیت بیشتری برخوردار می شود، بنابراین عملیات دوم ذخیره سازی سوخت در نیروگاه ها در طول سال انجام می شود. محدود نیست در 6 ماه دوم با توجه به اینکه در ابتدای هر سال شرایطی در کشور به وجود می آید که نیروگاه ها دارای حداقل موجودی نفت و گاز و نفت کوره باشند، بنابراین لازم است قبل از فصل سرما برنامه ریزی لازم در این زمینه و ذخیره سازی مناسب انجام شود. نفت و گاز و نفت کوره.
میانگین مصرف گاز کشور در آذرماه امسال حدود 500 میلیون مترمکعب بود که با سردی هوا در اوایل بهمن ماه این رقم تغییر کرد و به یکباره مصرف به 692 میلیون مترمکعب رسید. فاصله یک عدد بزرگ است، 192 میلیون متر مکعب! این فاصله با سوخت مایع جایگزین خواهد شد.
کار برنامه ریزی و مدیریت سفارش حمل و نقل محصولات و نوع حمل با خط لوله یا تانکر بر عهده مدیریت تامین و توزیع شرکت ملی پخش است. با توجه به اینکه به طور کلی فرآورده های پالایشگاه های مرکزی کشور برای مصرف در مناطق مرکزی و شمالی کافی نیست و سوخت مورد نیاز نیمه شمالی کشور باید از جنوب تامین و با خطوط لوله و تانکر حمل شود. برنامه ریزی این انتقال در طول زمان دریافت برنامه های تولیدی پالایشگاه و نیاز مناطق مختلف یکی از چالش های مدیریت تامین و توزیع سوخت در کشور است و این عملیات در فصول سرد سال اهمیت و اهمیت مضاعفی پیدا می کند. سال
سال 1400 یکی از سخت ترین سال های تامین سوخت زمستانی در سال های اخیر برای زنجیره تامین و توزیع محصول در کشور بوده است. مصرف گاز در کشور به سرعت در حال رشد بود و چندین رکورد را به ثبت رساند. این رقم در اوایل بهمن ماه به اوج خود رسید و به طور میانگین روزانه بیش از 110 میلیون لیتر نفت و گاز در کشور توزیع می شد تا نیروگاه ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
از طرفی سوختگیری زمستانه تنها به ارسال با خطوط لوله و کامیونهای تانک محدود نمیشود و بخشی از این عملیات توسط خودروهای تانک انجام میشود و اگر بخواهیم به طور گستردهتر ببینیم، گستردگی این عملیات، تنوع روشهای حمل و نقل و… نوع محصول مستلزم هماهنگی کامل میانجی (سازمان های ریلی، دریایی و دریایی) عملیات تامین در کشور به ویژه در شرایط افزایش چشمگیر مصرف گاز طبیعی در کشور، انجام عملیات گسترده و نفس گیر برای حمل و نقل سوخت به کشور به بهترین شکل و در کمترین زمان ممکن و به ایمن ترین شکل ممکن و توزیع شود.
absnews
به گزارش ای بی اس نیوز، با سردی هوای فصول سرد سال، لازم است گاز طبیعی ارسالی به نیروگاه های کشور با سوخت مایع یا نفت سفید که مقدار آن متغیر و شیب آن متغیر است جایگزین شود. در روزهای سرد کشور توزیع فرآورده های نفتی بسیار بالاست، بنابراین باید ظرف یک یا دو روز حجم 100 میلیون مترمکعب سوخت مایع به نیروگاه ها ارسال شود و گاز طبیعی در نیروگاه ها جایگزین شود و روند کار حفظ شود. تولید برق در کشور؛ این عملیات به خودی خود از نظر تامین سوخت و برق در کشور بسیار حساس است، اما نوع محصول حمل و نقل، تنوع روش ها و خطوط انتقال و تعداد زیاد تانکرهای ارسالی در جاده ها و نیروگاه ها، همه حجم این ظریف است. ، عملیات حمل و نقل پیچیده و شگفت انگیز که کشور را بزرگ می کند.
مصرف انرژی در ایران بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است و حجم عملیات انتقال محصول بسیار بالاست. شرکت ملی گاز مقدار مشخصی گاز تولید می کند و با توجه به محدودیت تولید بدون توجه به افزایش مصرف داخلی، در صنایع و نیروگاه ها محدود خواهیم بود و این فاصله و این کاهش به خصوص در فصل زمستان، بیشتر می شود. سوخت صنایع سیمان، پتروشیمی و فولاد توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تامین می شود.
سوخت دوم برای نیروگاه های نفت سوز کوره یا نفت کوره و سوخت دوم برای نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی نفت و گاز است. نه تنها در فصول سرد، بلکه در فصل گرما نیز باید توجه ویژه ای به این منطقه شود و ذخیره سازی برای فصول سرد سال انجام شود تا در صورت بروز مشکل، بتوان سوخت مورد نیاز نیروگاه ها را تامین کرد. از دست دادن بار از شبکه در طول زمستان.
بر اساس آخرین گزارشها، علاوه بر این عملیات گسترده، تامین سوخت مورد نیاز برای فصل زمستان، سوخترسانی به خودروها به ویژه در ایام پیک سال مانند نوروز نیازمند برنامهریزی دقیق و دقیق در کشور است. از Société Nationale de Distribution des Produits Pétroliers ذخایر فعلی سوخت کافی است و در صورت بروز سرمای احتمالی در روزهای آینده، پیش بینی های لازم انجام شده است. همچنین این شرکت در حال برنامه ریزی و آماده سازی برای تامین بنزین نوروزی و ارسال سوخت مورد نیاز به انبارها برای مقاصد مسافری است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز