دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران از تولید 90 کاتالیست و جاذب در کشور با ظرفیت سالانه 120 هزار تن خبر داد و گفت: این میزان تولید موجب صرفه جویی یک میلیارد دلاری ارزی کشور می شود.
وی مصرف داخلی سالانه را حدود 40 هزار تن کاتالیزور در کشور ذکر کرد و افزود: ظرفیت تولید سالانه 120 هزار تن کاتالیست در کشور وجود دارد که به همین دلیل تولیدکنندگان مازاد تولید خود را به کشورهای همسایه روسیه، ونزوئلا و عمان صادر می کنند. .
میرمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تامین مواد اولیه تولید کاتالیست؛ وی گفت: کاتالیزور یک محصول دانش بنیان است و مقدار زیادی از مواد اولیه آن در داخل و مقداری هم از خارج تامین می شود، اما تلاش تولیدکنندگان این است که دانش فنی تهیه مواد اولیه را به دست آورند و تمام مواد اولیه را تامین کنند. مواد مصرفی محلی
وی افزود: طی 20 سال گذشته برخی تولیدکنندگان برای تولید کاتالیست با دانشگاه ها همکاری کرده اند، برخی با مهندسی معکوس به تولید و بومی سازی این محصول و برخی نیز برای انتقال فناوری اقدام کرده اند.
میرمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مبنی بر اینکه آیا تولیدات داخلی قابل رقابت با تولیدات خارجی است یا خیر؟ او گفت بله؛ وقتی محصولی را صادر می کنیم، در واقع در حال رقابت با خارجی ها و شرکت در فراخوان های اروپایی هستیم.
مصرف 1000 تن نفت کوره برای کاتالیزور بنزین از سال 1401
دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیزور ایران برای اولین بار در کشور به تولید مهم ترین کاتالیست صنعتی اشاره کرد و افزود: کاتالیست RFCC با تبدیل نفت کوره به بنزین و فرآورده های نفتی سبک باعث کاهش تولید مازاد نفت کوره در پالایشگاه ها می شود.
وی با بیان اینکه تاکنون هزار تن از این کاتالیزور استفاده شده است، گفت: در این فرآیند 50 درصد نفت کوره به بنزین و مابقی به گازوئیل و سایر گازها تبدیل می شود. در حال حاضر پالایشگاه های اراک و آبادان از این کاتالیزور استفاده می کنند. و پالایشگاه اصفهان از این کاتالیزور استفاده می کند. مصرف کنندگان این کاتالیزور نیز اضافه خواهند شد.
میرمحمدی با بیان اینکه از سال 1386 درصدد ساخت این کاتالیست در کشور بوده است، گفت: برای ساخت این کاتالیست یک میلیارد و 150 میلیارد تومان سرمایه گذاری شد و با توجه به بزرگی تولید آن می توان گفت که تولید آن برابر با کاتالیست است. یک پالایشگاه و فرآیند مصرف حفاظت از محیط زیست آن بسیار موثر است.
به گفته میرمحمدی؛ اخیرا شخصی ادعای ساخت این نوع کاتالیزور را داشت اما نتوانست آن را ثابت کند و علیرغم درخواست بازدید نمی گفت که این می تواند نشانه واردات کالا باشد.
تاخیر پرداخت ؛ چالش برای تولیدکنندگان کاتالیزور
وی به چالش های پیش روی تولیدکنندگان اشاره کرد و افزود: واحدهای ایرانی با کیفیت اروپایی، قیمت چینی و تاخیر در پرداخت تولید می شوند که به دلیل تورم تامین نقدینگی برای تولیدکننده کاتالیست سخت می شود به عنوان مثال گران ترین کاتالیست 110 هزار دلار قیمت دارد. کیلو ساخت داخل با قیمت 35000 دلار و دوبرابر کیفیت نمونه خارجی ولی پرداخت با تاخیر.
میرمحمدی ادامه می دهد: وقتی سفارش خارجی دارید، اعتبار گشایش می کنید، تولیدکننده خارجی از بانکی که اعتبار گشایش می کند وام می گیرد، اما تولیدکنندگان داخلی دائماً مشکلات بانکی، بیمه و مالیات دارند.
وی افزود: یکی دیگر از چالش های این صنعت خود محوری و عدم استفاده از تجربیات واحدهای تولیدی است، به عنوان مثال کاتالیستی که در یک واحد تولید و مصرف می شود، مصرف کنندگان در واحد دیگر مجددا آزمایش می کنند که باعث کند شدن می شود. سرعت توسعه این صنعت را کاهش دهد، بله، اگر یک واحد صنعتی کاتالیست مصرف کند، واحد دیگری نیز باید آن را بپذیرد.
بخش دولتی نباید وارد تولید کاتالیزور شود
دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیزور ایران با بیان اینکه بیشتر فعالان کاتالیست از بخش خصوصی هستند؛ وی گفت: متاسفانه بخش دولتی وارد حوزه کاتالیزوری شده که نباید وارد شود، زیرا بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده است و با ورود دولت، بخش خصوصی با چالش و فشار مواجه خواهد شد.
میرمحمدی ادامه داد: اکنون گروه فولاد وارد عرصه کاتالیست ها شده و به بخش خصوصی فشار می آورد و محصول را به هر قیمتی که بخواهند عرضه می کند و در مناقصه شرکت نمی کند که سایر ادارات دولتی نیز وارد این حوزه شوند.
وی در خصوص اینکه آیا توانمندی وجود دارد که بخش خصوصی توان تولید را ندارد و باید به بخش دولتی اختصاص یابد، گفت: در صنعت نفت و گاز و سایر صنایع هنوز حدود 5 کاتالیزور ساخته نشده است. چون به دلیل مصرف بسیار کم سرمایه گذاری برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل بخش خصوصی روی اینها کار نمی کند اما بخش دولتی و پژوهشکده هایی مانند پژوهشگاه پتروشیمی در حال تلاش برای ساخت این کاتالیزورها هستند. که در مقایسه با 90 کاتالیست تولید شده و مورد استفاده در صنایع مختلف توسط بخش خصوصی بسیار ناچیز است.
ممنوعیت واردات کاتالیست های تولید داخل با تلاش وزارت امنیت
دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران با بیان اینکه خوشبختانه وزارتخانه های حراست و اقتصاد همکاری خوبی با انجمن تولیدکنندگان کاتالیست داشته اند، گفت: امسال این 90 کاتالیست به وزارت صنعت ارسال شده است و بر اساس ابلاغیه وزارت امنیت وزارت اقتصاد و دارایی و گمرک، ورود 90 کاتالیزور. تولید داخلی طبق قانون ممنوع است که کار مثبت این دو وزارتخانه برای حمایت از تولید داخلی بوده است.
وی ادامه داد: متأسفانه برخی واحدهای صنعتی به صورت غیرقانونی این کاتالیست ها را وارد می کنند، به عنوان مثال یکی از واحدهای پتروشیمی 2 سال پیش کاتالیست وارد کرد اما هنوز این شکایت به نتیجه نرسیده است. همچنین با تغییر کد تعرفه و تغییر نام گمرک قاچاق می شود.
وی دلیل واردات کاتالیست توسط واحدهای تولیدی خاص را از یک سو استفاده از ارز فیات و از سوی دیگر عدم اعتماد به تولید ملی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی عنوان کرد و گفت: : علیرغم قانون حمایت از تولید ملی و الزام بخش عمومی به مصرف کالاهای ملی، برخی همچنان واردات دارند.
به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران؛ مدیران و ناظران صنعت برای شناخت ظرفیت واحدهای تولیدی برنامه بازدید از صنایع مختلف ملی را در دستور کار خود قرار دهند تا بر این باور باشند که تولیدکنندگان در همه زمینه ها ظرفیت تولید، رفع نیازهای ملی و حتی صادرات را دارند. . .
انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران 13 عضو دارد که 3 عضو در زمینه کاتالیست خودرو با خروجی 4 میلیون قطعه و بقیه در تولید کاتالیست سایر صنایع با خروجی 120 هزار تن در کشور فعال هستند.