عملیات دریایی یمن علیه کشتی های رژیم صهیونیستی در منطقه دریای سرخ، تاجران انرژی و شرکت های کشتیرانی را با افزایش هزینه های حمل و نقل و تاخیر بیشتر در تحویل کالا مواجه کرده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، برای دوری از منطقه دریای سرخ، ابرنفتکش Grand Bonanza که به نمایندگی از شرکت توتال انرژی از ابوظبی یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت حمل می کند، سفری 40 روزه را برای دور زدن آفریقا و رسیدن به فرانسه انجام داد.
بر اساس برآوردهای یک منبع حمل و نقل و داده های LSEG و Kepler، این سفر حداقل دو هفته بیشتر از مسیر معمول از طریق کانال سوئز طول می کشد و حدود 5.7 میلیون دلار هزینه خواهد داشت که افزایشی حدود 80 درصدی را نشان می دهد. رزرو ابرنفتکش گرند بونانزا توسط شرکت فرانسوی توتال نشان می دهد که چگونه عملیات نیروی دریایی یمن علیه کشتی های رژیم صهیونیستی در دریای سرخ که عمدتاً بر کشتیرانی کانتینری تأثیر گذاشت، اکنون هزینه ها را افزایش داده و تجارت جهانی نفت را مختل کرده است.
حمله جمعه گذشته به نفتکش ترافیگورا این خطر را برجسته کرد.
تولیدکنندگان و بازرگانان انرژی قیمتهای بالاتری را برای سفرهای طولانیتر در اطراف دماغه امید خوب کاهش میدهند و از تانکرهای بزرگتر برای مدیریت هزینهها و ریسکها استفاده میکنند، در حالی که خریداران برای جبران هزینههای حمل و نقل و خطر جنگ، تخفیف میخواهند.
شرکت های کشتیرانی در حال تجدید نظر در مسیرها و نقاط سوخت گیری و افزایش سرعت قایقرانی هستند که منجر به مصرف سوخت بیشتر و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای می شود.
استفانو گراسو، مدیر پورتفولیو در 8VantEdge در سنگاپور گفت: «تا زمانی که اختلالات دریای سرخ به سرعت فروکش نکند، شاهد افزایش قابل توجهی در هزینه نفت خام خواهیم بود».
به گفته تاجران، پالایشگاههای اروپایی از زمان تحویل طولانیتر رنج بردهاند که هزینههای نفتی را که خریداری میکنند افزایش داده است، اما حاشیه سود آنها با کاهش واردات محصولات رقیب از خاورمیانه و هند حمایت شده است.
بازرگانان گفتند که زمان سفر طولانیتر باعث کاهش تانکرهای موجود شده و بر محمولههای نفتا از اروپا به آسیا و گازوئیل از شرق به اروپا تأثیر گذاشته است.
تحلیلگران گلدمن در یادداشتی به تاریخ 29 ژانویه ساکس نوشتند که افزایش اخیر در نرخ خالص حمل و نقل باعث افزایش قیمت محصولات پالایش شده در مناطق عمده واردکننده از جمله گازوئیل در اروپا، نفتا و نفت کوره در آسیا و بنزین در ایالات متحده شده است.
موکش صحدف، رئیس بازرگانی نفت در مشاور انرژی ریستاد گفت: همانطور که گاز طبیعی آمریکا پس از جنگ اوکراین جایگزین گاز طبیعی روسیه به اروپا شد، پالایشگاههای ایالات متحده میتوانند نفتکشهای فرآوردههای نفتی را به اروپا ارسال کنند و عرضه را جایگزین کنند. شرق. حملات اخیر در دریای سرخ هم تهدیدی برای واردات محصولات تصفیه شده اتحادیه اروپا و هم فرصتی برای سیستم پالایشی ایالات متحده است تا یک بار دیگر خلاء را پر کند.
جدایی شرق و غرب
به گفته تاجران، برای پالایشگاه های اروپایی که نفت عراق از بصره را خریداری می کنند، افزایش هزینه های واردات باعث کاهش تقاضا در سه ماهه اول سال جاری شد.
به گفته یک تاجر پالایشگاه اروپایی، هزینه اجاره کشتیهای سوئزمکس میلیون بشکه برای حمل نفت عراق به پالایشگاههای مدیترانه از 2.50 دلار به 3.50 دلار در هر بشکه افزایش یافته است.
حجم نفت عراق به مقصد اروپا کاهش یافته است. علاوه بر این، از آنجا که در بازار امروز، قراردادهای کوتاه مدت نفت گرانتر از قراردادهای تحویل در ماه های آینده است، محموله ها در طول 20 روز اضافی که کشتی در آب است، ارزش خود را از دست می دهد.
از سوی دیگر، فروشندگان نفت CPC Blend قزاقستان به آسیا محمولههایی را از مسیر آفریقا با کشتیهای بسیار بزرگ VLCC به جای کشتیهای کوچکتر Suezmax ارسال میکنند تا در هزینه خود صرفهجویی کنند، اما هنوز هیچ قراردادی برای تحویل محموله وجود ندارد.
یکی از عوامل بازدارنده این است که تانکرهای VLCC با ظرفیت 2 میلیون بشکه نفت برای پهلوگیری در بندر نووروسیسک روسیه، جایی که نفت CPC Blend صادر می شود، بسیار بزرگ هستند و بنابراین محموله ها باید از نفتکش های کوچکتر منتقل شوند. به VLCC ها منتقل می شود که منجر به هزینه های اضافی می شود.
یکی از افراد دخیل در تجارت نفت با درجه نفت CPC Blend گفت: «من می بینم که بازار یک شکاف آشکار بین شرق و غرب ایجاد می کند. بصره در شرق باقی می ماند، کیفیت روغن “CPC Blend” در غرب باقی می ماند.
پیامدهای گسترده
به نوبه خود، توتال به طور موقت VLCC Amphion را برای بارگیری نفت خام از فجیره به انگلستان در 6 و 7 فوریه اجاره کرد. این نفتکش با گزینه عبور از دماغه امید خوب به قیمت تقریبی 6.4 میلیون دلار یا عبور از کانال سوئز به مبلغ تقریبی 3.7 میلیون دلار اجاره شد.
به گفته SSY Tankers، تعداد محدود شناورهای موجود به بازار آسیا آسیب رسانده است. هفته گذشته، نرخ حمل و نقل یک نفتکش با قابلیت حمل 670 هزار بشکه گازوئیل از کره جنوبی به بریتانیا حداقل 30 درصد یا بیش از 6 میلیون دلار افزایش یافت.
این به نوبه خود منجر به افزایش 20 درصدی تعداد نفتکش های فعال در مسیرهای کوتاه و متوسط در منطقه آسیا شده است.
سرنا هوانگ، تحلیلگر Vertexa گفت: از زمان حملات ایالات متحده و انگلیس به یمن در 12 ژانویه، ما شاهد انحراف حداقل 70 نفتکش به دماغه امید خوب در آفریقای جنوبی بوده ایم. »
در همین حال، تاجران گفتند که افزایش هزینه های حمل و نقل و بیمه، محموله های دیزل و سوخت جت از آسیا و خاورمیانه به اروپا را محدود کرده است.
دادههای کپلر نشان داد که محمولههای گازوئیل از هند به اروپا در ژانویه تقریباً 80 درصد کاهش یافته است.
تاجران می گویند که افزایش 50 درصدی هزینه های حمل و نقل احتمالاً توانایی پالایشگاه های اروپایی برای صادرات نفتا به آسیا را از بین برده است.
حملات اخیر اوکراین به پالایشگاه ها و یک پایانه نفتی بزرگ در روسیه که باعث کاهش صادرات این کشور شده است، تجارت جهانی را بیشتر مختل کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، این امر منجر به افزایش تقاضای خریداران برای عرضه محصولات از خاورمیانه به آسیا شده است که منجر به افزایش 60 درصدی نرخ حمل و نقل برای تانکرهای LR به حدود 5 تا 6 میلیون دلار شده است که می تواند 650000 را حمل کند. بشکه های نفتا برای حمل
انتهای پیام