سایر موضوعات

سهم اندک مصر در تجارت خارجی ایران و آهن و فولاد مهمترین محصولات صادراتی به مصر است.

آمار تجارت خارجی نشان می دهد که از مجموع 53.16 میلیارد دلار صادرات ایران در سال 1401، مصر کمتر از 0.02 درصد معادل 9.48 میلیون دلار بوده و از این نظر در رتبه 70 شرکای تجاری ایران قرار دارد. با گذشت زمان، آهن و فولاد مهمترین صادرات ایران به کشور بوده است.

به گزارش ای بی اس نیوز، مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران در گزارشی با عنوان «سیاست تجاری مصر» به تحلیل روندهای اصلی دیپلماسی اقتصادی مصر، اهداف دیپلماسی اقتصادی و استراتژی صادرات ملی این کشور پرداخت.

در بخشی از این گزارش روابط تجاری ایران و مصر مورد بررسی قرار می گیرد که نشان می دهد به دلیل شرایط سیاسی دو کشور سال هاست که روابط تجاری محدودی داشته اند.

بر این اساس، از مجموع 53.16 میلیارد دلار صادرات ایران در سال 1401، مصر کمتر از 0.02 درصد معادل 9.48 میلیون دلار بوده و از این نظر رتبه 70 شرکای تجاری ایران را به خود اختصاص داده است. در زمینه واردات نیز این کشور از مجموع 59.65 میلیارد دلار واردات ایران در رتبه 77 قرار دارد که 0.01 درصد معادل 5.7 میلیون دلار به آن اختصاص دارد.

همچنین در شش ماهه اول سال 1402 کل صادرات ایران به مصر معادل 710 تن به ارزش بیش از 270 هزار دلار و کل واردات ایران از مصر کمتر از هشت تن به ارزش کمتر از 279 هزار دلار بوده است.

به طور کلی، تحلیل تحولات تجارت بین دو کشور نیز نشان می دهد که تجارت ایران و مصر طی دوره 1401 تا 1395 کاهش چشمگیری داشته است. پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران، حجم مبادلات تجاری دوجانبه ایران و مصر با کاهش بسیار شدیدی همراه شد. به طوری که این رقم از 218 میلیون دلار در سال 2018 به کمتر از 7 میلیون دلار در سال 2019 کاهش یافت. اما از آن سال تا سال 1401 با لحنی بسیار ملایم افزایش یافت.

چه کالاهایی بین ایران و مصر مبادله می شود؟

این در حالی است که در سال 1401 سنگ و کنسانتره منگنز، تخته، پانل و پایه های مورد استفاده در صنایع برق و الکترونیک و پیچ های خودکار سه گروه اصلی کالاهای وارداتی از مصر توسط ایران و در همان سال محصولات فولادی بودند. ، قطعات و کاتالیزورهای کلاچ خودرو. مواد شیمیایی مهمترین کالای صادراتی ایران به مصر بوده است.

در بخشی دیگر از این گزارش اشاره شده است که مصر به دنبال افزایش فروش محصولات خود در بازار ایران است و در این میان مصر می تواند در شرایط تحریم ایران برخی از کالاهای مصرفی را دریافت کند، ایران با شرایط تجاری مناسب. و با استفاده از پول ملی خود. از سوی دیگر، ایران با بهبود روابط خود با مصر می‌تواند راه‌هایی برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری خود در منطقه از جمله استفاده از کانال سوئز و افزایش صادرات خود به مصر فراهم کند. به ویژه ایران در تلاش است روابط تجاری خود را با بازارهای منطقه تقویت کند تا بتواند با تحریم ها مقابله کند و تاب آوری کشور را افزایش دهد.

پیش نیازهای ورود به بازار مصر

بر این اساس ایران به دنبال دور زدن تحریم های آمریکا و صادرات به کشورهای همسایه است و مصر فرصت بسیار خوبی برای صادرات کالاهای مصرفی ارائه می دهد. جمعیت 109 میلیونی مصر می تواند بازار قابل قبولی را برای محصولات ایرانی فراهم کند. پیش نیاز استفاده از آن علاوه بر اطلاع از شرایط ورود، به رفع زنجیره تحریم، انعقاد قراردادهای تسهیل تجارت و رعایت تعهدات مالی بستگی دارد. و الزامات بانکی

همچنین توسعه روابط اقتصادی با مصر به عنوان دروازه ورود به قاره آفریقا بسیار مهم است، زیرا این کشور عضو بازار مشترک کشورهای آفریقای شرقی و جنوبی است. توافق با 21 کشور و جمعیتی بیش از 582 میلیون نفر که تولید ناخالص داخلی آنها در سال 2019 معادل 919 میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2043 به 3150 میلیارد دلار برسد بنابراین توسعه روابط اقتصادی با مصر توسعه یافت. و نهادینه شدن آنها در سرتاسر اقتصاد ایران می تواند فرصت های بی نظیری را در آینده نزدیک و دور به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا