قطعات تقلبی خودرو که قرار بود با طراحی شناسه کالا دیگر جایی در بازار نداشته باشند، طی روزهای اخیر مشتریان زیادی را با مشکل مواجه کرده است و تعمیرکاران خودرو نیز از ورود خودروهای آسیب دیده جدی گلایه دارند. در نهایت مسئولان ذیربط نیز بر این باورند که در اجرای این طرح و فعالیت سامانه نواقصی وجود دارد که به زودی اصلاح خواهد شد.
به گزارش ای بی اس نیوز، برنامه شناسایی قطعات یدکی با هدف رفع گمانه زنی در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق و غیراستاندارد که جان و مال مردم را تهدید می کند از مرداد ماه سال گذشته تدوین و اجرا شده است.
از اسفند ماه سال 1400 موضوع مدیریت و کنترل بازار قطعات خودرو توسط وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت (سیدرزا فاطمی امین) مطرح و با چالش جدی مواجه شد و از ابتدای سال گذشته در دستور کار قرار گرفت. لذا وزیر وقت صمت در راستای اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص قاچاق و کلاهبرداری قطعات خودرو بعد از تعطیلات عید نوروز، اعلام کرد: قطعات خودرو، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات. ، پنج اولویت اول این طرح در سطح کشور اجرا می شود.
بر این اساس مقرر شد کلیه اقدامات پیش بینی شده در اجرای این طرح به صورت مستمر و هفتگی رصد و کنترل شود و با انطباق مناسب طرح گام به گام پیش برود. بدین ترتیب این طرح با عزم جدی اداره کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به تمهیدات انجام شده و اقدامات زیربنایی موجود در این وزارتخانه، ابتدا با اولویت گروه کالایی در زمینه قطعات یدکی خودرو، عملیاتی شد.
از ابتدا تاکید شد که اجرای این طرح علاوه بر مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی، نتایج مثبت اقتصادی دیگری از جمله ایجاد فرصت های شغلی جدید در بخش تولید و همچنین تضمین ایمنی را در پی خواهد داشت. . مصرف کنندگان در استفاده از کالاهای موجود در بازار به ویژه در زمینه قطعات یدکی خودرو نیز حاصل می شود.
در مرحله اول اجرای این طرح، مبارزه با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو از 24 فروردین ماه در سراسر کشور عملیاتی می شود و به دنبال آن عرضه قطعات یدکی خودرو در بازار آغاز می شود. از ژوئن بیست و یکم مشروط به داشتن کد رهگیری خواهد بود و از این تاریخ اتحادیه ها از خرید اقلام بدون شناسه منع خواهند شد. در نهایت از 24 مردادماه عرضه لوازم یدکی و قطعات خودرو بدون شناسه ممنوع و ثبت «کد نقش» فعالان لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه تجارت جهانی الزامی شد.
پس از آن، امکان شناسایی کالا و دریافت کد رهگیری تا 24 مهر ماه 1401 تمدید شد و بر این اساس، 24 مهر آخرین مهلت قانونی ثبت شناسه کالا و کد رهگیری 55 لوازم یدکی بود. . اتاق ها به گفته مسئولان وزارت امنیت، تصمیم گرفته شده است که پس از این تاریخ، محصولات فاقد کد شناسایی، قاچاق محسوب و بر اساس قانون قاچاق جمع آوری شوند.
اما در اواسط آذرماه، یکی از مسئولان وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که مهلت ساماندهی کالاهای فاقد شناسه کالا تا پایان سال تمدید شده و از ابتدای سال 1402 تمامی قطعات یدکی شامل این طرح باید دارای کد رهگیری باشد.
اما با گذشت نزدیک به یک سال از اجرای رسمی این طرح (و یک سال و نیم از اولین ابلاغ)، وجود لوازم یدکی تقلبی بدون شناسه کالا، مشتریان و البته تعمیرکاران خودرو را نگران کرده است. یکی از مشکلات اساسی در توزیع کالا در کشور، عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی است که به دلیل بی کیفیتی، مصرف کننده نهایی را با مشکلات و آسیب های جدی مواجه می کند.
مشتریان شکایت دارند
در چند وقت اخیر تعداد زیادی از مردم با مراجعه به مراکز مختلف حل اختلاف از قطعات تقلبی موجود در بازار شکایت کرده اند.
یکی از این مشتریان می گوید حدود 100 میلیون تومان برای خودروی خود خرج کرده است اما هنوز مشکل خودرویش حل نشده است.
یکی دیگر از مشتریان مدعی است که به دلیل کیفیت پایین و روغن تقلبی استفاده شده برای خودروی وی که قیمتی برابر با مدل اصلی داشته، خودرو دچار مشکل شده و بیش از 100 میلیون تومان برای وی هزینه داشته است.
از سوی دیگر تعمیرکاران نیز از این مشکل گلایه دارند و می گویند تعداد زیادی از خودروها برای تعمیر به مراکز آنها مراجعه می کنند زیرا خودرو به دلیل نصب لوازم یدکی تقلبی دچار مشکل شده است.
کلاهبرداری توسط افراد سودجو و فرصت طلب
در همین راستا بازرسان اتاق اصناف ایران تعداد زیادی لوازم یدکی فاقد کد شناسایی و کد رهگیری را کشف کردند که مشخص نیست از کجا آمده و کدام قطعات قابل ردیابی نیست.
در همین رابطه سیداحمد عابدین زاده، رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی نیز خاطرنشان کرد: در نگاه اول و ظاهر، لوازم یدکی موجود در بازار، محصولات اورجینال با برندهای معتبر هستند، اما در نگاه اول، به دنبال از نزدیک می بینیم که آنها شناسه ندارند: کالاها یا کدهای رهگیری هستند که سودجویان و فرصت طلبان سعی در فریب آنها داشته اند که گاهی تشخیص آن برای فروشنده دشوار است.
علیرضا نیکآیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو نیز در این باره میگوید: با توجه به اینکه روش تشخیص گاهی سخت است و قطعات تقلبی مشابه اصل است، تعمیرکاران آن را درک نمیکنند و روی خودروی مشتری نصب نمیکنند. اما با چند کیلومتر مشکلات محدود، پیمایش، اشکالات مجدد، و گاهی اوقات مشکلات دیگر رخ می دهد.
اجرای طرحی که به درستی انجام نشده است
در این زمینه سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان قطعات خودرو گفت: در انتهای زنجیره، کد شناسایی کالا و کد رهگیری از زنجیره حذف نمی شود. متأسفانه بسیاری از این شناسه ها جعلی هستند و شناسه های غیر اصلی روی محصول قرار می گیرند.
در حالی که مسئولان راه حل جلوگیری از این تقلب در بازار را فعالیت دقیق و کامل نظام تجاری جهانی می دانند، متاسفانه می شنویم که اجرای طرحی که بیش از یک سال پیش اعلام شده بود، محقق نشده است.
در حالی که همانطور که امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت اشاره کرد، راه اندازی رسمی این سامانه از 9 بهمن ماه سال گذشته با اعلام معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت، اما اخیراً عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تاکنون نواقصی در اجرای این طرح و فعالیت کل سامانه معاملات وجود داشته که در حال رفع است.
محمدمهدی برادران – معاون صنایع عمومی وزارت حراست – اما در این خصوص ابراز امیدواری کرد که با ایجاد شفافیت در تولید و تولیدکنندگان در ماههای اخیر، در حوزه توزیع و پخش نیز انجام و رسمی شود. مصرف کنندگان
گفته می شود تجمیع تعمیرگاه ها به سامانه فروشگاهی می تواند در کاهش این تخلفات موثر باشد.
انتهای پیام