ضربه یمن به اقتصاد رژیم صهیونیستی در شلوغ ترین مسیر دریایی جهان
تنش در دریای سرخ پس از بمباران هفته گذشته آمریکا و انگلیس چندین منطقه تحت کنترل گروه حوثی (انصارالله یمن) به یمن نیز کشیده شده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، دریای سرخ از طریق کانال سوئز آسیا را به اروپا و مدیترانه متصل می کند. در حال حاضر حدود 12 درصد از حمل و نقل جهانی در دریای سرخ انجام می شود و به طور متوسط حدود 50 کشتی روزانه بین سه تا نه میلیارد دلار کالا حمل می کنند. در مجموع ارزش کالاهای عبوری از این مسیر بیش از یک تریلیون دلار در سال برآورد می شود.
چندی پیش گروه های یمنی ده ها کشتی تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی را هنگام عبور از تنگه باب المندب مورد حمله قرار دادند. آنها از رژیم صهیونیستی می خواهند که بمباران غزه را متوقف کند و اجازه کمک های بشردوستانه را بدهد.
از زمانی که این گروه کشتی «گلکسی لیدر» وابسته به رژیم صهیونیستی را در ماه نوامبر توقیف کرد، حداقل 26 کشتی مورد حمله قرار گرفته است.
ائتلاف تحت رهبری آمریکا با استقرار ناوشکن ها و سایر سکوهای نظامی در دریای سرخ و سرنگونی موشک ها و پهپادهای این گروه یمنی سعی در توقف آنها دارد، اما آنها به صراحت اعلام کرده اند که تا زمانی که رژیم صهیونیستی نخواهند به جنگ آنها پایان دهند. ، آنها قصد توقف ندارند.
از زمان شروع حملات، ترافیک دریایی در دریای سرخ بیش از 40 درصد کاهش یافته است که زنجیره تامین جهانی را مختل کرده است. برخی از بزرگترین اپراتورهای کشتیرانی جهان کشتی های خود را در اطراف دماغه امید خوب در جنوبی ترین منطقه آفریقا تغییر مسیر داده اند و زمان تحویل را به تاخیر انداخته و بین 3000 تا 3500 مایل دریایی (6000 کیلومتر) به مسیرهای خود اضافه کرده اند. تجارت جهانی؟
آیا همه کشتی ها تحت تأثیر قرار می گیرند؟
به نظر می رسد حمل و نقل کانتینری بیشترین آسیب را دیده است، اما داده های منتشر شده توسط رویترز در اوایل این هفته نشان می دهد که ترافیک نفتکش ها تحت تأثیر قرار گرفته است. طبق داده های مرکز MariTrace، به طور متوسط 76 نفتکش در ماه دسامبر در دریای سرخ پهلو می گیرند که فقط دو فروند کمتر از میانگین ماه قبل است، در حالی که سایر ردیاب ها افزایش جزئی را در مدت مشابه گزارش می دهند.
در اوایل ژانویه، گروه یمنی اعلام کرد که اگر کشتیای که قصد عبور از این منطقه را داشته باشد، قبل از ورود به آبها، مالکیت و مقصد خود را اعلام کند، شلیک نخواهد شد.
این حملات باعث تضعیف اعتبار رژیم صهیونیستی شد
از زمان شروع این حملات، بندر ایلات از اواسط دسامبر 85 درصد کاهش فعالیت داشته است. در حالی که بیشتر ترافیک دریایی اسرائیل از بنادر حیفا و اشدود در دریای مدیترانه می گذرد، صادرات و واردات خودروهای ساخت چین در دریای مرده – که 70 درصد از فروش خودروهای برقی اسرائیل را تشکیل می دهد – به ایلات بستگی دارد.
تاثیر دراز مدت آن چه خواهد بود؟
اگرچه تحلیلگران می گویند که تاثیر مستقیم حملات یمن بر اقتصاد رژیم صهیونیستی محدود بوده است، اما هر چه این اختلالات بیشتر ادامه یابد، پیامدهای آن جدی تر خواهد بود. این آسیب پذیری حاد می تواند بر جاه طلبی رژیم اسرائیل برای تثبیت خود به عنوان صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) تأثیر بگذارد، حتی اگر تنها سهم کمی از بازار حیاتی بین المللی را در اختیار داشته باشد.
این حملات چه تأثیرات دیگری بر جای گذاشته است؟
به گفته کلارکسونز، ترافیک عبوری از دریای سرخ اکنون 44 درصد در مقایسه با سطح ثبت شده در نیمه اول دسامبر کاهش یافته است، زیرا تعداد فزاینده ای از کشتی ها مسیر طولانی تری را در اطراف دماغه امید خوب برای رسیدن به بندر طی می کنند. گذشته از هزینه های آشکار افزایش سوخت و نیروی کار، این امر هزینه های بیمه را افزایش می دهد و می تواند منجر به تاخیر شود زیرا ازدحام بندر عوارض خود را می گیرد.
بر اساس شاخص جهانی کانتینر Drewry که حمل و نقل را در هشت مسیر اصلی بین ایالات متحده و اروپا ردیابی می کند، انتظار می رود هزینه حمل یک کانتینر 40 فوتی (12 متری) از چین به اروپا از 1148 دلار در نوامبر 248 درصد افزایش یابد. . و در آسیا تاخیر نیز عامل بزرگی خواهد بود.
این چگونه می تواند بر اقتصاد جهانی تأثیر بگذارد؟
اگرچه تقاضای کنونی برای کالاهای تولیدی از کشورهایی مانند چین و هند کمتر از آنچه در اوج همهگیری بود، وجود دارد، هرگونه تغییر در هزینهها یا اختلال در برنامههای حمل و نقل احتمالاً عواقبی را به همراه خواهد داشت.
با این حال الجزیره نوشت که در حالی که افزایش هزینه های حمل و نقل می تواند منجر به تورم شود – صندوق بین المللی پول تخمین زد که هرج و مرج در مسیرهای کشتیرانی در طول همه گیری همه گیر منجر به افزایش 1 درصدی تورم جهانی شد – اقتصاددانان خاطرنشان کردند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
انتهای پیام